Železnice sú pre Slovensko cenným, no zanedbaným dedičstvom. Infraštruktúra je rozsiahla, no do veľkej miery schátraná a neudržiavaná. Výsledkom je nielen meškanie osobných vlakov, ale aj pomalá a drahá preprava nákladu. Slovensko sa tak na železničnej mape Európy postupne stáva čiernou dierou, ktorú je výhodnejšie obísť.
Pokus o zvrátenie nelichotivého stavu by mal nastať už v nadchádzajúcich rokoch. Keďže koľajová doprava je v porovnaní s cestnou oveľa ekologickejšia, dostala sa medzi prioritné oblasti podpory zo strany Európskej komisie.
Len z plánu obnovy by malo do slovenských železníc pritiecť približne 518 miliónov eur. Ďalšie stovky miliónov eur by mali byť k dispozícii z budúcich štrukturálnych fondov. K tomuto objemu prostriedkov možno pripočítať povinnú spoluúčasť štátu na financovaní projektov.
Ministerstvo dopravy má konkrétnu predstavu o tom, akým spôsobom peniaze využiť. V decembri predstavilo zoznam investičných priorít v železničnej infraštruktúre. Vo veľkej miere sa sústreďuje práve na odstránenie pomalých úsekov, teda vrátenie tratí do pôvodného stavu. Celkovo by sa podľa plánu malo do roku 2030 minúť takmer päť miliárd eur.
Nehospodárny správca
Najviac peňazí zo spomínaných zdrojov v nadchádzajúcich rokoch potečie cez správcu železničnej infraštruktúry. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sú stopercentne štátna firma. Spoločnosť v januári avizovala, že minulý rok opäť vyrobila stratu. Už v roku 2020 jej do pokrytia nákladov príjmami chýbalo viac ako pätnásť miliónov eur, v minulom roku sa mala strata ešte prehĺbiť na 33 miliónov eur, čo je najhlbší zápor za desať rokov.
Vedenie spoločnosti argumentovalo nízkou pridelenou štátnou dotáciou. Vlani pridelenú sumu 242 miliónov eur bolo napokon nutné zvýšiť o ďalších 57 miliónov. Tento rok majú štátne železnice prisľúbených 239 miliónov a už teraz avizujú, že im to stačiť nebude.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?