Odpoveď už poznáme. Ministerstvo dopravy a bratislavská samospráva sa zhodli na tom, že vodič je „ samostatný poskytovateľ služieb osobnej prepravy“. Spoločnosť Uber je len sprostredkovateľ služby, ktorý prepožičiava vodičom smartfónovú aplikáciu. Za to si berie dvadsať percent z tržieb šoférov. Šofér je taxikár. Musí spĺňať množstvo požiadaviek. Inak sa vystavuje riziku vysokých pokút. Môže ich schytať od samosprávy, ale aj od daniarov.

Uberisti len s licenciou

Azda najväčším problémom Uberu a jeho služby je to, že absolútna väčšina jeho šoférov nemá taxikársku licenciu. Toto napríklad vyriešili nemecké súdy tak, že rozhodli, že vodiči netaxikári sa dopúšťajú trestného činu neoprávneného podnikania. Nemecké súdy za „spolupáchateľa“ pritom označili spoločnosť Uber, keďže „vodičov netaxikárov k tomuto protiprávnemu konaniu nabáda ich aktívnym náborom do svojich služieb a zároveň im poskytuje na páchanie tohto protiprávneho konania aplikáciu“. Biznis model Uber založený na aplikácii bol v marci v Nemecku označený za protiprávny a zakázaný. Uber v súčasnosti zvažuje zmenu aplikácie tak, aby vyhovel nemeckým právnym predpisom.

Zodpovedný je vodič

Keďže Uber je len sprostredkovateľ (a nie prepravná spoločnosť), všetku zodpovednosť podľa slovenského zákona o cestnej doprave nesú vodiči, s ktorými Uber podpísal zmluvu. Zodpovedajú aj za bezpečnosť zákazníka. Na základe zákona o cestnej doprave je vykonávanie osobnej dopravy vozidlami s kapacitou najviac deväť osôb, vrátane vodiča, taxislužbou. A tú môže prevádzkovať len držiteľ koncesie a zároveň musí spĺňať podmienky pre vozidlá a vodičov vozidiel taxislužby. Podľa magistrátu Bratislavy vodiči Uberu sú taxikári a musia mať licencie.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa