Pri zmienke o Fun rádiu väčšine ľudí, ktorí si aspoň raz v živote naladili jeho vysielanie, napadne celebritný moderátorský tandem Adela –Sajfa. Uplynulých pár rokov rezonuje funko minimálne v jednej ďalšej súvislosti. Vďaka FunFónu, projektu mobilných telekomunikačných služieb, ktorému rádio prepožičalo značku. Ťažko povedať, či tieto služby využívajú Adela alebo Sajfa, no je isté, že časť ich skalných fanúšikov má v mobile práve funfónovskú simkartu.
Dvaja už zahučali
FunFón je virtuálny mobilný operátor. Úplne presne, je značkovým predajcom služieb mobilného operátora, ktorého sieť využíva. Funfón beží na sieti Orangeu. Operátor sa stará o produktový manažment a marketing, Fun rádio poskytuje značku (teda jej sémantický základ) – a cieľovú skupinu. Tá je v celom projekte najzásadnejšia. FunFón vznikol v októbri 2010 s cieľom osloviť segment trhu, v ktorom Orange nebol najsilnejší. Mladých ľudí vo veku 14–29 rokov na západnom Slovensku, ktorých malo podchytených práve funko a pri oslovovaní ktorých sa Orange nemohol tak odviazať.
Značkový predaj zlákal aj ostatných dvoch mobilných operátorov. Telefónica (O2) tento model vlastne na Slovensku odštartovala. V spolupráci s obchodným reťazcom Nay v máji 2009, ku ktorému v priebehu pár mesiacov pribudli dvaja ďalší partneri, Tesco Stores a (pevnosieťový) telekomunikačný operátor Swan. Pre Tesco bolo Slovensko tretím trhom, na ktorom rozbehol mobilný projekt. Aj vo Veľkej Británii a Írsku na ňom robí v kooperácii s Telefónicou. Slovak Telekom zasa s veľkoobchodnou spoločnosťou Metro Cash&Carry vytvoril Mphone.
Výsledky sú dvojaké. FunFón mal koncom minulého roka niečo vyše stotisíc aktívnych klientov, čo predstavovalo tri a pol percenta z celkovej zákazníckej bázy Orangeu. O niečo väčší efekt priniesla O2 spolupráca s Tescom. Jeho Tesco Mobile podľa odhadu TRENDU využíva 70- až 80-tisíc ľudí, päť-šesť percent klientov O2 (oficiálne údaje Tesco zverejniť nechce).
Naopak, dvojica hráčov už z virtuálneho mobilného biznisu medzičasom vycúvala. O2 vlani v apríli stratilo Nay a krátko po ňom Telekom prišiel o Mphone. Tých pár stoviek klientov, ktorých dokázali nabrať, prešlo pod krídla hosťujúcich operátorov. „Bol to špecifický model, ktorým sme si chceli vyskúšať prepredaj služieb v biznis oblasti, no nevyvolal dostatočne veľký záujem,“ hodnotí hovorca Telekomu Michal Korec.
Ani o Swan mobile veľa nepočuť. Projekt medzičasom neprešiel žiadnou zásadnejšou úpravou. Firma pred rokom informovala o dvoch tisíckach zákazníkov, ich aktuálny počet komunikovať nechce. Podľa marketingovej manažérky Zuzany Hánovej stále beží „ako doplnková služba“.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?