Málokde sú zmeny, ktorými Slovensko prešlo v posledných 35 rokoch, také viditeľné ako na jeho cestách a uliciach. Tam, kde kedysi prešlo pár áut za hodinu, dnes často vidno súvislé prúdy vozidiel. Parkuje sa skoro na každom voľnom mieste a parkoviská občas pripomínajú aj jazdné pruhy. Napríklad v hlavnom meste Slovenska sa počet áut za posledných dvadsať rokov zvýšil na viac ako dvojnásobok. Sú v ňom úseky, na ktorých bývajú zápchy častejšie a trvajú dlhšie. Vďaka robustnému zberu dát o nich dobre vie aplikácia Google Maps.
Do práce autom
Najkritickejšia situácia v rámci Bratislavy nie je prekvapivo v Starom Meste, ale východne odtiaľ na Mlynských nivách a v Ružinove. Na minútu jazdy tam pripadá aj vyše minúty státia v kolóne. Priemerná rýchlosť automobilov na Bajkalskej ulici býva ráno približne trinásť kilometrov za hodinu. Podľa posledného sčítania obyvateľov si volí v Ružinove 56,4 percenta dochádzajúcich ako dopravný prostriedok auto. Je ich štyrikrát viac ako tých, ktorí využívajú na dochádzanie MHD. V Starom Meste si sadá každé ráno do auta len 37,5 percenta tamojších dochádzajúcich. Vo väčšine veľkých slovenských miest je napriek hustej sieti verejnej dopravy podiel individuálnej automobilovej dopravy na celkovej dochádzke podobný ako v Ružinove. V Trnave je to 62,8 percenta, v košickej mestskej časti Šaca dokonca 64,3 percenta. Na taký nápor ulice nie sú stavané.
„Na okruhu a ťahu mestom sa nachádza najväčšie množstvo križovatiek s vyčerpanou alebo takmer vyčerpanou kapacitou, čo ďalej limituje priepustnosť nadväzujúcich úsekov ciest. Zásadné zvýšenie kapacity týchto križovatiek však už často z priestorového hľadiska nie je možné zabezpečiť,“ opisuje súčasný stav oddelenie strategického rozvoja Magistrátu mesta Košice. Úľavu má priniesť dokončenie obchvatu mesta.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?