Zdalo sa, že to najhoršie z energetickej krízy má svet za sebou. Ceny elektriny a plynu síce zostávajú vysoké, ale prudké tempo rastu z októbra sa zastavilo. Na druhej strane, ceny palív pokračujú v raste a prekonávajú sedemročné maximá. Slovensko nie je výnimkou, iné krajiny sú na tom ešte horšie. Otázkou je, čo tlačí ceny palív nahor. 

Kartel OPEC+, ktorý tvoria producenti ropy v Afrike a na Blízkom východe, spojení s Ruskom a ďalšími, ešte v lete 2021 prijal nový harmonogram. Podľa neho sa produkcia ropy bude postupne až do konca roka 2022 zvyšovať tempom 400-tisíc barelov ropy denne každý mesiac. Následne by mali zmiznúť škrty produkcie prijaté pre pandémiu. Aj vzhľadom na to, že vzťahy v karteli sú veľmi napäté, existuje odpor k zmene plánu. 

Cena ropy a euro

Za ropu sa platí v amerických dolároch, a keď euro slabne a cena ropy ostáva rovnaká, spotrebitelia za ňu platia viac. To sa však teraz nedeje, cena ropy od začiatku novembra klesla o 4,3 percenta, zatiaľ čo euro sa voči doláru oslabilo o 2,1 percenta. Ropa v eurovom vyjadrení je teda lacnejšia, cena benzínu by za normálnych okolností nemala príliš rásť. 

Dôvodom poklesu eura je podľa analytikov zhoršená pandemická situácia v eurozóne. Rakúsko zaviedlo lockdown, Nemecko ho môže nasledovať. To prinesie spomalenie ekonomickej aktivity. Oslabenie ekonomickej aktivity však môže prispieť k spomaleniu dopytu po rope, čo je aspoň nejaká náplasť pre motoristov.  Pri porovnaní dnešnej situácie s júlom 2014, keď stál benzín naposledy 1,50 eura, vidno rozdiel. V prepočte na eurá bola cena ropy vyššia ako dnes. Benzín by teda mal stáť menej. 

Problém zažívajú aj USA. Infra-štruktúra aj pre pandémiu nefunguje optimálne, chýbajú pracovníci, zato dopyt je silný. Ľudia sa vyhýbajú verejnej doprave a preferujú individuálnu. Objem prepravy v Londýne, Paríži, Ríme či Berlíne je vyšší, než bol pred koronakrízou. Rafinérie produkujú menej palív, ich údržba bola počas posledného obdobia zanedbaná a investície slabé. Hapruje aj preprava pohonných látok. Británia bola len najvypuklejším prípadom. Tam chýbali šoféri kamiónov, v USA nemá kto riadiť tankery. 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa