Obmedzenia maloobchodného predaja vynútené pandémiou prinútili nakupovať cez internet viac ľudí. Sektor doručovateľských služieb sa tak ocitol v neveľkej skupine odvetví, ktoré v kríze dynamicky rastú. „Nepredvídateľná situácia priniesla viaceré výzvy, je však tiež spúšťačom procesných inovácií, vďaka ktorým je doručovanie zásielok bezpečnejšie a ekologickejšie,“ hovorí výkonný riaditeľ trhového lídra v oblasti expresnej prepravy malých zásielok, spoločnosti Slovak Parcel Service Ján Ťurek.
- V rozhovore sa dočítate:
- ako sa tento rok zmenil trh doručovania balíkových zásielok
- aký nárast objemu zásielok spôsobil koronavírus
- ktorý segment trhu rastie najrýchlejšie
- v čom sa zmenil spôsob doručovania zásielok
- ktoré zmeny pretrvajú aj po utíchnutí pandémie
Ako sa tento rok zmenil trh doručovateľských služieb na Slovensku?
V prvom rade sa trh konsolidoval. Na začiatku roka odišli dvaja významní hráči [DHL Parcel a Geis Parcel – pozn. TRENDU]. Obe sú súčasťou nadnárodných skupín, ktoré majú aktivity na Slovensku naďalej, ale už nie v oblasti vnútroštátnej expresnej prepravy malých balíkov. Tieto spoločnosti presadzovali agresívnu cenovú politiku, no zvyšovanie trhového podielu nedokázali pretaviť do ekonomicky zmysluplného podnikania. Túto agresívnu politiku však cítila konkurencia vrátane nás.
Aký bol ich prístup k cenotvrobe?
Cena práce rastie, rovnako aj všetky ostatné náklady. Naši obchodníci sa roky stretávali s tým, že keď so zákazníkom rokovali o cenách, ten vytiahol o desať percent nižšiu ponuku od konkurencie. Niekedy sme cenu dorovnali, inokedy sme zvažovali, či to ešte má zmysel. Pri tých miliónoch balíkov zarábame na centoch a nedalo sa to udržať.
Otvára sa teda konsolidáciou trhu priestor na zreálnenie cien?
Už koncom minulého roka sme sa snažili upravovať ceny. Zákazníkom sme sa snažili vysvetliť, že po siedmich rokoch rovnakých cien potrebujeme získať priestor na zvyšovanie miezd a investície do rozvoja prepravnej siete.
Koľko ste tento rok investovali?
Realizované investície dosiahli takmer sedem miliónov eur. Gro z toho šlo do nových triediacich liniek v Žiline a Bratislave. Cítili sme, že na trhu balíkových služieb ku konsolidácii dôjde, s prípravou investície sme preto začali ešte minulý rok. Vedeli sme, že nejaká časť koláča sa ujde aj nám, a chceli sme udržať svoju trhovú pozíciu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?