Kedysi motor ekonomiky Slovenska, po novom jej Achillova päta. Slovenský autoland môže mať dlhodobý problém, na ktorý nemusí sám v najbližších rokoch nájsť riešenie. Od vlaňajška slabnúci dopyt po autách eskaloval v súvislosti s koronakrízou v uplynulých mesiacoch do extrémov.
Kým vlani v decembri sa predalo v celej Európe zhruba 1,07 milióna nových vozidiel, v marci ich bolo už len niečo viac ako 550-tisíc, čo je takmer o 49 percent menej. V apríli sa predaj nových osobných áut v EÚ dokonca medziročne prepadol o rekordných 76,3 percenta na približne 270-tisíc vozidiel. Trhy v Spojených štátoch a najmä v Číne klesli v predaji vozidiel vo februári a v marci o viac ako 80 percent.
Pandémia dočasne uzavrela predajne áut, ale zároveň zasiala do zmýšľania ľudí neistotu a pohrala sa aj s ich hodnotami. Autá odrazu stratili pomerne veľkú časť klientely. A tá sa bude s neistým vývojom v ďalších fázach koronakrízy hľadať pomerne ťažko. Pre Slovensko to znamená jedno: štyri automobilky v malej otvorenej exportnej krajine, ktoré ešte vlani chrlili viac ako milión vozidiel ročne, sa pre hospodárstvo zrazu stávajú priveľkým otáznikom.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?