Riaditeľ digitálneho bankovníctva Slovenskej sporiteľne Juraj Barta tvrdí, že s fintechmi spolupracujú aj preto, aby ich klienti mohli využívať najmodernejšie veci, ktoré prináša digitalizácia. Ak by sa tomu bránili, mohli by sa ocitnúť v existenčnom ohrození.
Predstavujú fintechy pre banky konkurenciu?
Z celosvetového pohľadu to tak na niektorých trhoch určite je. Niektoré časti trhu sú dokonca pod tlakom fintechov. V stredoeurópskom priestore sú jednotlivé trhy príliš malé a fragmentované, a preto nie sú úplne zaujímavé pre celosvetové technologické spoločnosti. Možno si tu rady niečo skúšajú a fungujú tu aj miestne firmy, ale nepredpokladám, že keby aj prešli na biznisový model, ktorý by banky ohrozoval, tak by sme to v prvom kole pocítili práve tu.
Kde hrajú dôležitú úlohu?
Často sú to segmenty, ktoré banky neobsluhovali alebo ich obsluhovali minimálne. Veľakrát sa spomína britský fintech Revolut. Ten si vybral ľudí, ktorí prišli za prácou do Spojeného kráľovstva, a tradičné banky ich nevedeli dobre obslúžiť. Prípadne sú to spoločnosti, ktoré sa zaoberajú lacným medzinárodným prevodom peňazí. A opäť je to špecifický segment trhu či už pre ľudí, ktorí majú deti študujúce v zahraničí, alebo pre tých, ktorí pracujú v zahraničí a posielajú peniaze svojej rodine. Tam sa našlo viacero hráčov, ktorí túto službu poskytujú lepšie a lacnejšie než staré platobné systémy v bankách.
Majú fintechy šancu presadiť sa práve v oblastiach, ktoré banky zanedbávajú?
Tam je šanca veľká. Určite je možné prísť aj s nápadom, ktorý niekto zrealizuje a uspeje s ním na mieste, ktoré bolo predtým obsadené. Takýto fintech často niekto kúpi, či už je to banka, alebo niektorá z platobných schém. To sa zatiaľ ukázalo ako najčastejší osud úspešných fintechov.
Ťažia peňažné ústavy aj z toho, že majú viac peňazí ako fintechy a môžu si ich dovoliť kúpiť?
Etablované banky majú v porovnaní s nováčikmi dve výhody.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?