Dovolenka. Ale inak
Posledné „krízové“ roky ukázali, že dovolenka a oddych sa zaradili medzi základné ľudské potreby a ľudia si ich ani v ťažkých časoch úplne neodoprú. Len sa zmenili ich cestovateľské zvyklosti. Cestovať sa bude teda aj v roku 2014, ale na kratšie vzdialenosti, pobyty sa budú objednávať (a stornovávať) na poslednú chvíľu, čo bude komplikovať život hotelierom aj cestovným kanceláriám. Hostia budú na dovolenke opäť míňať menej peňazí, čo zase nepoteší prevádzkovateľov reštauračných služieb. K hromadnému zatváraniu hotelov a reštaurácií však zrejme ani nepríde, skôr možno z biznisu vycúvajú tí, ktorí oň nemajú eminentný záujem.
Slovenských hotelierov a reštaurácie podľa všetkého na budúci rok nepoteší ani vláda akceptovaním ich požiadavky, ktorú jej adresujú už niekoľko rokov – aby mali ubytovacie a stravovacie služby zníženú sadzbu DPH, ako je to takmer vo všetkých európskych krajinách.
Článok vychádza v 56-stranovej prílohe Slovensko a svet 2014, ktorá je súčasťou koncoročného vydania týždenníka TREND 50-51/2013, dostupného na stánkoch, digitálnych kioskoch AppStore a Play Store (aplikácia TREND) a v našom e-shope. |
Dôležité turistické združenia
K zvyšovaniu návštevnosti slovenských destinácií v roku 2014 môžu prispieť zlepšujúce sa služby, ďalšie investície do stredísk turizmu a najmä dobre fungujúce oblastné organizácie cestovného ruchu (OOCR). Ak dokážu aj budúci rok vytvárať produkt, ktorý pritiahne návštevníkov, robiť akcie a podujatia, ktoré sú ďalším ťahákom, propagovať svoje regióny a robiť marketing smerom von. Všade vo svete sú úspešné turistické destinácie založené práve na tomto modeli.
Pre zvyšovanie nielen zahraničnej, ale aj domácej návštevnosti Slovenska je dobré fungovanie OOCR aj na budúci rok životne dôležité. Keďže ide o vec, ktorá nemá na Slovensku žiadnu tradíciu, je – a ešte dlho bude – pochopiteľne spojená s mnohými problémami. Zákon o podpore cestovného ruchu síce mnohé veci nastavil, ale mnohé zostali nedoriešené. Od 1. januára 2014 má vstúpiť do platnosti novela zákona o podpore cestovného ruchu, podľa oblastných organizácií však prináša skôr kozmetické úpravy. Ministerstvo uvažuje o znížení štátnych príspevkov pre OOCR, ktoré dostávali ako „motivačné“ k vybranej dani z ubytovania.
Keď sa o krajine nevie
Budúci rok nezvýšia návštevnosť Slovenska veľké akcie typu Európske hlavné mesto kultúry, ako to bolo v roku 2013. V štruktúre zahraničných hostí budú tak ako doteraz výrazne prevažovať hostia z okolitých krajín, najmä z Česka. Zaujímavé bude sledovať, či sa podarí zastaviť pokles poľských turistov a či bude pokračovať nárast záujmu na východe, najmä na Ukrajine. Tá sa javí ako veľmi perspektívny zdrojový trh pre Slovensko, v tomto roku sa zaradila už medzi Top 5 zdrojových trhov. O Slovensku sa toho v zahraničí veľa nevie a vôbec sa o ňom nevie ako o turistickej destinácii. Problémom je aj to, ako sa do hlavných turistických regiónov dostať. Inak ako po zemi sa to nedá, takže sa treba zameriavať najmä na turistov z okolitých krajín, ktorí sem môžu prísť autom.