Obchodníci s potravinármi sa často nevedia dohodnúť na cenách. Výsledkom potom je, že daný produkt obchodná sieť nepredáva. Spotrebiteľ si to často ani nevšimne, lebo v ponuke je množstvo podobných alternatív.
V súčasnosti sa však v najväčšom tuzemskom reťazci Tesco nedá kúpiť Popradská káva Baliarní obchodu Poprad, ktorú pije skoro polovica Slovákov holdujúcich zrnkovej káve. Tesco nemá na pultoch ani čaje podtatranskej firmy, ktoré u Slovákov pod značkami Mistral či Popradský čaj bodujú v obdobnom rozsahu.
Obaja aktéri sporu prekvapivo vyhlasujú, že problém nie je v cenách. Baliarne si sťažujú, že manažment slovenského Tesca má mať údajne vo svojom vnútri ľudí, ktorí ich z predajní reťazca potajme vytlačujú, lebo sa vraj dávajú korumpovať konkurenčnými dodávateľmi káv a čajov. Vedenie slovenského Tesca nekalosti v pozadí odmieta. Popradčania sú podľa neho iba paranoidní k novým podmienkam obchodnej spolupráce, ktoré musel reťazec nastoliť po rozsiahlych zmenách štátnych regulácií.
Spor sa vyostruje a reťazec možno podá aj súdne žaloby. No rozlúsknu ho skôr spotrebitelia. Tým podržia či nepodržia tradičné produkty popradských baliarní.
Rastom k sebavedomiu
Na otvorený spor s Tescom zbierala popradská firma sebavedomie dve desiatky rokov. Potravinári do niečoho podobného idú len vtedy, ak nadobudnú pocit výnimočnosti, zhmotnený do vysokých podielov na trhu. Veria, že reťazcu budú ich výrobky chýbať, a tak sa s ním môžu o podmienkach vzájomného biznisu viac sporiť.
Pred dvadsiatimi rokmi prechádzali popradské baliarne zo štátneho vlastníctva do rúk zamestnancov a manažmentu dosť skromne. Všetky ostatné stredoeurópske pražiarne sprivatizovali silné kávičkárske koncerny zo západnej Európy. Popradčanov na čele s generálnym riaditeľom Viliamom Matušekom, ktorý firmu vedie dodnes a s pätinovým podielom je stále jej najvýznamnejším spoluvlastníkom, podržala tradícia brandu Popradská káva. Slováci si ju ani v konkurencii s novými dovozovými kávami nezalievali o nič menej. Popradčania navyše začali rozvíjať aj výrobu čajov.
Ešte viac postrčil firmu manažérsky nástup dvoch synov V. Matušeka. Starší Igor začal viesť obchod firmy a mladší Viliam junior zasa jej marketing. Tí nahovorili otca na rozbeh nových kvalitnejších brandov. Aj napriek nástupu krízy. Nový čaj Mistral i nové kávy Brasil či Colombia u Slovákov zabodovali.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?