Peter Lynch súhlasí, keď dodáva, že všetku matematiku, ktorú potrebujete na akciovom trhu, sa naučíte už vo štvrtej triede. „Úspech vo financiách zostáva skôr umením než vedou – už len pre rozmary ľudskej povahy. V tom však spočíva dobrá správa: ak je investovanie umením, dá sa zvládnuť,“ konštatuje Leon Levy.
„Pozerajte sa na investovanie nie ako na vedu, ale ako na umenie. Ustavične majte na pamäti, že je lepšie mať vo všeobecnosti pravdu ako sa presne mýliť,“ vyhlásil Bennett Goodspeed. Aj Peter Cundill tvrdí, že trhy môžu byť nadhodnotené a stále môžu ešte rásť alebo môžu byť podhodnotené a stále padať, a preto je investovanie formou umenia, nie exaktnou vedou.
„To, za čo som platený, je pre mňa spravovanie temného umenia riadenia rizík, snažím sa byť vizionárom a mať vždy temnú víziu o tom, čo sa môže pokaziť,“ zdôrazňuje Paul Singer. Riadiť investičný fond si vyžaduje, aby ste boli čiastočne finančný analytik, čiastočne účtovník, čiastočne finančník, čiastočne sociálny vedec, čiastočne filozof,“ sú slová Daniela Loeba. Frank Martin hovorí, že vrátenie „investície ako vedeckého džina do fľaše ohrozuje profesorov, ktorí učia matematiku financií a ktorí výrazne prevyšujú tých, ktorí vyučujú manažment investícií na katedrách psychológie a sociológie“.
Ed Wachenheim podotýka: „Je nevyhnutné byť kreatívny, pretože akcie sa predávajú za ceny, o ktorých si priemerný investor myslí, že sú tie správne. Takže vy musíte dospieť k rozhodnutiu, že dané ceny sú nesprávne a že akcie si zaslúžia obchodovanie za vyššie ceny z nejakých dôvodov. Toto uvažovanie je kreatívne myslenie, pretože iní ľudia takto nerozmýšľajú. Keby iní ľudia takto uvažovali, akcie by boli za vyššiu cenu.“
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?