Spolu so vzostupom vo výstavbe nebytových budov, ktorý vlani dokonca vykryl aj mierny pokles prác zrealizovaných v bytovej výstavbe.

O rast stavebníctva po dlhých šiestich rokoch poklesu sa tak opäť zaslúžili oba hlavné segmenty súčasne. Ich podiel sa však zmenil doslova historicky. Za inžinierske stavby sa posunul nahor, až nad 35 percent, a podiel nebytových budov, hoci zostali dominantné, klesol tesne k štyridsiatim percentám. Na výstavbu bytov pripadla necelá pätina minuloročnej stavebnej výroby, najmenej od začiatku milénia. Zvyčajne mali porovnateľný, spravidla mierne nižší podiel na stavebnej výrobe ako inžinierske stavby. Iba v rokoch 2007 a 2008 sa tento pomer otočil a bytová výstavba ich prevážila.

Popri rozostavaných siedmich tuneloch sú zaujímavými diaľničnými stavbami aj mosty. Na dvoch oceľových mostoch budovaných technológiou vysúvania narástol bratislavský Ingsteel najbližšie k najväčším stavebným podnikom. Jeho tržby však zostali pod hranicou 70 miliónov eur, kým lídri trhu idú nad sto miliónov. Medzi nich sa predvlani radil aj Doprastav, pre ktorý Ingsteel na úseku diaľnice D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým dodával a namontoval konštrukciu najdlhšieho mosta Čadečka za takmer 7,7 miliardy eur a mosta Vršok za 4,8 milióna eur (bez DPH). Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) je na tomto vyše dvanásťkilometrovom úseku až 24 mostov. Z nich sa 84-metrový most Valy stal najvyšším v strednej Európe a ako jeden z mála má mať aj vetrolam. Zmluvné ukončenie výstavby je v októbri 2016, dozorujú Bung Slovensko, Amberg Engineering Slovakia a Infraprojekt, dcéra Dopravoprojektu.

Zo šiestich najväčších stavebných firiem, ktoré sa orientujú prevažne na inžinierske stavby, stavajú túto časť diaľnice D3 popri Strabagu aj bratislavský Doprastav a žilinský Váhostav-SK. Prechádzajú reštrukturalizáciou a svoje vlaňajšie finančné výsledky zatiaľ nezverejnili. V rebríčku TRENDU podľa minuloročných tržieb chýba aj niekdajšia Trnavská stavebná spoločnosť, špecialista na koľajové stavby. Už ako TSS Grade sídli v Bratislave a mihla sa na oprave električkovej trate na hlavnú stanicu.

Situácia sa otočila

Podľa dostupných štatistických údajov za rok 2016 pripadá na inžinierske stavby 22 percent zo stavebnej výroby, dokonca o čosi menej než na byty a bezmála polovica trojmesačných výkonov je vo výstavbe nebytových budov. Aj v tradične slabých mesiacoch na začiatku roka inžinierske stavby už dvakrát spadli pod úroveň vlaňajška a podniky v tomto segmente majú najmenej optimistické predpovede.

Podľa najnovšej kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva od spoločnosti CEEC Research viac ako polovica firiem s dominantnými výkonmi v inžinierskom staviteľstve očakáva v tomto roku približne dvojpercentný pokles tržieb. Tretina predpokladá pokles svojho trhového podielu a viac ako štvrtina má menej zákaziek ako pred rokom. Menej potešenia je medzi veľkými podnikmi. Len 14 percent má objem zmluvne dohodnutých zákaziek vyšší ako vlani, až 43 percent má menší a zvyšok rovnaký.

Pokles stavebnej produkcie na úrovni 1,7 percenta očakáva v tomto roku až 28 percent veľkých podnikov a z oslovených manažérov v inžinierskom staviteľstve predpokladá zníženie výkonov 15 percent. V priemere by však tohtoročná stavebná produkcia mala stúpnuť o 4,6 percenta, pričom vo februári tohto roka bol očakávaný priemerný výkon odvetvia o percentný bod nižšie.

Menej v projekcii, menšie v realizácii

Projekčné spoločnosti očakávajú rast výkonov v priemere o 5,4 percenta zásluhou projektov prevažne pre súkromných investorov v segmente pozemných stavieb. Firmy pripravujúce projekty v inžinierskom staviteľstve pracujú prevažne pre štátny sektor. Predpokladajú v tomto roku pokles svojich výkonov až o 4,5 percenta a zhruba dvojpercentný prepad tržieb. Martin Bakoš, konateľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, si však myslí, že ak sa rozbehnú pripravované veľké infraštruktúrne projekty, všetkým firmám by mohli tržby v porovnaní s rokom 2015 rásť. Na vyššie marže priestor nevidí, najmä s ohľadom na konkurenčné prostredie, dodáva ešte k prieskumu.

CEEC však tvrdí, že aktuálne je v projekcii inžinierskych stavieb menej zákaziek a viac nevyužitých kapacít. Aj preto a tiež kvôli zachovaniu dlhodobej spolupráce hodlá v tomto roku viac ako štvrtina týchto firiem prijať neziskové zákazky. Ešte stále realizujú aj stratové, projektanti inžinierskych stavieb ich mali vlani až 12 percent. Ale v roku 2017 by už mohla byť situácia stabilizovaná a objemy práce aj v segmente inžinierskych stavieb budú podľa CEEC nepatrne stúpať.

Trh infraštruktúry je v pohybe, vlaňajšok sa nezopakuje

Zdroj: Maňo Štrauch

Philippe Corbel, generálny riaditeľ slovenského Colasu, hovorí o výrazne menšom obrate ako vlani a myslí tým nielen košické Inžinierske stavby a Cesty Nitra, ale celý tunajší stavebný sektor. Tvrdí, že trh je iný. V predošlých dvoch rokoch bolo dosť súťaží, v ktorých uspeli a mali aj veľa práce. Po zmene vlády sa tendre odložili a chýbajú nové zmluvy. Ale prepad vo verejných zákazkách súvisí i s prechodom na nové programovacie obdobie eurofondov. Šance vidí P. Corbel u súkromných investorov

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa