Európsky automobilový priemysel sa už po prvej vlne koronavírusu ocitol v ťažkej situácii. Výrobcovia museli zatvoriť vývojové strediská a závody priemerne na 30 pracovných dní. Následkom sú výrobné straty viac ako 2,4 milióna motorových vozidiel. Koronu negatívne pocítili aj predajcovia. Tí odhadujú, že odbyt automobilov v Európe sa v tomto roku zníži až o 25 percent. V skladoch sa kopia vozidlá, ktoré pre nesplnenie nových technických požiadaviek nebude možné registrovať a stanú sa nepredajnými. Európska komisia členským štátom umožnila pomôcť dílerom posunom termínov.
Kríza zmrazila autodopravu
Uzavreté hranice a prísne preventívne opatrenia dopadli na autodopravcov tvrdo. Mnohé spoločnosti neboli schopné vyťažiť kapacity. V dôsledku náhleho výpadku príjmov preto museli na jar pristúpiť k zužovaniu vozového parku a prehodnoteniu plánov jeho rozširovania. Podľa údajov Združenia cestných dopravcov ČESMAD ubudlo v marci a apríli tohto roka z evidencie 3 856 ťahačov a zhruba polovica profesionálnych vodičov zostala bez práce. Súhrnné tržby autodopravcov padli počas prvých dvoch mesiacov krízy odhadom o 5,5 miliardy eur, pričom tržby v medzinárodnej nákladnej doprave v marci medziročne klesli o 34 percent a v medzinárodnej autobusovej doprave až o 85 percent.
Technologická revolúcia mení trendy a núti autodopravcov vybočiť z vyjazdenej stopy
Výpadok príjmov riešili dopravcovia aj žiadosťami o reštrukturalizáciu existujúcich lízingových zmlúv. Niektorí poskytovatelia lízingov umožňovali zmeny v zmluvách ešte predtým, ako lízingová asociácia so štátom začiatkom apríla oficiálne dohodla odklady splátok. „Už pred lex korona sme mali vybavené tisíce žiadostí. Odklady sme z vlastnej vôle robili ihneď aj pre tie subjekty, ktoré na to podľa zákona ani nemajú nárok, teda právnické osoby,“ vysvetľuje Richard Daubner, šéf spoločnosti ČSOB Leasing. „Zobrali sme si poučenie z krízy spred 11 rokov, a preto sme na situáciu začali hneď v marci reagovať internou diskusiou o zmenách splátkových kalendárov.“
Druhá vlna odkladov, ktorá nastala po vypršaní prvých troch mesiacov, zatiaľ podľa zástupcov lízingoviek nie je taká veľká. „Len desatina lízingových klientov, ktorí chceli odklad splátok na tri mesiace, potrebuje ďalší odklad,“ ozrejmuje R. Daubner. O ďalšie tri mesiace odkladu žiadajú prevažne autobusové spoločnosti, ktoré kríza postihla najvýraznejšie. Schopnosť klientov splácať sa tak oproti očakávaniam lízingoviek zlepšila a podiel tých, ktorí sa dostali do platobnej neschopnosti, je menší. „Druhá vlna covidu však len prichádza a jej dosah nevie odhadnúť nikto.“
Nové autá sú v predajniach
Autodopravcovia prehodnocovali aj plány na výmenu starých áut za nové. „Veľa dopravcov neobnovovalo ani nezväčšovalo vozový park, pretože nevedeli, ako dlho bude kríza trvať,“ hovorí Zuzana Žiaranová z Tatra banky.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?