Hnevá ho, že vo Viedni sa jazdí kilometer za euro päťdesiat, v Bratislave trikrát lacnejšie. Pred pár rokmi zorganizoval protestnú jazdu taxikárov centrom mesta – spolu s kolegami kritizoval úrady za nové povinnosti pre odvetvie a žiadal zavedenie minimálnej zákonnej sadzby 1,2 eura za kilometer. V mene zachovania kvality. Od minulého týždňa má nového nepriateľa. Príchod služby Uber na Slovensko ukázal, že s cenou je možné ísť ešte nižšie.

Taxikári v uliciach

Štyri dni vozil Uber obyvateľov slovenskej metropoly zadarmo. Robí to štandardne v každom novom meste, do ktorého príde – namiesto bilbordov a televíznych spotov nechá obyvateľov, aby si službu vyskúšali. Aj v Bratislave však každému používateľovi e-mailom poslal elektronický doklad o skutočnej cene jazdy. Porovnania, o ktoré sa ľudia vzápätí podelili na internete, ukázali, že s Uberom je možné cestovať lacnejšie ako u doterajšej konkurencie. Ako je to možné, keď taxikári dlhodobo namietajú, že cena je na hranici nákladov a prakticky dotujú spotrebiteľa?

O. Wenzl tvrdí, že Uber uzatvára dohody aj s vodičmi, ktorí nemajú licenciu na taxi, takže ich náklady na podnikanie sú oveľa nižšie. „To rovno môžeme dať všetci dole majáky, zrušiť taxametre a jazdiť za polovicu,“ hovorí.

Geniálny nápad

Svetový úspech Uberu je skutočne založený aj na obídení regulácie. Technologický start-up založili v roku 2009 dvaja softvéroví inžinieri – Travis Kalanick, Američan s českými koreňmi, a Kanaďan Garrett Camp. Obaja už mali skúsenosti s internetovými projektmi pre masy používateľov. T. Kalanick bol pri zrode portálu Scour na zdieľanie hudby, predchodcovi populárneho Napstera, a G. Camp pri webovom prehliadači StumbleUpon s 25 miliónmi registrovaných používateľov.

Genialita nápadu Uberu spočíva v spôsobe ako aktivovať nevyužitý potenciál vozidiel. Máloktoré auto v osobnom vlastníctve totiž jazdí neustále a je plne obsadené. Aplikácia Uber dokázala vytvoriť cez internet jednoducho a okamžite dostupnú tržnicu, v ktorej môže každý vodič ponúknuť svoje nevyužité auto na odvoz a každý človek s potrebou presunu hľadať najbližšie voľné vozidlo. Jedinou aplikáciou tak Uber premenil každé vozidlo na Zemi na potenciálny taxík. Bez toho, aby vlastnil jediné vozidlo.

Investori nápad rýchlo ocenili – aj preto, že na vlastné oči videli prudký vzostup podobnej internetovej platformy na zdieľanie nehnuteľností a ubytovacích kapacít Airbnb, ktorá vznikla o rok skôr. Uber začal jazdiť v San Franciscu v roku 2011, do konca roka získal od investorov (vrátane „pána Amazonu“ Jeffa Bezosa) kapitál 45 miliónov dolárov a peniaze sa neprestávali sypať. Razantná medzinárodná expanzia čoskoro posunula Uber do vyše tristo miest sveta. Hodnota start-upu sa v súčasnosti odhaduje na takmer 50 miliárd dolárov. Na porovnanie – je to približná hodnota výrobcu počítačov Hewlett-Packard.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa