Vláda sa pustila do zásadnej a riskantnej zmeny systému zdravotného poistenia. Ak sa s akcionármi súkromných poisťovní nedohodne, ovládne ich „podniky“ mocensky. Sama pritom cíti, že jej postup môže byť v rozpore s ústavou, hoci Ústavný súd nebude jediná prekážka. Rezort zdravotníctva otvorene pripúšťa i medzinárodné arbitráže.

Zdá sa však, že premiéra zaujíma hlavne to, aby vznik jednej poisťovne nič nezvrátilo. Ako vyplýva z niektorých častí projektu, riziko veľkých finančných sankcií je vedľajšie. Rezort presviedča, že sa poistí odborníkmi s medzinárodným kreditom, no tí mu nepomohli ani pri sporoch o zákaze zisku. A teraz ide o ešte významnejší zásah. Robert Fico koná tak, akoby sa neobával politickej zodpovednosti za mastné sankcie pre Slovensko. Jeho odvaha vyplýva zrejme z očakávania, že voliči nebudú za ne viniť jeho kabinet, ale nenásytných majiteľov poisťovní.

Keď vláda dokoná plán vynúteného zjednotenia zdravotných poisťovní do jedného verejného subjektu, bude zaujímavé sledovať, aké bude hľadať vysvetlenia na to, že zdravotníctvo aj tak poriadne nefunguje. Štátna poisťovňa má už teraz dominantné postavenie na trhu, rovnako aj štátne zdravotnícke zariadenia. Kvalita ich riadenia pritom žiadne dôvody na radosť neprináša.

Samotná vláda konštatuje, že slovenské zdravotníctvo je neefektívne. No viní za to zisky, ktoré vytvárajú súkromné zdravotné poisťovne. Z pripraveného projektu unifikácie však nie je jasné, ako štát zaistí, aby sa zisk netvoril alternatívnym spôsobom. Napríklad manipulovaním verejných obstarávaní, prezamestnanosťou alebo výnimočne výhodnými zmluvami pre vybraných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.

Systém jednej štátnej poisťovne môže dobre fungovať možno v Škandinávii, kde je miera korupcie na podstatne nižšej úrovni. V krajine, kde sa vo väčšine nemocníc zúčastňuje na tendroch jedna firma, je efektívne fungovanie obrovského poisťovacieho podniku pochybné. Príliš pochybné na to, aby sa kvôli jeho vzniku riskovali stámilióny na odškodnenie investorov a právne zastupovanie štátu.

Existencia viacerých poisťovní v súčasnosti neprináša významnejšie rozdiely v ponuke pre pacientov ani pre poskytovateľov starostlivosti. No umožňuje aspoň porovnávanie efektivity vynakladania zdanených peňazí. Čiastočný podiel na slabších výsledkoch súťaže na trhu má chýbajúca zákonná úprava, ktorá by vymedzovala základný balík služieb hradených z verejného zdravotného poistenia a vytvárala priestor pre komerčné pripoistenie.

Premiérov ťah na zdravotné poisťovne má však aj zaujímavý vedľajší efekt. Neštátni hráči sa konečne prebrali z letargického spánku a začínajú sa predháňať v podávaní dôkazov o výhodnosti plurality. Škoda, že na to potrebovali takú extrémnu motiváciu.

Komentár vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU 39/2012. Téme sa TREND venoval aj v článku Tance okolo ústavy.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.