Sem se díváme! Vždycky sem! — mohol by za vedenie francúzskej automobilovej skupiny PSA Peugeot Citroën odkázať ich rodák Louis de Funès pomocou svojho filmového Žandára zo Saint-Tropez. Ukazoval by pritom na ľavú stranu mapy Slovenska, kde má PSA továreň. Trnava sa pred desiatimi rokmi stala prvým veľkým projektom novej éry veľkých zahraničných investícií na Slovensku. Preukázala obdivuhodný výkon najmä v špičkovom roku finančnej krízy 2009, keď vyrobila najviac áut na Slovensku, o tretinu viac než tunajšia Kia a takmer raz toľko ako Volkswagen Slovakia. Mala vo výrobe Peugeot 207, ktorý sa skvele hodil do dotačných programov šrotovného, a začala vyrábať malé multifunkčné vozidlo Citroën C3 Picasso, vtedy ako jediná na svete. Už tým dostala nepriamy hold od vedenia skupiny. Kvalitu výroby v Trnave oceňujú najvyšší francúzski manažéri aj dnes. Šéf Peugeotu Maxime Picat v rozhovore pre TREND hovorí, že o slovenskom závode Francúzi automaticky uvažujú pri každom novom projekte.
Posledné roky však európsky automobilový trh padá a duo Peugeot a Citroën išlo dolu vodou s ním. Kríza eura, rozpočtové problémy a celkový ekonomický útlm zasiahli najmä dva silné trhy oboch značiek, Taliansko a Španielsko a dotkli sa aj kľúčového domáceho Francúzska. Prepad predajov zrazil PSA do nízkeho využitia výrobných kapacít a hlbokých strát. Automobilka platila náklady ako predtým, no vyrábala a predávala oveľa menej. Doslova tak pálila 200 miliónov eur hotovosti mesačne.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?