V apríli získal AeroMobil prvý súkromný kapitál a začiatkom júla preň vláda odklepla šesťmiliónový stimul na výskum a vývoj. Do svojich radov prijali nového technického riaditeľa so skúsenosťami z firiem ako Land Rover či McLaren. No nie všetko išlo hladko. AeroMobil musel prvýkrát čeliť negatívnym reakciám a neželanej publicite. V máji sa lietajúce auto pilotované Š. Kleinom pri skúšobnom lete pri Nitre zrútilo, našťastie bez vážnejších následkov, A pridelená štátna dotácia sa stala terčom kritiky a aj súčasťou politického boja.
Prvý súkromný investor
„Sme diskutovaní, lebo sme prví a najviditeľnejší, ale nebránim sa tomu. Chceme ísť príkladom nielen globálnymi ambíciami, ale aj partnerstvom so štátom,“ vysvetľuje J. Vaculík, ktorý je zároveň výkonným riaditeľom spoločnosti AeroMobil. Posledný rok a pol podľa vlastných slov neustále rokoval nielen s investormi, ale aj so štátom. „Náš projekt je hardvér, nie nejaká aplikácia. Čiže aj kapitálovo je to oveľa náročnejšie,“ ozrejmuje J. Vaculík. Čím bližšie pritom budú k spusteniu predaja prvých kusov, ktorý odhadujú v roku 2017, tým výraznejšie budú rásť aj ich náklady.
Aj preto si AeroMobil v apríli pustil do firmy prvýkrát od jej založenia pred piatimi rokmi súkromného investora. Ide o fond rizikového kapitálu LRJ Capital. Ten riadi Slovák Peter Irikovský, ktorý v minulosti pôsobil v konzultačných spoločnostiach McKinsey a KPMG, bol regionálnym manažérom v britskej pobočke svetovej jednotky medzi zľavovými servermi Groupon a výkonným riaditeľom Slevomat Group. Vo fonde figuruje aj spoluzakladateľ slovenského vývojára hier, firmy Pixel Federation, Filip Fischer. Výšku investície ani podiel, aký LRJ Capital v AeroMobile získal, strany nezverejnili.
„Výber takého partnera je ako manželstvo. Trvalo to veľmi dlho a tých ponúk bolo veľa. Pre fázu, v ktorej sme my, je to veľmi správny partner. Vidím to aj na sebe, je to typ investora, s ktorým sa rád poradím o svojich krokoch a ďalšej stratégii,“ vysvetľuje J. Vaculík. LRJ Capital má za sebou investície do herných start-upov ako Mingle Games alebo Charged Money či telemedicínskej firmy Curely z USA. Pre AeroMobil sa podľa P. Irikovského rozhodli vzhľadom na expertízu a skúsenosti dvojice zakladateľov, ako aj pre silný tím, ktorý za projektom stojí. „Z našej strany ide o dlhodobú investíciu v horizonte minimálne sedem až desať rokov,“ hovorí P. Irikovský.
AeroMobil sa však už teraz chystá na ďalšie financovanie. „Mnohí investori, s ktorými rokujeme, sa pripravujú už na ďalšie kolá, kde aj kapitálové sumy budú oveľa vyššie,“ uvádza J. Vaculík. Pripúšťa však, že neskôr môžu do firmy vstúpiť aj strategickí investori v podobe veľkých firiem z automobilového alebo leteckého priemyslu. „Viedli sme s nimi diskusie. Sledujú náš projekt. Stále sme však verní našej nezávislej ceste,“ hovorí.
Nezávislosť však niečo stojí. Celý projekt z finančného hľadiska doteraz stál len na pleciach J. Vaculíka, ktorý do AeroMobilu vložil podľa vlastných slov svoje celoživotné úspory. Vďaka tomu však neboli nútení do kompromisov a mohli si veci spraviť podľa seba.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?