Avšak kratšie lehoty na administráciu zmeny dodávateľa podľa skúseností viacerých predajcov podstatne živší pohyb odberateľov na trhu zatiaľ nepriniesli. Intenzívnejšej migrácii stoja v ceste viaceré bariéry. Medzi nimi možno spomenúť reguláciu cien pre domácnosti a menšie podniky. Ale tak isto aj nízke povedomie odberateľov o možnostiach prechodu ku konkurenčnému dodávateľovi elektriny či plynu.

Nejasný vplyv noviniek

Domácnosti aj malí a strední firemní odberatelia už môžu meniť dodávateľa elektriny či plynu vždy k prvému dňu kalendárneho mesiaca. Čakanie na dodávky od nového partnera zvykne po absolvovaní nevyhnutných administratívnych úkonov trvať približne dva mesiace. Staré pravidlá boli menej flexibilné. Umožňovali prechod ku konkurencii raz za štvrťrok a z časového hľadiska celý proces pripomínal tortúru – trval takmer šesť mesiacov.

Novým pravidlám zmeny dodávateľa sa potešili najmä alternatívni dodávatelia, ktorí sa najčastejšie snažia pretiahnuť zákazníkov od tradičných veľkých hráčov. Vplyv legislatívy na „prestupový ruch“ je po roku skúseností podľa nich skôr obmedzený či nejasný. „Za posledný rok sme uzavreli približne dvadsaťpäťtisíc nových zmlúv, ale očakávali sme, že trh sa bude hýbať o niečo viac. Nová legislatíva v zmysle skrátených lehôt a možnosti meniť dodávateľa mesačne ovplyvňuje dynamiku trhu len čiastočne,“ hovorí Stanislav Kovalík, ktorý šéfuje segmentu retail u alternatívneho dodávateľa elektriny a plynu ČEZ Slovensko.

Mierny nárast žiadostí o zmenu dodávateľa za ostatný rok eviduje firma Elgas, ktorá sa zameriava na dodávky energií pre segment firiem a organizácií. „Otázne je, či išlo o reakciu na nové pravidlá alebo o celkovú osvetu manažérov o možnostiach zmeniť dodávateľa,“ polemizuje obchodný riaditeľ Elgasu Roman Lipnička.

Tradičným hráčom, ktorí sa snažia udržať si ovečky v odberateľskom košiari, nové lehoty pri zmene dodávateľa zrejme príliš neublížili. Jeden z najväčších „zásobovačov“ elektrinou Stredoslovenská energetika (SSE) dokonca pozoruje v tomto roku pokles počtu zákazníkov, ktorí chcú vymeniť dodávateľa. „Na tomto súčasnom trende nezmenili nič ani legislatívne zmeny, ktoré upravili niektoré termíny pre zmenu dodávateľa,“ tvrdí hovorkyňa SSE Jana Bolibruchová.

Prestupy v elektrine

Vlažné firmy, smelšie domácnosti
Zdroj: Lukas

PRAMEŇ: Úrad pre reguláciu sieťových odvetví

Medvediu službu liberalizovanému trhu s energiami urobili niektoré neseriózne spoločnosti. Tradičným dodávateľom nahráva situácia, keď sa na trhu objavujú obvinenia z nekalých praktík menších konkurentov, najmä pri podomovom predaji energií. „Zákazníci sú preto podľa nášho názoru obozretnejší. Aj to je možno jeden z dôvodov, prečo popri cene začínajú brať do úvahy aspekty, ako sú spoľahlivosť, stabilita, dobré meno dodávateľa a široká ponuka doplnkových služieb,“ domnieva sa hovorca Západoslovenskej energetiky (ZSE) Ján Orlovský. Pridáva sa k nemu aj J. Bolibruchová, podľa ktorej si čoraz viac odberateľov uvedomuje, že od dodávateľa energií je potrebné vyžadovať kvalitný servis a dostupnosť pre riešenie zákazníckych požiadaviek alebo poradenstva. Práve toto sú podľa nej dôvody zníženého záujmu o zmenu dodávateľa a skôr snahy domácností vrátiť sa k tradičnému hráčovi po skúsenosti s alternatívnou konkurenciou. „Do budúcnosti predpokladáme ďalší rast dôležitosti práve zmienených kritérií, keďže rozdiely v cenách sú medzi dodávateľmi len minimálne,“ dodáva J. Bolibruchová.

