Minuloročné štatistiky nielen pripomínajú tie z roku 2011, ony ich dokonca kopírujú. Celkovo nákladná doprava výkonnostne klesla o 1,5 milióna na 132 miliónov ton, čo však nie je ani jednopercentný pokles. Pohľad hlbšie do štruktúry má – obrazne povedané – dvoch víťazov a dvoch porazených. Rástla – aj keď veľmi mierne – vodná doprava na 2,47 milióna ton, štvornásobne objemovo vystrelila aj letecká doprava, hoci pri malých objemoch okolo štyritisíc ton by sa daný výsledok mohol považovať za štatistickú chybu. Mierne dole išli oba piliere slovenského dopravného trhu – železničná (o 2,5 %) aj cestná (o 1 %) doprava. Nemennosť situácie naznačuje Ján Drozd, šéf najväčšieho domáceho cestného dopravcu STD Donivo – podľa neho tento rok vyzerá výkonovo rovnako ako ten minulý, na nedostatok práce sa sťažovať nemôže. Práce a objemy pridávajú kuriérske firmy (niektoré špeditérske firmy robia aj kuriérsku službu) – tie rastú vďaka internetovým obchodom a o rasty aj v najbližších rokoch sa obávať nemusia. Ale o to viac si budú musieť strážiť ceny a ziskové marže, ktoré konkurenčný tlak ťahá k jednociferným percentám.
Pri pohľade na tržby pozemnej (cestná a železničná) a potrubnej dopravy minulý rok vyzerá o niečo pozitívnejšie, tržby sektora medziročne podrástli o takmer dve percentá na necelých 3,6 miliardy eur, čo znamená, že sa odviezlo menej tovaru, ale za vyššie ceny. Zdá sa, že tento rok bude zasa o niečo lepší – za prvý polrok predbežné štatistické dáta ukazujú pri tržbách plusových sedem percent. Objemy boli mierne vyššie.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?