Status učiteľa je dnes nízky, rovnako ako záujem mladých ľudí o túto prácu. Ako by sa dala zvýšiť atraktivita učiteľského povolania?
Kľúčové sú teraz platy. Radikálny rast platov. Nejde o to, že tí, čo učia, budú potom učiť lepšie. Toto opatrenie smeruje k možnosti zamestnať a zaplatiť kvalitných ľudí, ktorí z pedagogických škôl často unikajú do iných oblastí. Iba s kvalitným tímom možno začať meniť školský systém k lepšiemu – zvnútra.
Na pedagogické fakulty sa často hlásia ľudia, pre ktorých to bola z núdze cnosť. Z nich máme vyberať budúcich učiteľov?
Ak budú mať učitelia vyššie platy, zmení to aj skladbu ľudí, ktorí sa hlásia na pedagogické fakulty. Povolanie učiteľa mnohí šikovní študenti automaticky škrtajú práve preto, lebo im to často nezaplatí ani základné účty. Pri výrazne lepšom finančnom ohodnotení sa začne na pedagogiku hlásiť väčší počet lepších študentov, ktorí majú vzťah k vzdelávaniu. Tí budú mať následne aj vyššie nároky na kvalitu univerzitných pedagógov, čo je ďalšia téma.
Aká je priama úmera medzi mzdami a pracovným nasadením učiteľov?
Je vedecky dokázané, že priama korelácia medzi peniazmi a motiváciou neexistuje. Hovoríme však o výške mzdy, ktorá sanuje základné potreby. Ak ich plat nepokrýva, tak vtedy je jeho zvýšenie motivačné. U učiteľov v Bratislave platy často nepokrývajú ich životné náklady. Mnohí preto majú aj dva džoby. V menších mestách je to vzhľadom na nižšie náklady prijateľnejšie. Tam má povolanie učiteľa aj lepšie meno. S rastúcim platom si však môžu učitelia plniť ďalšie potreby. Napríklad investovať do vlastného vzdelávania.
Iba plat z učiteľa autoritu neurobí. Čo na to treba?
Dnešný učiteľ by mal vychovávať ľudí pre
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?