Bola to láska ku knihám, ktorá ho priviedla do martinského Martinusu. Začínal v ňom ako brigádnik, keď pomáhal kníhkupectvu vybudovať e-shop. Vo firme, ktorá patrila bratom Santusovcom, postupne preberal niektoré ich povinnosti. Aktuálne stojí Michal Meško na čele Martinusu už desať rokov ako CEO a zároveň je jeho spolumajiteľ.
K oceneniu TREND TOP Manažér roka 2018 mu pribudla cena EY Podnikateľ roka 2020, o ktorú sa uchádzal už tretíkrát. Najväčšie internetové kníhkupectvo a druhý najväčší predajca kníh na Slovensku Martinus prevádzkuje v krajine dvanásť kamenných predajní a e-shop, pričom internetový obchod má aj v Česku. Martinus sa môže dlhodobo pochváliť každoročným nárastom tržieb, ktoré v roku 2019 atakovali hranicu 27 miliónov eur a zisk 700-tisíc eur.
Čo ste urobil ako prvé, keď ste sa dozvedel o výhre v súťaži EY Podnikateľ roka?
Ani si presne nepamätám – myslím, že sa mi okamžite v hlave spustil vír emócií, myšlienok na manželku, rodinu aj mojich kolegov, a trochu aj smutno, že sme to nemohli zažívať spoločne naživo. Toto ocenenie si veľmi vážim. Zároveň si uvedomujem, že zachytáva len určitý moment, niečo, čo sa nám podarilo doteraz.
Myslíte si, že zabodujete aj na svetovom finále?
Budem sa snažiť čo najlepšie reprezentovať Slovensko a hádam aj naším príbehom ukázať, že podnikanie môže byť viac ako len biznis. Svetové finále určite bude tak ako každý rok plné mimoriadne silných príbehov a podnikateľov, ktorí dokázali výnimočné veci.
Čo by ste na Martinuse pred medzinárodnou porotou vyzdvihli?
Zmyslom Martinusu je spájať ľudí s knihami, aby v sebe rozvíjali to dobré. Náš príbeh sa skladá z tisícok malých i veľkých vecí a rozhodnutí, ktoré formujú našu kultúru, presvedčenia, prístup k zákazníkom. Celé to má smerovať k napĺňaniu niečoho väčšieho: pomôcť budovať krajinu čitateľov, kde všetkým – malým aj veľkým – budú knihy otvárať dvere do sveta fantázie, lepšieho vzájomného pochopenia aj nových možností.
EY Podnikateľ roka 2020: Víťazom 15. ročníka je Michal Meško z Martinusu
Minulý rok výrazne poznačila pandémia. Ako prežil vlaňajšok Martinus?
Celý minulý rok bol jedna horská dráha a veľký šok pre všetkých. Keby som ho mal zhrnúť, vzhľadom na všetky okolnosti sme dopadli až veľmi dobre. Nemôžeme sa sťažovať. Som veľmi rád, že piliere, na ktorých sme sa snažili stavať, sa navzájom podržali. Kamenné obchody nám za bežných okolností robili viac ako 40 percent obratu. Našťastie, zákazníci si pomerne rýchlo našli cestu späť cez online prostredie. Čísla veľmi lietali, no boli dni aj týždne, keď e-shop rástol aj o viac ako sto percent. Výpadok v kamenných prevádzkach sa nám podarilo dobehnúť cez internetový obchod. Nepoznám ešte presné čísla, ale celkovo sme narástli asi o desať percent. Podržal nás aj e-shop v Českej republike.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?