Michal Lehuta, TREND Analyses
Tržby vo vnútornom obchode v auguste pokračovali v medziročných prepadoch, informoval Štatistický úrad SR. Maloobchod predal medziročne o desatinu menej tovarov, veľkoobchod zhruba o štvrtinu menej. Maloobchodné tržby sa v stálych cenách v auguste oproti rovnakému mesiacu minulého roka znížili o 9,6 percenta. Je to síce najmenší pokles od apríla, no kríza v obchode sa zďaleka nekončí. Krivka medziročných zmien tam od februára pripomína písmeno L, keďže medziročné prepady sa v ostatnom polroku zmiernili iba minimálne. V eurozóne je pritom pokles maloobchodných tržieb oveľa menší – v auguste 2,6-percentný. Najviac sa v maloobchode nedarí predajniam s ostatným tovarom pre domácnosť (napríklad textil, nábytok) či maloobchodu mimo predajní a trhov (najmä zásielkový obchod či obchod cez internet). Tie v súčasnosti registrujú o štvrtinu až tretinu nižšie predaje ako pred rokom. Naopak, medziročne viac predávajú nešpecializované predajne ako supermarkety a hypermarkety ( 3,8 %). Darí sa i obchodu s informačnou a komunikačnou technikou ( 25 %) – ten má však na celkových maloobchodných tržbách iba nepatrný podiel. Veľkoobchod sa v auguste medziročne prepadol takmer o tridsať percent. Časť z tohto poklesu možno prisúdiť zníženiu výrobných cien, keďže index tržieb sa vo veľkoobchode sleduje v bežných cenách. Najviac trpia kategórie nešpecializovaný a ostatný špecializovaný veľkoobchod (hlavne vstupy do ďalšej výroby), ktoré zaknihovali prepad o tretinu až polovicu. Tržby v predaji a oprave áut sa po lepšom období podpory šrotovným ďalej prepadávajú. Pre autobiznis sa tak začína druhá fáza krízy, keď tam v auguste medziročne tržby poklesli o takmer 18 percent. Štvrtinové až tretinové medziročné prepady tržieb zaznamenáva ubytovanie, ako aj reštaurácie a pohostinstvá. Medziročné prepady tržieb by sa od októbra mali pre bázický efekt začať korigovať. Za oživenie hovorí septembrové zotavenie indikátora spotrebiteľskej dôvery, ako aj dôvery v maloobchode. Pre rast nezamestnanosti a súvisiaci pokles kúpyschopnosti obyvateľstva by však objemy predaja v najbližšom období nemali rásť raketovo.©
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?