Na neférové postupy pri nábore klientov upozorňuje aj najväčší hráč na trhu s plynom Slovenský plynárenský priemysel (SPP). Podľa hovorcu plynární Petra Bednára má pomerne veľa ich zákazníkov pocit, že pri uzatváraní zmluvy s niektorými alternatívcami dostali neúplné alebo zavádzajúce informácie. V tomto roku sa rozhodlo obnoviť pôvodnú zmluvu na dodávku plynu s SPP zatiaľ zhruba päťtisíc zákazníkov.

Rezervy v osvete

Z možnosti častejšie meniť dodávateľa by mohli ťažiť najmä domácnosti a malé firmy. Výhodu však naplno využijú len vtedy, ak majú uzatvorený s dodávateľom energií kontrakt na dobu neurčitú. „Veľa z nich je viazaných dlhodobými zmluvami, ktoré im rýchlejšiu zmenu dodávateľa neumožňujú,“ konštatuje výkonný riaditeľ spoločnosti SE Predaj Stanislav Reguli. Kontrakty na dobu určitú zvyknú mať trojmesačnú výpovednú lehotu, zmluvy bez časovej viazanosti zo zákona kratšiu, len mesačnú.

Väčšie podniky na rozdiel od menších odberateľov mali aj pôvodne príležitosť zvoliť si raz mesačne inú alternatívu dodávok energií. Kontrakty s dodávateľmi, ktorých zvyknú vyberať v tendroch, však uzatvárajú bežne na dlhšie obdobie, tradične na jeden rok.

Hoci odberatelia už majú voľnejšie ruky pri zmene dodávateľa, na trhu existujú ďalšie bariéry, ktoré jeho rozvoj brzdia. Alternatívni dodávatelia najčastejšie uvádzajú pretrvávajúcu cenovú reguláciu a slabú informovanosť spotrebiteľskej obce. „Povedomie väčšiny odberateľov o trhu s energiami je malé a postoj k zmene dodávateľa veľmi pasívny. Zákazník má dojem, že aj tak všetci dodávajú to isté,“ poznamenáva S. Reguli. Podobne R. Lipnička z Elgasu identifikuje ako jednoznačnú prekážku živšieho pohybu odberateľov slabú osvetu medzi podnikateľmi, vo firmách a všeobecne medzi ľuďmi.

V súvislosti s prekážkami, ktoré hamujú trh, poukazuje manažér ČEZ S. Kovalík na silu najväčších dodávateľov, ktorí sa pri komunikácii môžu oprieť o neporovnateľne štedrejšie marketingové rozpočty v porovnaní s alternatívcami. „Veľkí dodávatelia sa tradične snažia presvedčiť svojich zákazníkov, že zmena dodávateľa nie je dobrý nápad,“ tvrdí S. Kovalík.

Logicky iný pohľad na vec majú tradiční hráči. „Zákazníci sú vo všeobecnosti viac informovaní a zostáva na nich, či ostanú verní súčasnému dodávateľovi alebo sa rozhodnú pre zmenu,“ hovorí J. Orlovský. Úprava legislatívy spred roka pre ZSE znamená rozloženie objemu výpovedí, ktoré prichádzali štvrťročne, do jednotlivých mesiacov.

