Od januára budúceho roka majú platiť nové pravidlá pre univerzity, ich návrhy práve prerokúva vláda. Zmeny minister školstva navrhuje napriek tomu, že tím expertov finišuje diskusiu s verejnosťou o reforme vysokých škôl v rámci projektu Učiace sa Slovensko. Vysvetlenie noviel? „Niet na čo čakať. Viem, čo je to pripraviť nový zákon, a ak ho nepredložím teraz, tak sa reforma odkladá za horizont tejto vlády,“ vyhlásil počas verejnej debaty o dokumente.
Zákony sú podľa neho v zhode s Učiacim sa Slovenskom, ktoré má desaťročný výhľad. Lenže nie všetci majú rovnaký názor. „Ministerstvo predkladá návrh, ktorý nie je kompatibilný s programom Učiace sa Slovensko, dokonca mu vo viacerých bodoch protirečí,“ namieta v blogu vysokoškolský pedagóg Jozef Hvorecký. Kým ministra tlačí do zákonov aj vládny plán, vysoké školy sú zmätené. Ktoré zmeny sú tie pravé, ktoré zmeny treba pripomienkovať a na ktoré sa pripraviť?
„To načasovanie nie je najšťastnejšie, ale poďme tie dokumenty zladiť. Potrebujeme politický dokument, na ktorého základe budeme žiadať legislatívne zmeny a viac financií pre vysoké školy,“ hovorí bývalý minister školstva Milan Ftáčnik, jeden z autorov reformného textu Učiace sa Slovensko.
Koniec diferenciácie
Čo teda nominant koaličnej SNS v kresle ministra školstva v novelách navrhuje? Študentov poteší odpustenie školného v prípade, že si štúdium predĺžia o jeden rok. Komplikovalo situáciu napríklad vysokoškolákom, ktorým neuznali všetky skúšky zo zahraničných študijných pobytov. Alebo tým, ktorí neurobili štátnicu na prvýkrát – rovnakú toleranciu pripúšťajú české školy, na ktoré odchádza za štúdiom najviac Slovákov.
Novela tiež upúšťa od rozdeľovania v súčasnosti už 36 vysokých škôl medzi univerzitné, nezaradené a odborné. Rezort ani po dvoch pokusoch rozlíšiť ich podľa kvality nedokázal ukázať prstom na tie slabšie a medzi špičkové zaradil takmer všetky verejné vysoké školy v krajine. Regióny sú na svoje školy citlivé a chýbala politická vôľa.
Ak to takto pôjde ďalej, začnú nám v Európe spochybňovať vysokoškolské diplomy
Akreditačná komisia k tomu vlani v správe o činnosti dodala toto: „Po absolvovaní dvoch komplexných akreditácií možno vysloviť názor, že niektoré vysoké školy sa vo väčšine prípadov nedokážu k problémom postaviť konštruktívne, ale vždy sa ich snažia nejako obísť. V podstate sa prispôsobujú zlým systémovým opatreniam ministerstva školstva za posledné dve desaťročia.“
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?