Obchodné stratégie sa priam pretekajú možnosťami, ako si môže zákazník nakombinovať produkt v čoraz viacerých oblastiach. V nich sa požiadavky na odlišnosti vo výrobe už dávno nekončia pri farebných variáciách, ozdobe či použitom materiáli. Na jednej výrobnej linke sa často finalizujú celkom odlišné produkty, a to z množstva dovezených súčiastok. To, či prídu na linku načas, v správnej verzii, množstve a poradí, podmieňuje efektívne a funkčné výrobné procesy. Ak čokoľvek z toho nefunguje, buď sa nečakane zvyšujú výrobné náklady, alebo, ak sa musí výroba zastaviť, škody letia rýchlo nahor. To všetko dáva dosť dôvodov, pre ktoré musí výrobná logistika fungovať ako čoraz zložitejší, ale bezchybný stroj.

Pokračovanie nákupu

Jeden z najkomplikovanejších zadaní pre výrobnú logistiku prináša výroba áut. V moderných fabrikách je čoraz bežnejšie, že na výrobnom páse stoja nárazník pri nárazníku autá odlišnej značky skupiny, veľkosti, no aj s odlišným pohonom. A hoci sa automobilový svet už celkom oddal modelovým platformám a objavujú sa dokonca modulárne zostavy, predsa len sa auto s benzínovým motorom montuje inak než s dieselovým, nehovoriac o hybridných či elektrických verziách. Samozrejme, k tomu sa pridávajú najrôznejšie varianty, výbavy a limitované edície, ktoré sa už dávno presunuli od luxusných športiakov či limuzín až do triedy malých áut. Pohľad logistika – ďalšie desiatky variantných zostáv dielcov, ktoré treba dostať od výrobcu na linku finálnej montáže. To všetko v neustávajúcej snahe automobiliek ušetriť – a teda v neustálej komunikácie s nákupným oddelením.

Toto pridáva do zoznamov požiadaviek na logistických manažérov sústavne nové položky. Ich pevnou súčasťou sa už stala optimalizácia logistických procesov a snaha o znižovanie nákladov. No zároveň je logistik aj styčný dôstojník medzi dodávateľom a zákazníkom.

Rozťahané kompetencie

Kde sa berú vždy nové požiadavky na činnosť výrobných logistikov? Interná logistika je systém, v ktorom sa v priemyselnej výrobe presúvajú komponenty po podniku. No opísať ich cestu ako presun medzi skladmi a montážnou linkou je nemiestne zjednodušenie. Do finalizačných fabrík sa už ani nevozí základný materiál. Ten sa kedysi pretváral na hotový produkt v jednej fabrike. Dnes sa výrobok bežne skladá zo súčiastok od dodávateľov z celého sveta. Stále však platí, že sa musia zísť v rukách pracovníka montáže na príslušnom úseku výrobnej linky.

Rozdelenie postupnej výroby produktu medzi desiatky či stovky firiem má jednoznačný význam – nákladové úspory z hromadnej špecializovanej výroby. No potrebuje, aby armáda odborníkov a výkonných pracovníkov, vyzbrojená modernou dopravnou, manipulačnou a skladovou technikou, informačnými systémami a manažérskymi metódami, dokázala dopraviť polotovar až do finalizačného závodu. Musí zvládnuť aj riadenie prepravných tokov priamo na mieste – aby výroba bežala s čo najnižšími nepotrebnými nákladmi. Logistici sa musia nielen úzkostlivo vyhýbať prestojom, teda mať pre montáž vždy dosť tých správnych vstupov, ale aj minimalizovať priestory na skladovanie. Lebo tak sklady samy, ako aj tovar v nich viažu peniaze.

Suma sumárum, to, ako funguje preprava, skladovanie a manipulácia s materiálom a tovarom, má veľký vplyv na efektívnosť prevádzky podniku. Veď podnikoví logistici držia výrobný materiál v rukách po deväť desatín jeho pobytu vo fabrike. Ovplyvňujú tak až tridsať percent celkových nákladov na finálny produkt. Ak to zvládnu, môžu priniesť nemalé úspory a nezanedbateľné konkurenčné výhody. Ak nie, majú pri súčasnom konkurenčnom prostredí takmer akejkoľvek výroby „potenciál“ vytvoriť citeľné straty.

Obrastené fabriky

Pri prejazde okolo moderných výrobných závodov firiem z mnohých odvetví si nemožno pozdĺž príjazdových ciest nevšimnúť pribúdajúce nové výrobné či skladové haly. Delia si ich výrobcovia súčiastok či väčších modulov, no aj logistické firmy. Niekedy sa v nich robí aj viac než len manipulácia. Napríklad ak už zmontovaný modul zaberá priveľa miesta, dovezie sa do blízkosti zákazníka úspornejšie a skompletizuje sa takmer na mieste.

To sú operácie, ktoré sa niekedy vykonávajú priamo v montážnom závode. No niekedy tam na ne nie je miesto. Najmä preto, že finálny výrobca bojuje o každý štvorcový meter a skúša ho využiť lepšie než iba na skladovanie. A tak sa občas aj medzisklady či dokonca výrobné operácie vynášajú mimo liniek montáže. Prípadne celkom mimo areálov výrobných závodov. Nedostatok plochy je jeden z dôvodov. Niekedy je to ponuka od logistickej firmy, že jej ľudia budú vykonávať nejakú predmontážnu operáciu. Prípadne si takú možnosť finálny výrobca priamo vypýta, keď mu pri rozhodovaní o tom, čo budú vykonávať jeho ľudia a ktoré práce si objedná externe, napríklad vyjde, že pre ňu nemá miesto. Teda ju nemôže natlačiť do príslušného výrobného taktu linky a nechce ju predlžovať o ďalší.

Noví členovia

Rozhodovanie o tom, kto bude vykonávať príslušné výrobné či logistické operácie, kde a s akými parametrami, sa robí dlhé mesiace pred tým, než sa na linkách rozbehne sériová výroba. Kreslia sa mapy procesov pre každý nový produkt. Logistici vtedy hľadajú optimálne dráhy pre plynulý a efektívny tok materiálu. Sledujú výhodné trasy, merajú časy presunu materiálu, aby sa manipulačná technika pohybovala v rytme, aký najlepšie pasuje k tempu výroby. Tieto činnosti už prestávajú byť o riadení jázd vysokozdvižných vozíkov. Cestu zo skladu k rukám montážnika pomaly úplne ovláda technika. Po výrobných halách automobilových fabrík sa rozbiehajú autonómne riadené manipulačné vozíky, ktoré na základe potrebného programu rozvážajú súčiastky na príslušné časti linky. Aj priamo na mieste dokážu pripraviť prepravku s materiálom tak, že sa starostlivo zoradené dielce práve v čase, keď je to potrebné, zošmyknú priamo k rukám pracovníka, ktorý ich montuje do auta. A robotický vozík odvezie prázdnu prepravku na ďalšie naplnenie. Takže logistický reťazec má nového pomocníka – prevádzkovateľov autonómnych manipulačných systémov.

Interní logistici výrobných závodov majú na takéto šľachtenie procesov čas vďaka asistencii externých dodávateľov logistických služieb. Otázka, ako deliť prácu medzi interných logistikov a nakupované služby, má jasnú odpoveď. Podľa špecializácie. Kým pracovníci závodu dokážu vytvoriť a zladiť logistické procesy s výrobnými, externí logistici sa môžu zameriavať na samotný výkon a na nevyhnutné pomocné činnosti. Oblasť, ktorú už externí dodávatelia logistických služieb vo veľkej miere ovládli, býva manipulácia s materiálom od prebratia od dodávateľa, cez minimalizované medzisklady až po doručovanie na presne určený úsek výrobnej linky. Procesy a kroky, ktoré majú vplyv na finančnú situáciu podniku.