Pri určovaní ceny obrazu sa totiž nedá opierať o akési všeobecne platné cenníky. „Umenie sa na peniaze nedá prepočítať. Právne vzaté, človek nekupuje obraz, ale dáva jeho pôvodnému majiteľovi poplatok za to, že s ním môže výhradne disponovať,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ aukčného domu SOGA Ján Abelovský.

„Už v 18. storočí prišiel Bernard Mandeville s poznatkom, že cena diela je ovplyvnená aj nie-estetickými faktormi. Je to pôvod diela, a teda aj dôveryhodnosť majiteľa, dostupnosť na trhu a dôležitosť mena majstra,“ vysvetľuje generálna riaditeľka Slovenskej národnej galérie Alexandra Kusá. Práve posledný faktor môže byť podľa nej v rôznych krajinách iný. Ľahšie sa napríklad v Rakúsku predá „lacná“ grafika od Picassa ako drahé dielo od Ľudovíta Fullu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa