Trh sa unifikuje, ale rozdiely „pod kožou“ stále sú

Keď sme pred rokmi začali spolu s Fincentrom vyhodnocovať Hypotéku roka, najväčší úverový boom Slovákov len čakal. Trh sa zrýchlil a zorientovať sa v ponuke – obzvlášť, ak sa začala postupne preplietať s rôznymi lojalitnými programami a bonusmi za aktivitu – nebolo a stále nie je ľahké. A tak veríme, že aj toto hodnotenie môže prispievať k lepšiemu prehľadu.

Tituly Hypotéka či Poistenie roka však nemajú byť zárukou toho, že ponuka od víťaza bude pre každého tá najvýhodnejšia. Je súhrnom porovnania a bodovania širokej škály ukazovateľov a ovplyvňuje ho aj subjektívne vnímanie porotcov. Tú najlepšiu hypotéku si musí klient s odbornou pomocou sprostredkovateľa alebo vo vlastnej réžii vybrať sám. V každom prípade toto ocenenie dáva návod, čo všetko je dôležité pri posudzovaní financovania a poistenia bývania vnímať. Niet totiž horšieho pocitu, ako sa dostaví vtedy, keď si človek uvedomí, že urobil zlé rozhodnutie. Pri vlastných peniazoch to platí obzvlášť.

Konkurencia na trhu hypoték, ktorá sa zostrila najviac po uľahčení predčasného splácania a otvorení refinančného trhu, už stlačila úrokové sadzby až na dno. Ďaleko pod priemerom eurozóny prispievajú k tomu, že bývanie je pre Slovákov najdostupnejšie. Cena bude síce pre klientov stále dôležitá, no zdá sa, že istý čas by ešte mohla zostať na tých najpriaznivejších úrovniach. A tak väčší význam naberá aj to, ako si vedia banky poradiť s limitmi v úverovaní, ktoré im nastavila Národná banka Slovenska. Keďže Slováci sa zadlžujú príliš a rýchlo, od leta minulého roka zaviedla set opatrení na zmiernenie rastu. Vlani ešte efekt nemali, prejaviť sa môžu skôr od polovice tohto roka, keď budú plne platné.

Limity majú svoju logiku, no trh svojím spôsobom unifikujú. Na to, aby sa banky odlíšili, musia ísť oveľa hlbšie do procesov a vlastného vnímania rizika. Rozdiely sa počas hodnotenia Hypotéky roka ukazovali najmä v akceptácii príjmov, čo bola nová kategória posudzovaná od tohto ročníka. Vychytať práve také perličky na trhu, ktoré v konečnom dôsledku ovplyvnia spokojnosť klienta, môžu práve sprostredkovatelia. Stále bude platiť, že hoci je vybavovanie hypotéky otravná záležitosť, treba mať ponúk viacero. Dôležité bude, aby banky (aj sprostredkovatelia) našli tú správnu cestu, ako vyhovieť regulácii a súčasne pomôcť klientovi pri riešení jeho potrieb. Nikdy totiž nebolo toľko dôvodov na presah klientov „s priveľkými očami“ do sivej zóny, kde pravidlá (ani ochrana) neplatia.