Len nedávno sa krátko po sebe objavili informácie o únikoch osobných údajov zo sociálnych sietí Facebook, LinkedIn a nového fenoménu Clubhouse. V prípade Clubhousu a LinkedInu v skutočnosti nešlo o úniky údajov, len o strojové zozbieranie údajov, ktoré boli verejné. Pri ich získavaní teda neboli prelomené žiadne bezpečnostné mechanizmy.

Zverejnenie zozbieraných údajov z Cloubhousu a LinkedInu ukázalo, že človek si musí vybrať, či chce alebo nechce používať sociálnu sieť s verejným profilom. V prípade Facebooku ide o naozajstný únik, a teda nedostatočné zabezpečenie. Podľa dostupných informácií ide o zverejnenie starších údajov, ktoré unikli v roku 2019 zneužitím softvérovej chyby, ktorú Facebook neskôr opravil. „Pri úniku, aký mal Facebook, boli súčasťou aj telefónne čísla. Podvodníci budú pracovať aj s ostatnými údajmi, ako je meno, kontakty či aktivity na sociálnych sieťach. Využívajú ich na vytvorenie dôvery. Iné je to v prípadoch, keď uniknú heslá. Vtedy si treba zmeniť heslo a nanovo nastaviť druhý faktor prihlásenia,“ hovorí Tomáš Zaťko, CEO spoločnosti Citadelo.

WhatsApp
Neprehliadnite

Cez WhatsApp sa opäť šíria podvodné správy. Zneužívajú reťazec Lidl a predstavujú veľké riziko

Veľký biznis s dátami

Primárnym cieľom v takmer 90 percentách všetkých únikov dát či útokov na sociálne siete je finančný prospech útočníka. Ten sa snaží dáta predať tretím stranám alebo priamo vydierať osoby pod hrozbou zverejnenia údajov, fotografií či informácií. Cena údajov z kreditnej karty sa pohybuje na čiernom trhu od dvadsať dolárov v závislosti od karty, bonity klienta a podobne. Zdravotné údaje, ako sú čísla sociálneho poistenia, vedia útočníci predať už od desať dolárov.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa