Počítač vs. človek

Prvé výskumy v tejto oblasti sa začali už po druhej svetovej vojne s nástupom počítačov. Vtedy vznikol pojem Artificial Intelligence (AI), prvýkrát ho zaviedol americký vedec John McCarthy. Dnes sa umelej inteligencii venujú desiatky tímov po celom svete a ich výsledky sa dostávajú do komerčnej sféry, od singapurských aerolínií až po „šikovné“ smart hodinky.

Vlastne neexistuje oblasť, do ktorej by sa umelá inteligencia nedostávala. V biznise sa očakáva jej využitie pri spracovaní veľkého kvanta údajov (Big Data) či obchodnej analytike. Nie je to samoúčelné. Konzultačná firma McKinsey odhaduje, že len v USA chýba dvestotisíc odborníkov s analytickými schopnosťami.

Vývoju AI sa nevenujú len vedecké tímy na univerzitách alebo rôzne start-upy. Potenciál na komerčné rozšírenie vnímajú aj veľké korporácie. Väčšinou síce do tejto oblasti vstúpili nákupom start-upov, ale napríklad projekt Watson vyvíjali v spoločnosti IBM interne.

Superpočítač Watson dokáže chápať ľudskú reč a rovnako v nej odpovedať na otázky. Pred štyrmi rokmi uspel v televíznom kvíze Jeopardy!, kde porazil dovtedajších šampiónov a vyhral milión dolárov. A keďže je to superpočítač, nemusel byť ani pripojený na internet. Vo vlastnej pamäti má stovky miliónov strán informácií. IBM má s vývojom umelej inteligencie aj ďalšie skúsenosti. Jeho superpočítač Deep Blue bol pred bezmála dvadsiatimi rokmi prvým strojom, ktorý v šachu porazil človeka, majstra sveta Garryho Kasparova.

Rozbieha sa zbrojenie

Google má na exotické projekty tajomné oddelenie Google X. Na jeho pôde sa rodia unikátne technológie, ako sú samojazdiace autá alebo okuliare Glass. Na posilnenie aktivít v umelej inteligencii Google vlani za pol miliardy eur kúpil britský start-up DeepMind. Manažérov internetového giganta oslovil jeho algoritmus Q-network, ktorý hral známu hru Breakout.

V tejto hre ide o rozbíjanie tehličiek odrážaním guľôčky od pohyblivej dosky. Po prvej hodine to algoritmu veľmi nešlo. Po dvoch

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa