Do ešte väčšieho rizika sa púšťajú malé firmy a start-upy, ktoré často stavia všetko na jednu kartu s vierou, že práve ich škatuľka s displejom sa stane novým hitom. Nechcený, no príznačný detail je v tom, že celý tento riskantný biznis sa raz za rok sústredí v hlavnom meste hazardu – americkom Las Vegas. Veľtrh Consumer Electronics Show (CES) je jedinečná príležitosť ukázať, kam chcú firmy najbližší rok smerovať, a je to miesto, kde sa o novom vynáleze či aplikácii môže dozvedieť celý svet.
Prečo CES
Koho by mal veľtrh zaujímať? Ako prví prídu na um technologickí nadšenci. Teda fanúšikovia všetkých tých pixlov, megabajtov a gigahertzov. V skutočnosti je to udalosť pre každého, kto má televízor. A pre toho, kto si kupuje smartfón alebo tablet aspoň raz za tri roky.
Rovnako pre používateľa, ktorého hnevá spomalený služobný notebook. A tiež pre tých, ktorí radi sledujú filmy a seriály, chodia do posilňovne, a dokonca aj pre jedincov, ktorí radi varia. Záber CES-u potvrdzuje fakt, že s tou či onou technológiou sa na dennej báze stretáva takmer každý človek. Je to priama súčasť života, práce aj zábavy.

Zdroj: CES
CES v Las Vegas nie je len možnosťou pre Samsung ukázať svetu, že prináša chladničku s integrovaným tabletom, alebo pre LG a ich nové OLED televízory. Veľtrh pôsobí ako veľký neónový kompas uprostred nevadskej púšte, ktorý ukazuje, na aké druhy chladničiek a televízorov sa výrobcovia v najbližšom období sústredia. A určuje, že to budú práve chladničky a televízory. To má potom vplyv na rozhodnutia predajcov a následne aj spotrebiteľov.
CES je gigantické, ba až megalomanské podujatie. Tak ako samotné Las Vegas. „Double size“ nie sú len burgery a nápoje, ale aj samotný veľtrh. V princípe sa tu deje takmer to isté ako na ďalších veľkých technologických veľtrhoch, ako je Mobile World Congress v Barcelone alebo IFA v Berlíne. Stovky vystavovateľov s tisíckami produktov z celého sveta sú sústredené na jednom mieste, stánok vedľa stánku.
CES má však unikátny nádych už kvôli miestu konania. Svetoznáme kasína svojou atmosférou pohltia hlavne tých, ktorí sa do tohto mesta dostanú prvýkrát. Gigantické hotely často prekvapia svojou honosnosťou, ale tiež bizarnosťou. Táto koncentrácia ubytovacích a konferenčných zariadení však zároveň robí z Las Vegas jedno z mála miest na svete, ktoré dokáže logisticky zabezpečiť veľtrh rozmerov CES-u. Ubytovať v priebehu necelého týždňa takmer dvestotisíc ľudí nie je maličkosť.
Aj keď je CES obrovský, v rámci Las Vegas je to len jedna z viacerých akcií. Preto ešte dva dni pred oficiálnym otvorením veľtrhu si mesto žije bežným životom. Žiadne bilbordy či pútače. Žiť to začne až v prvý deň veľtrhu a aj to len v okolí hotelov, ktorých kongresové haly sú jeho súčasťou.

Zdroj: Profimedia.cz
Začiatky sú dôležité
Pre novinárov sa všetko začína skôr. Najprv sú to prvé prednášky o trendoch od rôznych analytikov a následne podujatie CES Unveiled. Je to ochutnávka vybraných firiem a start-upov, ktoré prišli s niečím naozaj originálnym. Médiá tak majú príležitosť sa osobnejšie porozprávať s tvorcami a zástupcami firiem a urobiť si prehľad, o čom aktuálny ročník bude.
Tento rok to bol napríklad produkt iNail, čo je automatická tlačiareň na lakovanie nechtov pre salóny krásy. Stačí si na dotykovom displeji vybrať dizajn alebo selfie fotografiu a vložiť prst do otvoru. O chvíľu sú všetky nechty nalakované. Alebo Temp Traq, pár milimetrov hrubá náplasť, ktorá funguje ako teplomer.
Jednorazová batéria dovoľuje dva dni monitorovať teplotu a posielať ju do tabletu alebo smartfónu. Do výberu toho najinovatívnejšieho sa dostali aj ceruzkové batérie The Pilot ECO. Ide o dobíjateľné lítiovo-polymérové batérie s USB konektorom, ktoré sa dajú používať v bežnej elektronike. Nabijú sa v ľubovoľnom notebooku alebo nabíjačke k mobilu.
CES Unveiled je tiež príležitosť pre menšie firmy, ako sa ukázať pred analytikmi a investormi. Podobne začínali dnes už globálne firmy Uber či Lyft. Z pôvodne nenápadného nápadu sa stali hráči, ktorí „dobyli“ samotné Las Vegas. Obe taxi služby dnes v meste konkurujú klasickým taxíkom, ktoré pôvodne vozili tisícky návštevníkov bez možnosti objednať si vozidlo cez aplikáciu alebo platiť kartou. Dnes majú tieto start-upy samostatné zóny pred hotelmi a výstaviskom.

Zdroj: Marián Biel
Skrytý autosalón
Autá hrajú silnú rolu aj vnútri CES-u. Na veľtrhu sa objavilo toľko noviniek z automobilového priemyslu, že CES už časť publika vníma ako nový autosalón. Pochopiteľne, automobilky neukazovali svoje nové modely alebo zlepšené prevodovky. Na to majú priestor už týždeň po Las Vegas, keď sa začína autosalón v Detroite.
Jednou z hlavných tém CES-u však boli
Čítajte ďalej s predplatným TRENDU
Odomknite článok cez SMS za 3 € týždenne s automatickou obnovou.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?