Slovensko má šesť dopravných letísk, toľko ako väčšie a najmä bohatšie Rakúsko, viac ako Česko či Maďarsko. V okolitých krajinách dominujú letiská hlavných miest, v Rakúsku aj Česku pravidelné linky však vedú aj na každé vidiecke letisko, kým na Slovensku iba na tri. Počet cestujúcich (pravidelné linky, chartery a general aviation) na piatich letiskách predstavuje však len pätinu bratislavského. Len Košice majú v doprave väčší význam. Po krachu SkyEurope však nasledoval pád z 590-tisíc v roku 2008 na 266,8 tisíca pasažierov v roku 2010. Vlani ubudli už iba tri desatinky percenta. Pretože na pravidelných linkách sa nečaká nič nové, tohoročný počet cestujúcich bude závisieť od charterov. Letisko oslovuje nových dopravcov, na každú novú pravidelnú linku poskytne na dva roky polovičnú zľavu z pristávacích poplatkov a letiskových táx. Snahy pritiahnuť lowcosty do Košíc či Popradu stroskotávajú. Aerolínie chcú stlačiť letiskové poplatky na minimum, ich obsluhu by mali platiť letiská, ktoré na to však nemajú.

Popradu pribúdajú domáci dovolenkári v lete k moru a v j zime si letisko pomohlo aj tímami z Kontinentálnej hokejovej ligy a jej mládežníckymi oddielmi. Konečne sa podarilo otvoriť aj lety z Gdanska a Varšavy. Poslanci Smeru a nezávislí presadili dotáciu 50-tisíc eur na znovuotvorenie linky do Londýna. Je to značná suma pre samosprávu, ale kvapka z reálnych nákladov dopravcu. Holidays Czech Airlines napokon linku neotvorili. Viac by sa však vyplatilo dotovať lety cudzích dovolenkárov, ktorí prinášajú peniaze. V Salzburgu zimné chartery z Ruska podporujú lokálne turistické organizácie, rovnako aj v Bulharsku. Na Slovensku i snaha o znovuotvorenie chartera Berlín – Piešťany pre nemeckých klientov stroskotala pri otázke, kto straty pri rozbehu linky zaplatí.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa