Ministerstvo školstva pripravilo novelu zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch, ktorá obmedzuje možnosti získania kreditov. Práve tie učitelia potrebujú na zvýšenie platu o šesť až dvanásť percent či získanie atestácie, ktorá rovnako vedie k vyššej mzde.
Kredity učitelia „zbierajú“ napríklad absolvovaním rigoróznych a štátnych jazykových skúšok, rozširujúceho štúdia, vzdelávania v zahraničí či rôznych tvorivých aktivít ako tvorba didaktických a metodických pomôcok. Po novom sa už však rozširujúce štúdium ani tvorivé aktivity (s výnimkou autorstva či spoluautorstva učebníc) kreditmi odmeňovať nemajú. Rezort zvažoval, že zruší aj uznávanie rigoróznych a štátnych jazykových skúšok, no po námietkach Slovenskej komory učiteľov (SKU) od toho ustúpil. „Toto obmedzenie však môžu opäť doplniť aktívni poslanci pozmeňovákom v druhom čítaní,“ obávajú sa predstavitelia komory.
Zvyšuje kvalifikáciu aj diskriminuje
Tak ako rigorózna a štátna jazyková skúška, aj rozširujúce štúdium podľa učiteľov podstatným spôsobom zvyšujú ich kvalifikovanosť a kompetencie. Považujú ich za kvalitné a časovo náročnejšie a dodávajú, že nároky na ich absolvovanie sú nepomerne vyššie. „Medzi učiteľmi majú väčšiu autoritu ako mnohé programy kontinuálneho vzdelávania. Napríklad rozširujúcim štúdiom špeciálnej pedagogiky si často zlepšujú kvalifikáciu učitelia, ktorí vyučujú v školách s čoraz vyšším výskytom žiakov s poruchami učenia,“ hovoria predstavitelia komory. Zdôrazňujú, že po novom ich snaha nebude nijakým spôsobom reflektovaná v mzde. To môže byť demotivujúce. Rovnako ako obmedzenie možnosti získať kredity za tvorivé činnosti.
Ako ukázal prieskum, ktorý vlani realizovala komora, učitelia by, naopak, privítali, keby sa rozšírila oblasť tvorivých aktivít, za ktoré im riaditelia môžu prideliť kredity. „To, čo môže kvalite školstva prispieť najviac, je práve to, čo sa so žiakmi v triedach deje. Prečo teda nepodporiť práve učiteľov, ktorí sa snažia učiť moderne a nad rámec svojich povinností? Navyše v situácii, keď je nedostatok kvalitných učebníc, digitálneho učiva, didaktických pomôcok a učitelia si ich vyrábajú a zháňajú sami,“ dodáva SKU.
Zuzana Zimenová Zdroj: Michal Matloň
Niektoré tvorivé aktivity nie sú žiadnou novou myšlienkou alebo inováciou, kontruje ministerstvo. Podľa neho navyše prax ukázala, že za ich autorstvo sa v rozpore so zákonom priznávali kredity za neschválené a neodporúčané pomôcky a materiály, ktoré mali obmedzené použitie len v škole alebo v školskom zariadení, kde ich „vynálezca“ pôsobil.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?