V skutočnosti toho bolo, samozrejme, na videnie a opísanie omnoho viac. CES je miesto, kde pojem „všadeprítomné technológie“ prestáva byť frázou a zrejme najlepšie na svete napĺňa svoj obsah.
Zariadenia pre virtuálnu realitu, nápadité wearables, roboty s humanoidnými črtami, osobné drony, samojazdiace autá... Firmy, známe veľké značky i malé start-upy, do Vegas znova priniesli to najlepšie z rysovacích dosiek svojich konštruktérov. Tohtoročný CES bol v poradí už päťdesiaty.
Počas svojej histórie priniesol viacero zásadných noviniek spotrebnej elektroniky. Svet sa na ňom po prvýkrát dozvedel o videorekordéri (1970), CD prehrávači (1981) i hernej konzole Xbox (2001). Tento rok sa nič podobné neudialo, hoci noviniek typu „prvý“ a „naj“ sa vo Vegas už tradične vyskytlo niekoľko desiatok. Niekedy išlo o hru marketingu so superlatívmi, inokedy o menšie, ale vcelku zaujímavé zlepšenia. Ktovie, možno bol medzi nimi aj predvoj ďalšej veľkej veci.
Zdroj: Jozef Andacký
Fanúšikovská atmosféra
Tradičný opis veľtrhu CES znie asi nasledovne: Technológie sa nasťahovali do Las Vegas. V skutočnosti to tam nijako zvlášť necítiť, hoci všetky tri časti obrovského veľtrhu sa nachádzajú na Stripe alebo v jeho blízkosti. Turistická a zábavná časť mesta s kasínami, hotelovými rezortmmi a nákupnými pasážami, ako sú Bellagio, Mandalay Bay alebo Venetian, si žije po svojom. Občas síce zbadáte človeka, ktorý má na krku visačku pre vstup na CES, ale inak sa všetko stále točí okolo rulety, hracích automatov či shoppingu v luxusných butikoch.
Klasické Vegas, o ktorom spieva aj Elvis Presley, zmizne, až keď vstúpite na pôdu výstaviska. Stolíky pre blackjack a poker nahradia prezentačné pulty firiem, priestranné hotelové auly s fontánami a sochami vystriedajú často rovnako pôsobivé expozície televíznych alebo automobilových výrobcov.
Sanbot Servisný robot do banky alebo maloobchodu Zdroj: Profimedia.cz
Atmosféra je typicky fanúšikovská. Ľudia berú do rúk gadžet za gadžetom, fotia si ich na mobil a nakrúcajú na videokameru, aj keď väčšinou očividne nejde o novinárov. Na vlastných rukách a hlavách si skúšajú nové fitnes náramky a VR helmy, pýtajú sa na technické parametre, termíny uvedenia do predaja, ceny. Klasickí „igelitkári“ nehrozia, najlacnejšia vstupenka vyšla v predpredaji na sto dolárov, ale aj tak je tu dosť veľká tlačenica. Tento rok na CES prišlo 175-tisíc technologických profesionálov, analytikov, industry expertov a nadšencov.
Výstavisko zaberá plochu 35 futbalových ihrísk štandardu FIFA. Prezrieť si ho celé počas štyroch dní, čo CES trvá, to chce atletický výkon. Musíte si vybrať. Ak chcete vidieť veľké značky, určite si prídete na svoje, aj keď napríklad Apple by ste vo Vegas hľadali márne, jabĺčkari na CES nechodia. Väčšina (menších) firiem je a aj ostane pre Slovákov a ostatných Európanov totálny no-name, lebo ich produkty mieria primárne na americký trh.
Ehang Dron na osobnú dopravu Zdroj: Jozef Andacký
Popri angličtine počuť najmä čínštinu. Ale tiež francúzštinu. Krajina galského kohúta mala vo Vegas už tradične najsilnejšie zastúpenie zo všetkých štátov Európskej únie, tento rok stade na CES prišla štvrť tisícka firiem. Väčšinou sú to start-upy, čo trocha narúša zažitú predstavu, že snom každého Francúza je práca v štátnej správe alebo vo veľkej korporácii typu Orange.
CES 2017 v číslach
- 50 ročník
- 3800 vystavovateľov
- 600 projektov v start-upovej expozícii Eureka Park
- 240 000 m2 výstavnej plochy
- 175 000 návštevníkov, z toho 55 000 zo zahraničia
Zmerať aj poradiť
K inému záveru návštevník CES-u prísť ani nemôže: digitalizácia ľudskej spoločnosti napreduje bezprecedentnou rýchlosťou a všetkými možnými smermi. Pokiaľ dnes máte doma najviac dve-tri zariadenia s prívlastkom smart a/alebo connected – mimo počítača, smartfónu a tabletu –, o pár rokov ich pokojne môže byť tucet i viac. Fantázia? Podľa analytikov nie. Očakávajú, že v tomto roku sa len v USA predá 32 miliónov wearables, o pätinu viac než vlani.
Nové smart hodinky a fitnes náramky, ktoré merajú srdcový tep a počítajú kroky, už zrejme neprekvapia nikoho. Ani keď s nimi príde značka typu Michael Kors alebo keď sú smart funkcie integrované do hodiniek s analógovými ručičkami, ako to spravila firma Withings (súčasť fínskej Nokie). Náramok Feel je však zástupcom novej vlny. Na základe elektrodermálnej aktivity, teploty pokožky a „tajného algoritmu“ určí – náladu. Nie ste si istý, či vás najnovšia kauza v novinách zarmútila alebo naštvala? Nič zložité pre Feel!
Royole Palubná doska auta z flexibilného displeja Zdroj: Jozef Andacký
Nápadov na nové gadžety pribúda toľko, že vznikajú nové subsegmenty technológií. Catspad, dávkovač krmiva s vodnou fontánkou pre mačky, ovládaný na diaľku cez mobilnú appku, zastupuje pet tech. Kolíska Cloudtot, ktorá notifikuje rodiča o plnej plienke a bábätku hrá uspávanky, či detektor falošných pôrodných kontrakcií Bloomlife prichádzajú z ríše baby tech.
Analyzátor pokožky tváre a jej estetických a zdravotných problémov Lumini patrí medzi beauty tech, šál s filtrom na čistenie vzduchu medzi health tech, kým matrac SleepNumber, ktorý automaticky zdvihne vrchnú časť, keď začnete chrápať, sa radí medzi sleep tech. Čitateľ prepáči anglickú terminológiu, ale slovenská zatiaľ k dispozícii nie je a možno ani nebude.
Leka Roboty (nielen) pre deti Zdroj: Jozef Andacký
Navyše, výrobcovia digitálnych pomocníkov evidentne zistili, že samotná schopnosť merať nejakú fyzikálnu veličinu alebo fyzickú aktivitu nestačí. Preto svojim produktom pridávajú ďalšiu funkciu – aby používateľom dokázali poradiť. Lumini preto pre zistený typ pleti a pre riešenie jej prípadných komplikácií odporučí najvhodnejšiu kozmetiku. Inteligentná zubná kefka Ara zasa jemným zavibrovaním upozorní, že si už tú osmičku vpravo dole drhnete pridlho.
Novinársky chlebík. Tlačovky globálnych firiem ako Samsung alebo Xiaomi sú na slovenské pomery nevšedný zážitok. Je to sen všetkých hovorcov a PR agentúr. Auditórium je do posledného miesta zaplnené novinármi všetkých vekových kategórií, a to sa dá dianie na pódiu väčšinou pozerať pohodlnejšie naživo cez internetový stream. Nehovoriac o tom, že tlačovka sú vlastne jednosmerné prezentácie dvoch-troch manažérov firmy. Na otázky od novinárov po ich skončení zabudnite, Q&A sa nekonajú. Ak nie ste Bloomberg alebo Engadget, nemyslite ani na osobný rozhovor. Ste radi, ak sa dostanete na skupinové interview s ďalšími dvadsiatimi kolegami.
Smart dáždnik Oombrella vyšle do mobilu signál, že do dvoch hodín sa podľa predpovede počasia spustí lejak (alebo že ste si ho zabudli v kaviarni). A chytrý obojok pre psa alebo mačku Scollar nielenže zachytáva pohyb a stráži stravný režim domácich maznáčikov, ale cez mobilnú appku si tiež môžete pozrieť videá, ako ich naučiť aportovať alebo neškriabať koberec.
Kolibree Ara Inteligentná zubná kefka Zdroj: Jozef Andacký
Robotickí spoločníci
Všadeprítomnosť wearables a expanzia zariadení pre inteligentnú domácnosť (smart home) nie je všetko. Na CES-e tiež ľahko získate pocit, že človeku vôbec nie je vzdialená budúcnosť, v ktorej je obklopený „mysliacimi“ robotmi. V zásade v nej žijeme už teraz, lebo podľa definície do kategórie autonómnych zariadení pre domáce a osobné použitie patria aj robotické vysávače a iné jednoúčelové zariadenia.
Jednou z čerstvých noviniek z tejto oblasti je FoldiMate na skladanie košieľ a tričiek „do komínkov“. Avšak pokrok v umelej inteligencii a počítačovom videní umožňuje strojom pohybovať sa v neznámom prostredí, lepšie komunikovať s ľuďmi a vykonávať aj sofistikovanejšie úlohy.
Dozer Plyšák do postele – so spánkovým trackerom Zdroj: Jozef Andacký
Výrobcovia sú evidentne presvedčení, že zo zložitejších mašín na dračku pôjdu najmä robotickí spoločníci. Vzhľadom na starnutie obyvateľstva a životný štýl mladých rodín môže takzvaný „social“ robot naozaj mať potenciál. Aj keď nie všetkým je takáto vízia príjemná, na prvé počutie to neznie zle.
Buddy Robot alebo AvatarMind iPal prečíta deťom rozprávku, dospelým nájde recept na nedeľný obed a seniorom pripomenie, aby nezabudli užiť lieky. Prípadne sa postará o správny chod ostatných smart zariadení v domácnosti. Na druhej strane, dnešné „social“ roboty zatiaľ zväčša nie sú pohybovo zruční. Stačí im jednoduché oválne telo, ktoré má na spodnej strane kolieska, aby mohli jazdiť po rovnej ploche bez schodov. Jedinou „ľudskou“ črtou sú prvky tváre – oči a ústa, a aj tie majú skôr dekoratívnu a psychologickú funkciu. Zato napríklad Lynx od firmy Ubtech Robotics má aj nohy a ruky, a v nich takú motoriku, že by mohol ľudí učiť jogu.
Tacx Cyklotrenažér do každej obývačky Zdroj: Profimedia.cz
Pomoc z Marsu
V určitej časti výstaviska sa CES mení tak trochu na autosalón. Je to prosté, technológie sú s autami spojené už dávno – dlhšie než napríklad hodinky. Hoci v minulosti nemali rôzne smart funkcie, automobilky i tradičné technologické firmy sa tento deficit snažia dohnať.
Ford, Hyundai, Honda, Toyota a ďalší sa zbláznili predovšetkým do autonómneho jazdenia. Na CES chodia už zopár rokov demonštrovať, kam sa vo svojich projektoch dostali. Napríklad Nissan tento rok predstavil systém riešenia situácií, s ktorými si samojazdiace auto nevie poradiť. Ak napríklad príde pred neočakávanú prekážku, dokáže sa na diaľku spojiť s operátorom v call centre, ktorý nad ním dočasne prevezme kontrolu, aby prekážku obišiel. Nissan na to využíva technológiu vesmírnej agentúry NASA, ktorá takto ovláda robotické vozidlá Mars Rover.
BMW Koncept auta Inside Future ráta aj s holografickou palubnou doskou – a knihami Zdroj: Jozef Andacký
Nvidia, známa najmä ako dodávateľ grafických kariet pre počítače, zasa prezentovala riešenie na báze umelej inteligencie AI Co-Pilot, ktorá nielenže „ušoféruje“ auto, ale aj pomôže vodičovi predvídať kolízne situácie. Napríklad ho dopredu upozorní, že ak chce zabočiť, do cesty mu vkročí chodec alebo vojde bicykel. AI Co-Pilot by sa najskôr mohol objaviť vo vozidlách značky Audi, s ktorou Nvidia spolupracuje už niekoľko rokov.
Konštruktéri automobiliek sa zamýšľajú aj nad tým, ako môžu technológie zmeniť vnútrajšok vozidla a možnosti ovládania šoférom. Napríklad BMW do svojho konceptu Inside Future zapracovalo aj prístrojovú dosku na báze hologramu. Namiesto gombíkov a koliesok tak rádio alebo klímu ovládate gestami a pohybmi ruky, ktorými pohybujete ako Tom Cruise v Minority Report.
Jameasy Naučte sa hrať na husliach pomocou tabletu Zdroj: Jozef Andacký
Vidí a počuje
Umelá inteligencia je zásadným vektorom vývoja aj pri smartfónoch. Pri nich o všadeprítomnosti nie je pochýb. Počtom používateľov už teraz patria medzi globálne najrozšírenejšie technológie, starajú sa o bezmála polovicu všetkých výdavkov na spotrebnú elektroniku. Stredobodom vesmíru spotrebnej elektroniky sú aj preto, že sa do nich sústreďujú informácie z iných smart zariadení alebo sa využívajú na ich riadenie.
Je teda logické, že aj pri smartfónoch prichádzajú nové koncepty a projekty. Po digitálnych asistentkách Siri a Cortana prichádzajú ďalšie aplikácie, ťažiace z technológií strojového učenia a neurálnych sietí. Napríklad firma Aipoly priniesla na CES softvér, ktorý v reálnom čase rozoznáva fyzické predmety v okolí, pomenúva ich, a tak pomáha nevidiacim a slabozrakým.