Vlažné firmy, smelšie domácnosti

Podľa vyjadrenia SSE je slovenský trh s dodávkou elektriny dostatočne rozvinutý a neexistujú na ňom žiadne zásadnejšie bariéry. „Väčší presun by mohol nastať len v prípade, že niektorý z dodávateľov prinesie zákazníkovi výrazný necenový benefit, keďže cenová konkurencia v súčasnosti nedáva dostatočnú motiváciu zákazníkovi na zmenu,“ domnieva sa J. Bolibruchová. Iná je podľa nej situácia na trhu s plynom, ktorý sa rozhýbal neskôr a tu zákazníci môžu výrazne znížiť svoje náklady pri ponuke od iného dodávateľa. Pre úplnosť, SSE sa na trhu s plynom radí do rodiny alternatívnych dodávateľov.

Regulačná brzda

Dodávateľov energií odrádza od zvádzania intenzívnejšieho súboja o zákazníka pretrvávajúca cenová regulácia v segmente domácností a po krátkom uvoľnení (len počas roka 2012) najmä jej návrat do kategórie menších podnikov. Takto nastavený trh príliš neláka nových dodávateľov. Regulácia cien pre malé a stredné firmy nedáva veľký manévrovací priestor na konkurenčný boj a firmy tak majú o to slabšiu motiváciu hľadať najvýhodnejšieho dodávateľa energií.

Napriek tomu, najmä alternatívni dodávatelia vidia v tejto skupine zákazníkov pomerne zaujímavý priestor pre konkurenciu. Menšie podniky sa pre krízu musia zaoberať čoraz častejšie základnými nákladovými položkami, pričom zaujímavú úsporu im môže priniesť práve voľba lacnejšieho dodávateľa elektriny alebo plynu. Podľa skúseností SE Predaj majú mnohé malé a stredné firmy uzatvorené nevýhodné zmluvy s tradičnými dodávateľmi, často sú to dlhodobé kontrakty. „Tým však vzniká dostatočne veľký priestor na konkurenčný boj po uplynutí viazanosti týchto zmlúv,“ domnieva sa S. Reguli.

ČEZ Slovensko vidí väčší priestor pre konkurenciu dodávateľov jednoznačne v domácnostiach. Na tie sa zameriava viac menších alternatívnych dodávateľov a počet domácností, ktoré menia na Slovensku dodávateľa energií, je podľa dcéry českého energokoncernu stále relatívne nízky.

Priestor pre väčšiu konkurenciu dodávateľov sa podľa J. Bolibruchovej javí v prípade plynu, kde sa trh pohol neskôr. Boj o zákazníka bude podľa nej narastať najmä v prípade firemných odberateľov. ZSE zažíva najživšiu aktivitu v segmentoch, ktoré nespadajú pod cenovú reguláciu, teda väčších firiem.

Osmelené domácnosti

Údaje o počtoch odberateľov, ktorí prestúpili ku konkurenčnému dodávateľovi energií, vykazuje na ročnej báze Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Dáta za rok 2012 svedčia o prudkom náraste prestupov na trhu s plynom, pohyb jednoznačne rozprúdili domácnosti. Tie stáli za drvivou väčšinou celkovo takmer 140 tisícok zmien dodávateľa. Menej než polovica prechodov v porovnaní s plynom sa udiala na trhu s elektrinou. Aj tu boli ťahúňmi domácnosti, zmena dodávateľa vo firemnom segmente medziročne stagnovala.

Hoci je slovenský trh s energiami formálne liberalizovaný už od roku 2007, doteraz je frekvencia prestupov relatívne nízka. Vplyv kratších lehôt a možnosti častejšej voľby nového dodávateľa na premávku na trhu sa bude dať o niečo lepšie čítať až na budúci rok, keď ÚRSO zverejní čísla o tohtoročných prestupoch.

Rušnejšie než na Slovensku majú na trhu s energiami v susednom Česku, kde vlani zmenil dodávateľa elektriny rekordný počet viac ako 470-tisíc zákazníkov. Dôležitým rozdielom medzi oboma krajinami je, že na západ od rieky Moravy už roky nemajú reguláciu cien.

