Napriek tomu platiacich cestujúcich neubudlo, hodnotí šéf ZSSK Pavol Gábor. Je ale jasné, že na tento predvolebný ťah nepostačí pôvodne vyčlenených trinásť miliónov eur. Skôr treba počítať so sumou okolo tridsať miliónov eur.
Ako sa zmenila vyťaženosť vlakov od zavedenia bezplatného cestovného?
Vlaky sú o 21 percent plnšie, ako boli vlani. Máme priemerné využitie 29 zo sto sedadiel, čo je na európske pomery veľmi dobré číslo. Predtým to bolo o štyri sedadlá menej. Laikovi sa môže zdať, že je to nízke číslo, ale treba si uvedomiť, ako vlaky jazdia. Ráno veziete do Bratislavy, Žiliny či do Košíc plné vlaky, ale v opačnom smere ich veziete poloprázdne. Poobede je to zasa opačne. Podobné výkyvy platia aj na začiatku či na konci pracovného týždňa v diaľkovej doprave.
Spôsobili väčšinu nárastu ľudia, ktorí cestovali aj predtým, no teraz cestujú častejšie?
Za deväť mesiacov tohto roka sme odviezli 41,3 milióna ľudí, z toho 17,6 milióna boli cestujúci zadarmo. V skupinách ľudí, ktoré aktuálne cestujú zadarmo, došlo k nárastu o 60 percent. Časť ľudí pribudla z individuálnej či inej dopravy. Časť cestujúcich cestuje častejšie. Napríklad študent cestoval z internátu domov raz za tri týždne. Teraz cestuje aj každý týždeň. Pri študentoch evidujeme aj nárast ciest mimo trasy do školy. Môžu voľne cestovať za frajerkou, za kultúrou alebo športom. Zaznamenali sme napríklad aj zvýšenú prepravu dôchodcov, špeciálne v lete a do turistických destinácií, ako sú Tatry.
Mali ste problémy s náporom, napríklad že sa cestujúci nedostali do preplneného vlaku?
Vyskytli sa ojedinelé prípady v prvých týždňoch, najmä v piatky a nedele. Keď sme sa dozvedeli, že rýchlik z Košíc do Bratislavy sa naplnil už za Popradom, tak sme operatívne zabezpečili zo Žiliny ďalší vlak. Aby sme cestujúcich od Žiliny po Bratislavu odviezli ďalšou súpravou. Momentálne stále platí, že nápory sú v dennej či týždňovej špičke.
Nie sú vlaky nasadené kvôli bezplatnému cestovaniu menej spoľahlivé?
Určite nie. V ZSSK sme konzervatívni železničiari. Top prioritou je doviezť cestujúcich bezpečne z miesta A do miesta B. Vozeň bez splnených predpísaných servisných a údržbárskych zásahov nemôže vyjsť na trať.
Ľudia nadávajú na kvalitu mnohých vlakov...
Staré vozne ZSSK nie sú v interiéri príťažlivé, pretože sa v minulosti neriešila investičná obnova. V západnej Európe nejazdia vlaky bez toho, aby sa aspoň raz za desať rokov nevymenil interiér. Na Slovensku sa to nedodržiavalo celé desaťročia. Teraz máme masívnu obmenu prostredníctvom eurofondov. V prvom roku zrodu ZSSK investičný rozpočet na vozidlá, ale aj napríklad na systémy predaja lístkov, dosahoval 450 miliónov korún [15 mil. €]. Tohtoročné investície sú rádovo dvesto miliónov eur.
Zmenila sa dochvíľnosť vlakov?
Problém meškania vlakov rastie. Dôvodom je predovšetkým rozsiahla modernizácia tratí najmä na hlavnom dopravnom koridore Trenčín – Žilina. Pre ilustráciu, zo sto minút meškania v septembri sme v ZSSK spôsobili desať minút – napríklad sa pokazil rušeň alebo vlak stál pre vysoký počet nastupujúcich v stanici dlhšie, ako má v cestovnom poriadku. Ďalších 24 minút meškania je vplyv infraštruktúry, teda ŽSR. Zvyšných 66 minút boli zvláštne a cudzie vplyvy. To sú nešťastia, nehody a následné cielene vytvorené meškania v rámci čakania prípojných vlakov.
Meškania vytvorené ZSSK sa nezhoršili?
Náš podiel na meškaniach je dlhodobo 10-15 percent. A toto číslo nerastie. Meškania sa podrobne analyzujú, ich nárast nemá nič spoločné s bezplatnou prepravou.
Ako sa nápor bezplatných pasažierov dotkol počtu platiacich cestujúcich?
Máte už predplatné?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň