Ako v mnohých európskych krajinách aj na Slovensku výdavky na reklamu k záveru decembra 2012 opäť spadnú: podľa odhadu agentúry ZenithOptimedie medziročne o šesť percent na 475 miliónov eur. Mediálka počíta s tým, že tieto peniaze sa k agentúram a médiám v roku 2013 vrátia aj s malým prírastkom. Reálny vývoj je však opäť predvídateľný iba tak ako vývoj veľkých ekonomík v eurozóne, od ktorých závisia aj marketingové budgety tunajších zastúpení koncernov.
V roku 2013 nebude veľa významných stimulov v podobe veľkých športových udalostí, rebrandingov (možno s výnimkou Volksbank na Sberbank) či volieb. Pocítia to najmä bilbordové firmy, ktorých biznis sa napriek iniciatívnej poslankyne Renáty Zmajkovičovej výrazne neobmedzí.
Rozdeľovanie koláča
Vývoj celkového „koláča“ je jedna vec, prerozdeľovanie porcií druhá. Najlepšie zase obíde internet, hoci čoraz väčší balík peňazí pôjde mimo domácich hráčov. Pod tohtoročným prírastkom výdavkov na online sa výrazne podpísala reklama cez kanály Googlu a Facebooku, ktoré po úvodnej oťukávacej fáze využíva čoraz viac veľkých firiem. Karty na slovenskom internete sú inak už roky rozdané, otáznik visí iba nad budúcim majiteľom Centrum Holdings (Atlas.sk, Centrum.sk), ktorý podobne ako vydavateľ Hospodárskych novín Ecopress zmení majiteľa.
Paradoxom slovenského mediálneho prostredia je vrtoch v tom segmente, kde sa točí čím ďalej tým menej peňazí. V uplynulých mesiacoch sa rozbehlo hneď niekoľko pretvorených rádií (z Hey! sa stalo Anténa hitrádio, Best FM chce vo veľkom investovať do pokrytia) a do rozhlasového biznisu sa chce vrátiť aj niekdajší zakladateľ Ta3 a Jemných melódií Martin Lengyel novou rockovou stanicou. Ani jeden z nich stabilným trhom nezamieša. Podariť sa to môže jedine nástupcovi rádia Viva, ktoré prišlo o frekvencie a v decembri 2013 musí skončiť. Ak pôvodní majitelia neuspejú napadnutím rozhodnutia licenčnej rady na Najvyššom súde (TREND odhaduje, že neuspejú), na zhruba štvorpercentnej dennej počúvanosti môže budovať nové rádio, ktoré od súčasných majiteľov s nulovými rozhlasovými skúsenosťami nakoniec kúpi niekto iný.
Zlaté časy telerozhlasu
Práve v časoch pretrvávajúcej reklamnej recesie čakajú zlaté časy verejnoprávny telerozhlas. RTVS pod vedením Václava Miku má plnú podporu vládnucej garnitúry, ktorá inštitúcii venuje podľa plánov ešte viac štátnych miliónov ako dosiaľ – pri zachovaní poplatkov. Nástup profesionálnejšieho manažmentu bude minimálne garanciou toho, že nezáujem o TV časť sa už ďalej neprehĺbi. Politické očakávania sú však vzhľadom na vysoké investície vyššie – ak záujem o štátnu TV nebude rásť, Mikova misia ostane neúspešná. A napriek skúsenostiam riaditeľa telerozhlasu a jeho tímu nikto z vedenia nemá v CV kľúčovú skúsenosť: ako oživiť značku nachádzajúcu sa v hlbokej kríze. Napriek všetkej kontroverzii sa verejnoprávny big bang podaril naposledy pred takmer desiatimi rokmi tandemu Rybníček – Para – Zahradník. No doba bola iná: slovenská programová ponuka bola malá a amatérska, digitálny TV príjem desiatok staníc bol v nedohľadne.
Vlna vulgarity opadne
Komerčná TV brandža sa po ministerskom výprasku, keď ju Marek Maďarič z idiotizácie spoločnosti a pohrozil sprísnením regulácie, v nasledujúcich mesiacoch spacifikuje. Vlna vulgárnych TV šou opadne, nie však kvôli vyhrážkam ministra. Divákov už vidliacke relácie unudili a ak sa aj objavia nové série Farmára či Farmy, v obmedzenej forme a v neskorších vysielacích časoch. Programovým štruktúram opäť budú dominovať castingové šou, nenáročné seriály a neagresívne reality programy, možno aj s vysokými predstaviteľmi poisťovní. Vlaňajší tip TRENDU, že komerčné televízie si odložia spúšťanie nových kanálov, vyšiel z polovice. Markíza nakoniec v lete spustila Dajto. Projekt Joj 3 so spravodajským zameraním odštartuje až na jar 2013.
Článok vyšiel v samostatnej prílohe Slovensko a svet 2013, ktorá bola súčasťou vydania TRENDU 47/2012.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Partner projektu
Ilustrácia - Profimedia.cz