Nie práve najlepšiu vizitku podľa agentúry ČTK vystavil českému trhu s energiami prieskum agentúry IBRS, podľa ktorého na zmene dodávateľa prerába čoraz viac ľudí. Priemerná ročná strata spotrebiteľov po prechode k novým predajcom dosiahla 126 českých korún (necelých päť eur). Tento rok sa finančne „obabralo“ 74 percent opýtaných, zatiaľ čo vlani to bolo 61 percent. Podľa IBRS ušetrila výmenou dodávateľa elektriny len zhruba štvrtina respondentov. Smutným výsledkom sondy je, že hoci väčšina účastníkov na prestupe prerobila, vyše polovice si myslí, že ušetrila. Na vine je podľa autorov prieskumu nezáujem spotrebiteľov o vyúčtovanie energií.

Výmeny v plyne

Vlažné firmy, smelšie domácnosti

PRAMEŇ: Úrad pre reguláciu sieťových odvetví

Čechov láka k novému dodávateľovi najmä nižšia cena. Tá však býva podľa IBRS zvýšená. Firmy si účtujú napríklad aktivačné a deaktivačné poplatky, vyžadujú platbu za štúdiu o výhodnosti ponuky alebo za telefonát na zákaznícku linku.

Zmena dodávateľa energií

  • je zadarmo
  • nemení sa elektromer/plynomer
  • odberateľ zostáva zákazníkom distribučnej spoločnosti, ktorá sa naďalej stará o meradlo, jeho odpisovanie a distribúciu energie do odberného miesta i odstraňovanie porúch
  • distribučné poplatky po zmene dodávateľa fakturuje nový dodávateľ na jednej faktúre spolu so silovou elektrinou/plynom a následne ich odvádza v presne rovnakej výške distribučke
  • neprichádza k odpojeniu a následnému pripojeniu odberateľa, zmena je často len čisto administratívnym a virtuálnym procesom
  • je potrebné podať výpoveď súčasnému dodávateľovi energie a začať zmenový proces (všetky činnosti môže vykonať nový budúci dodávateľ energií – klient podpíše zmluvu o dodávke energií, ktorej súčasťou je žiadosť o ukončenie zmluvy súčasnému dodávateľovi a splnomocnenie na zmenu dodávateľa)
  • po doručení podpísanej zmluvy vrátane príloh nový dodávateľ podá za klienta výpoveď u súčasného dodávateľa a spustí zmenový proces dodávateľa – minimálne 21 dní pred začiatkom dodávky
  • je možná vždy k prvému dňu mesiaca

Domácnosti:

  • výpovedná lehota súčasnému dodávateľovi je jeden mesiac
  • podpísanú zmluvu s novým dodávateľom mu treba doručiť minimálne jeden deň vopred pred začiatkom plynutia výpovednej lehoty (ak sa spotrebiteľ v decembri rozhodne, že chce odoberať elektrinu od nového dodávateľa, najbližšia možná zmena dodávateľa je k 1. februáru 2014. Podpísanú zmluvu musí doručiť novému dodávateľovi najneskôr do 30. decembra)

Firmy:

  • pri zmluve so súčasným dodávateľom na dobu určitú platí jednomesačná výpovedná lehota (termíny a postup rovnaké ako v prípade domácností)
  • zmluvy na dobu určitú majú zväčša trojmesačnú výpovednú lehotu, podľa zmluvných a obchodných podmienok dodávateľa (ak sa odberateľ v decembri rozhodne, že chce prejsť k novému dodávateľovi, najbližšia možná zmena je k 1. aprílu 2014. Podpísanú zmluvu musí doručiť novému dodávateľovi najneskôr 30. decembra)

PRAMEŇ: Magna E.A.

Článok vyšiel v rámci projektu TREND +Energetika a plyn 2013.

Partner projektu: