Ako sa vyvíja svetový i slovenský trh s podnikmi? Stále platí, že je na vrchole, s vysokým záujmom investorov i s vysokými cenami podnikov?

Vlaňajšok bol celosvetovo jeden z najúspešnejších v histórii. Od poslednej krízy určite najsilnejší. Prebehlo veľmi veľa veľkých transakcií. Obdobne sa vyvíja aj situácia v tomto roku. Nedochádza už k takému množstvu obrovských transakcií, no je tu celkovo viac menších obchodov. Na trhu je totiž stále veľa kapitálu. Dosť veľké zdroje na investovanie majú pritom nielen finanční, ale aj strategickí investori.

Ako je na tom domáci trh?

U nás je to podobné, lebo globálne trendy prichádzajú i k nám. Stále u nás platí, že väčšinu transakcií ťahajú hráči z cudziny. Nie je to však už také dominantné ako pred desiatimi či pätnástimi rokmi, ale stále platí, že investori zo zahraničia prevládajú nad tými domácimi. Za našu firmu platí, že zhruba tri štvrtiny našich tuzemských transakcií bolo vlani s investormi zo zahraničia. Celkovo sme pracovali minulý rok na 20 až 25 transakciách. Roky predtým sme mávali pätnásť, najviac dvadsať obchodov.

Čím to je, že zahraniční hráči sú tu stále aktívnejší než menší domáci investori?

Je to aj dôsledok toho, že nadnárodné private equity fondy majú viac voľného kapitálu a potrebujú ho umiestniť. V minulosti tu globálni hráči robili len transakcie nad zhruba 25 miliónov eur. Dnes sú ochotní kupovať aj menšie firmy. Realita je, že i väčší finanční a strategickí investori sú tu dnes aktívnejší než donedávna.

Veľký záujem, vysoké ceny. Na trh nastupujú malé investičné butiky

Pavol Pravda Zdroj: Maňo Štrauch

Čo musia majitelia menších slovenských firiem urobiť, aby boli zaujímavé pre globálnych investorov?

Preferencie zahraničných investorov sa u nás zásadne zmenili. Donedávna bolo Slovensko zaujímavé iba tým, že ponúklo nové výrobné kapacity a lacnejšiu pracovnú silu. Dnes už hľadajú investori osobité produkty, ktoré majú potenciál výrazne rásť. Práve v poslednom období sme tu pracovali na predaji či kúpe zopár malých firiem, o ktoré by sa zahraniční hráči ešte donedávna vôbec nezaujímali. No teraz sa k nim chceli dostať práve preto, aký špecifický produkt tie firmy ponúkajú. Nešlo vôbec o kapacitne veľké transakcie. Investori si kupovali skôr know-how.

Aké nové trendy sa ešte objavujú na domácom trhu s podnikmi?

Širšiu aktivitu

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa