V dnešnom rýchlo sa meniacom svete sú to práve koneční spotrebitelia, konzumenti, zákazníci, ktorí majú kľúčový vplyv na globálny obchod. Svetoznáme silné značky ako McDonald’s, Coca-Cola či Apple to vedeli už dávno a svoje obchodné stratégie založili práve na tom, že svojim zákazníkom ponúkli nielen to, čo momentálne chceli, ale aj to, čo by určite chceli v budúcnosti. A práve pochopenie zákazníka a toho, čo by mohol vzhľadom na svoje aktuálne potreby chcieť, je tým, čo stavia podnikateľov a obchodníkov na prvé miesto pred ich konkurenciu.

Trendológia je vôbec prvá kniha, ktorá pomenúva existujúce trendy a odhaľuje ich silný vplyv na svetové trhy. Wiliam Higham, uznávaný odborník v oblasti spotrebiteľského výskumu, v nej na konkrétnych príkladoch dokazuje, aké dôležité je pre firmy trendy správne predpovedať a zaoberať sa nimi. Trendológia je prehľadný a systematicky koncipovaný sprievodca, ktorý pomáha poznatky zo skúmania trendov – toho, čo konečný spotrebiteľ ešte len bude chcieť – pretaviť do získania konkurenčnej výhody a zisku.

Kniha je rozdelená na dve časti. V prvej, nazvanej Trendy, sa autor zaoberá tým, čo sú trendy, prečo sú dôležité, ako sa rodia, ako môžu ovplyvniť každý výrobný sektor či spotrebiteľský segment a ako predvídanie trendov môže firme priniesť ďalšie obchodné príležitosti či rozšíriť jej pole pôsobnosti. Čitateľ tu nájde aj praktické tipy, ako sa k trendom postaviť, ako rozlišovať prechodný ošiaľ od toho, na čom sa dá skutočne zarobiť. V druhej časti Trendológie autor navrhuje rámec pre „trend marketing“. Tento pojem vysvetľuje ako postupný proces úspešnej implementácie trendov do obchodnej stratégie. Čitateľovi ukazuje, ako sa dajú trendy spozorovať skôr, než sa stanú súčasťou prevládajúceho prúdu, ako ich objaviť v nočných kluboch či štatistikách, v sledovaných skupinách či na online fórach. Čitateľovi priblíži tiež, ako trendy predvídať a odhadnúť ich ďalší vývoj; ako zistiť či, ako a kedy trendy ovplyvnia biznis i zákazníkov. Výrobca tak môže trendy využiť v prospech svojho biznisu a dokáže sa vyhnúť negatívnym dosahom vyvolaným zmenenou náladou na trhu.

Vidieť budúcnosť

Wiliam Higham: Trendológia – The Next Big Thing. Vydalo vydavateľstvo Eastone Books Bratislava 2010. Počet strán 288, cena 18,99 €. Publikáciu distribuuje Eastone Group, a.s., Bulharská 70, 821 04 Bratislava. Každý, kto má TREND a Profit predplatený priamo v redakcii, si knihu môže objednať s 10-percentnou zľavou, doručenie do 2 až 4 týždňov.