Huawei zasa predstavil ucelený koncept smartfónu s AI, ktorý nazval „intelligent phone“. Ústrednou myšlienkou je, že keď mobily už teraz neustále zbierajú kvantá informácií zo svojho prostredia, tak prečo im ešte viac nepomôcť, aby ich vedeli vyhodnocovať a na základe toho sa prispôsobovať používateľom či predvídať ich potreby. Podobne o tom uvažujú aj ďalší veľkí producenti mobilov.
Cloudtot Smart postieľka, o akej sníva každé bábätko Zdroj: Profimedia.cz
Huawei či ďalší čínsky drak Xiaomi ešte tento rok žiadny inteligentný mobil, ktorý by sa dal chytiť do ruky, neukázal. Zatiaľ sa hovorí len o tom, aké nové technológie by mohol obsahovať: napríklad pokročilé počítačové videnie a mikrofóny, cez ktoré bude v zmysle ľudských zmyslov „vidieť a počuť“. Napriek všetkému pokroku má teda technika ešte kam napredovať.
Powerbanky, drony, navigácie. Čo priniesli Slováci do Las Vegas?
Zo Slovenska na CES-e vystavovala dvojica firiem – start-upov, ktoré pre svoje produkty hľadali zákazníkov a distribútorov. Výrobca powerbanky Culcharge bol v Las Vegas tretíkrát. Vlani sa mu práve na tomto veľtrhu podarilo nadviazať kontakt so svojím terajším americkým distribútorom, firmou Madrona. Na CES priniesol aj čerstvú novinku Powebank 2:Go, ktorá má oproti predchodcom okrem vyššej kapacity aj podporu bezdrôtového nabíjania.
Zdroj: CES.tech
Tím s hernou platformou Drone'n Base v Las Vegas vystavoval premiérovo, na CES priniesol aj novú aplikáciu na báze rozšírenej reality. Hra návštevníkov zaujala, slovenskej firme sa črtajú zaujímavé obchodné príležitosti. Slovenské technologické inovácie zastupoval tiež Sygic, ktorý na CES oznámil partnerstvo s automobilkou Ford. Navigáciu v mobile bude možné prepojiť s dotykovou obrazovkou vo vozidle, prostredníctvom ktorej sa potom bude zobrazovať a ovládať – aj pomocou hlasových povelov. Sygic Car Navigation by sa mal objaviť vo fordoch od modelového ročníka 2018.
Televízory. 3D je definitívne preč, po zakrivených obrazovkách sa takisto zľahla zem. Výrobcovia televízorov vyťahujú z rukáva ďalšie tromfy, ktoré majú kupujúcich motivovať na výmenu centrálneho prvku obývačky. Lákajú na skratky OLED, 4K a HDR, ktoré sľubujú ešte vernejší a kvalitnejší obraz než doteraz, či na Dolby Atmos, ktoré zasa zlepšuje zvukový výstup na úroveň zážitku z kina.
Zdroj: Jozef Andacký
Nie sú to úplné novinky, hoci výrobcovia ich stále dolaďujú. Okrem toho, LG, Panasonic, Xiaomi či Sony na CES-e predstavili ďalšie nové telky s týmito vymoženosťami, čo môže naznačovať, že OLED a spol. sa z top cenových kategórií čochvíľa dostane aj do mainstreamu.
Smartfóny . Čínska značka ZTE – mimochodom, dvojka na americkom trhu nedotovaných mobilov – na CES priniesla nový smartfón Hawkeye. Na prvý pohľad nič zvláštne, parametrami oproti konkurencii vo svojej výkonnostnej či cenovej triede nevyčnieva. Rozdiel je, že firma jeho vývoj kompletne crowdsourcovala.
Zdroj: Jozef Andacký
To znamená, že ho vyvinula v spolupráci s reálnymi používateľmi: najprv zozbierala ich požiadavky, následne otestovala, či sú technicky realizovateľné, potom im vytvorený prototyp dala testovať, aby ho ďalej upravovala podľa spätnej väzby... No a výsledný produkt si môžu záujemcovia objednať, ako inak, cez crowdfundingový portál Kickstarter.
Virtuálna realita . CES ukázal množstvo headsetov pre virtuálnu realitu. Zlepšuje sa ich ergonómia (ešte by to chcelo doriešiť nás, čo nosíme dioptrické okuliare), obrazový i zvukový výkon. Ale futuristické okuliare či náhlavné súpravy nie sú celá virtuálna realita.
Zdroj: Profimedia.cz
Rozmach tohto populárneho technologického segmentu závisí najmä od obsahu a možností využitia. Najčastejšie sa o VR hovorí ako o budúcnosti gamingu a videohier. Ale očakáva sa aj využitie pri predaji realít, vzdelávaní - alebo obsahu pre dospelých. Ďalší používateľský scenár predstavila čínska Alibaba (obdoba amerického Amazonu), umožňuje cez virtuálnu realitu nakupovať aj platiť.