Takéto spomienky na štart veteránskych pretekov nie sú žiadnemu zberateľovi starých áut alebo motocyklov neznáme. Hoci jazda na strojoch z dávnych časov je veľký zážitok, býva s ňou spojené aj množstvo starostí. Veteránisti ale hovoria, že pocit z jazdy a dokončenia renovácie obľúbeného auta im za to stojí.
Kde hľadať
Historické autá sa, prirodzene, v minulosti používali ako bežné dopravné prostriedky. Majú za sebou menšie nehody, škrabance, poruchy. Okrem toho, rovnako ako súčasné moderné autá menili majiteľov a keďže šlo o relatívne nekomplikované stroje, ich vlastníci stále niečo viac či menej vylepšovali. Alebo opravovali podľa vlastných skúseností a schopností, veď v minulosti neboli autorizované servisy na každom rohu.
Zdroj: Martina Brunovská
Nájsť dnes veterána v dobrom stave je preto mimoriadne náročné. Autá majú za sebou desiatky rokov používania a v prípade tých s dátumom výroby ešte niekedy pred vojnou sú postavené na drevenom ráme. Stúpajúca atraktivita veteránov síce čoraz viac priťahuje rôznych odborníkov i špekulantov, ale ani tí často nedokážu odhaliť všetky chyby starého auta. Množstvo problémov sa ukáže až vtedy, keď sa začne renovácia, plechy sa opieskujú a auto sa rozoberá do poslednej skrutky.
Primára oddelenia klinickej genetiky a zakladateľ Veteran Car Clubu Bratislave Michal Ondrejčák v ďalšom dobovom texte z hrubej kroniky klubu číta recept, ako nájsť dobrý kúsok. „Do obce treba prísť vlastným veteránom, zaparkovať najlepšie pred hostincom. Vozidlo domácim vyvolá úsmev, potom debatu: Aj sváko majú v šope takú rachotinu.“ To je prvá stopa. Dnes sú síce na internetových portáloch stovky a prihliadnuc na zahraničie tisícky starých áut, no predávajúci vďaka internetu tiež ľahko zistia, aký poklad im stojí na záhrade. A podľa toho adekvátne upravia cenu.
Zakladateľ Veteran Car Clubu Michal Ondrejčák (vpravo, na fotke s ďalším fanúšikom veteránov Jánom Novoveským) Zdroj: Maňo Štrauch
Možnosťou je kúpiť za viac peňazí zrenovované či v pôvodnom stave zachovalé auto alebo lacný vrak s vidinou kompletnej renovácie. Najväčšiu cenu majú originálne autá s pôvodným lakom, čalúnením, nízkym nájazdom kilometrov a poctivou históriou, najlepšie od prvého majiteľa. Množstvo takýchto kúskov výrazne znížilo šrotovné uprostred finančnej krízy, keď ich v hojných počtoch vymieňali za nové a cenný kus histórie skončil na vrakoviskách.
A keďže záľuba v starých autách je relatívne nová (v minulosti to boli ešte len „staré rachotiny“, hodnotu získavajú až v posledných desiatkach rokov), stav veteránov nebýva vo všeobecnosti dobrý.
Zdroj: Martina Brunovská
Roky renovácie
Na Slovensku aj preto vyrástlo viacero renovačných firiem. Hollen Oldtimer z bratislavskej Devínskej Novej Vsi sa zameriava najmä na klientov zo západnej Európy a nemecké autá. V dielni vidieť niekoľko kusov vzácnych a do posledných drobností vynovených Mercedesov 190 SL z päťdesiatych rokoch, rozpracovaný Mercedes 600 z druhej polovice 20. storočia, Porsche alebo legendárny DeLorean DMC-12 z filmu Návrat do budúcnosti.
Manažér reštaurátorskej firmy Juraj Vrbik Zdroj: Martina Brunovská
„Naši klienti sú hlavne ľudia, ktorí si autá dávajú renovovať sami pre seba,“ hovorí manažér reštaurátorskej firmy Juraj Vrbik. Keď sa diskusia dostane k času a cenám, je to jasné. Renovácia nezriedka trvá 1500 a viac hodín, čo pri hodinovej sadzbe okolo 40 eur rýchlo prekročí cenu pôvodného auta. „Máme Švéda, ktorý je pripravený Oldsmobile s hodnotou okolo šesťtisíc eur zrenovovať za 80-tisíc. Pretože na ňom jazdili jeho rodičia,“ ilustruje. Mnoho zákazníkov dnes nosí aj autá s nedokončenou renováciou, ktoré v iných dielňach roky stáli.
V Devínskej Novej Vsi pracuje niekoľko špecialistov, každý má na starosti vlastný projekt. Sú tam čalúnnici, klampiari, lakovači i odborníci na mechanické súčiastky a motory. „Čo vieme zrenovovať vo vlastnej réžii, opravujeme, inak kupujeme nové dielce,“ hovorí šéf dielne. Podľa neho sa na Mercedesy aj Porsche náhradné súčiastky zháňajú pomerne ľahko. Keď mu ale nedávno na renováciu prišla americká legenda Chevrolet Corvette Stingray, na pomoc privolal majiteľa rovnakého auta z Bratislavy. V tejto práci sú dôležité práve skúsenosti s konkrétnym typom auta a znalosti o dostupnosti dielcov.
Zdroj: Martina Brunovská
Kus histórie
Hovorí sa, že vo veteránoch je kus histórie a ich majitelia ju chcú zachovať, čo je aj jeden z dôvodov, prečo sa im toľko ľudí venuje. A skutočne, jazda na starom aute pripomína časy detstva a dáva moderné, technológiami a elektronikou naplnené autá do ostrého kontrastu s poctivým mechanickým zážitkom z jazdy.
Napríklad jazda na kompletne zrenovovanom Porsche 911T z roku 1970 z dielne Hollen Oldtimer prináša autorovi týchto riadkov obrovskú radosť. Auto, ktoré už našlo svojho nemeckého majiteľa za 130-tisíc eur, pochádza pôvodom zo Spojených štátov amerických, do Európy sa dostalo až neskôr. Prirodzene, treba počítať aj s dobovými nedokonalosťami, ako sú niektoré nedosadajúce lišty, množstvo hluku vnútri či nepresné radenie.
Zdroj: Martina Brunovská
Prejsť prvé kilometre s takýmto kúskom je námaha aj kvôli otočenej kulise prevodovky, kde sa jednotka radí k sebe, dvojka je zasa na mieste tradične vyhradenom pre trojku. Ale keď sa ľahké auto rozhýbe, plynule naberie rýchlosť a rozdáva úsmevy okoliu, je to radosť. Porsche je vnútri tesné, čo len podčiarkuje jeho útulnosť. A zároveň ukazuje, ako veľmi autá v posledných rokoch narástli do všetkých strán a o koľko menej človek šoféruje a len sa vezie.
Treba s nimi jazdiť
Medzi veteránistami existujú aj „súťaže krásy“, kde majitelia historické kusy donesú na prívese a potom ich naleštené vystavujú, ale častejšie sa organizujú podujatia ako veteránske rely. Napríklad Tisíc míľ československých. „Po ceste sa často niečo opravuje, ale patrí to k tomu,“ hovorí M. Ondrejčák. Taktiež treba počítať prakticky s generálnou opravou pred podujatiami so stovkami kilometrov.
Zdroj: Martina Brunovská
Na veterány okoloidúci kývajú, autá ako Rolls Royce, starý kabriolet Škoda Felicia či veľké limuzíny z čias socializmu Tatra 603 alebo Tatra 613 sa požičiavajú na svadby. Veteránska sezóna sa začína na jar a končí sa až spolu s prvými chladnejšími dňami. Počas letných víkendov je niekedy ťažké vybrať si jedno podujatie, konajú sa po celom Slovensku. Jedno z najvýznamnejších prebehlo začiatkom leta pod názvom FIVA World Rally Slovakia, kde sa prihlásilo 74 áut z celého sveta s rokmi výroby od 1918 až po 1980. Ich hodnota nezriedka presahovala niekoľko stotisíc eur.
Zdroj: Martina Brunovská
Veterány po takýchto podujatiach často putujú naspäť do súkromných garáží so špeciálnym vetraním a úplným minimalizovaním vlhkosti. Problémom býva rovnako ako pri renovácii čas. „Je náročné na všetkých autách jazdiť a venovať sa im. Mám ale výborných kamarátov, ktorí mi s nimi pomáhajú,“ hovorí M. Ondrejčák. Staré autá ešte viac než nové potrebujú raz za čas prevetrať. Nielen aby sa materiály rozhýbali a opäť si zvykli na fungovanie, ale najmä preto, aby šírili po svete trochu radosti.
Ako vyberať
Vhodný výber veterána je kľúčový. Kým hodnota jedného auta môže len stagnovať, pri inom raketovo rastie. Je to kombinácia faktorov ako počet vyrobených kusov, zaujímavá história, originálnosť stavu, ale aj dostupnosť náhradných dielcov. Ak sa rozhodnete kúpiť vrak s potenciálom, treba počítať s tým, že renovácia bude dlhá a drahá. Treba si poriadne pozrieť podvozok auta, či ho treba kvôli hrdzi a rôznym poškodeniam „vyrobiť“ nanovo. Rovnako stav laku. Niektoré autá sú viackrát gitované a lakované, čo môže vyzerať v poriadku, ale aby mal veterán hodnotu, treba zachovať originálne odtiene a kvalitnú prácu. Nehovoriac o zachovalosti interiéru a o pôvodnom motore. Stojí to peniaze, niekoľko tisíc, ale aj desiatok tisíc eur. Ak ale vyberiete zaujímavý kúsok, jeho hodnota by mala časom rásť.
Zdroj: Martina Brunovská
Hrdinovia socializmu
Kedysi zosmiešňované autá, na ktorých jazdili Slováci a Česi pred rokom 1989, nachádzajú čoraz viac priaznivcov. Či už z dôvodu nostalgie alebo ich rastúcej historickej hodnoty, hrdinami socializmu sa stávajú Škody 1000 MB, ktorých predajné ceny z niekoľko sto eur narástli do tisícok. Ešte vyššie sú športové kupé 110 R, kde najlepšie kúsky prekročili hranicu desaťtisíc eur, alebo Tatry 603, kde už pod 20-tisíc dobrý kus nie je. Vďačné sú aj staré kabriolety Felicia, dvojdverové Spartaky či Octavie. Pre východných Nemcov majú zase hodnotu Wartburgy a Trabanty. Naopak, Lady sa po miernom náraste stále držia pri zemi, Rusom chýba aj nejaký športový model.
Oldtimer vs. youngtimer
Aj medzi veteránistami je množstvo skupín a fanúšikov. Niektorí hovoria, že veterán je len auto z prvej polovice minulého storočia, iní zaň považuje aj auto z osemdesiatych rokov. Do toho prichádzajú novšie modely z 90. rokov alebo dokonca zo začiatku nového milénia. Aj tieto už majú za sebou desať-, dvadsaťročnú históriu a medzi zberateľmi sa udomácňuje označenie youngtimer. Takým môže byť napríklad aj Mercedes 190E, BMW E30 alebo E36 či Peugeot 205 GTI. Ide o autá, ktoré sa dajú ešte získať za prijateľnú cenu, ale z ciest miznú. Môže tak ísť o dobrú investíciu, keďže pád ich cien už nie je taký strmý alebo začínajú na hodnote dokonca získavať. Chce to ale trpezlivosť.
Zdroj: Martina Brunovská
Najdrahšie aukcie
V čase, keď peniaze na účte v banke nezarábajú, sa po vhodných investíciách obzerajú viacerí. Veterány získavajú na hodnote, ceny niektorých rastú aj o desiatku, výnimkou nie je ani sto percent ročne. Na staré autá sa obracia pozornosť najväčších svetových boháčov. Medzinárodné dražby veteránov prinášajú prekvapujúce sumy. Väčšine rebríčkov dominujú staré pretekárske Ferrari. Najdrahší model 250 GTO z roku 1962 sa pred dvoma rokmi predal za 30 miliónov eur. Veľký záujem je aj o iné prevažne športové autá a kabriolety, vo svete vedú aj pretekárske autá so slávnou históriou. Autá po amerických celebritách majú tiež zväčša vyššiu hodnotu ako kúsky bez takéhoto pozadia.