Životy automobiliek visia čoraz viac na rozhodnutí politikov. Minulý rok mal prostredníctvom krízy poukázať na slabiny dlhodobo nepripravených účastníkov automobilového trhu. Až na pár malých výnimiek však prežili všetci veľkí bez ohľadu na ich prázdne pokladnice. Vlády zasiahli a otvorili svoje peňaženky. Namiesto vyschnutých bankových zdrojov prišli vládne úvery, pôžičky, výpomoci a stimuly. Obamova administratíva nenechala celkom padnúť hlineného obra General Motors ani americkú trojku Chrysler. Európania prišli na chuť šrotovnému, ktoré s miernymi obmenami zopakovali aj za Atlantikom a v Japonsku. Črtajúce sa čistenie trhu politici v polovici roka 2009 zastavili. Rekordné prepady prerušili vládne stimuly. Šrotovné produkciu automobiliek opäť prebudilo a dalo na čas zabudnúť na nevyužité kapacity, na cenovú vojnu medzi automobilkami i na rastúci vplyv ázijských a nemeckých autoznačiek na svetovom trhu. Svetovému predaju pomohla čoraz hladnejšia Čína, kde sa automobily predávali ako teplé rožky.
Pravda, hospodárenie výrobcov automobiliek kríza už neobišla. Straty prišli do ich výsledoviek veľmi rýchlo a budú odchádzať len pozvoľna. Automobiliek, ktoré obstáli bez červených čísiel vo svojich bilanciách, bolo ako šafranu. Kurzy akcií automobilových lídrov po páde v marci 2009 na niekoľkoročné minimá neskôr však ožili. Viera investorov a burziánov, že horšie to už nebude, zvíťazila. Obavy z bankrotov vyprchali pri pohľade na finančnú štedrosť vlád, spojenú s cieľom zachovať produkciu automobilov vo svojich regiónoch. Strach z nezamestnanosti, z politických nepokojov a poklesu národných ekonomík diktovali pomáhať svojim automobilkám (vrátane ich zahraničných dcér), nech to stojí, čo to stojí.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?