V článku sa dočítate:
- V čom sa MobilePay odlišuje od starších pokusov
- Prečo je nové riešenie obmedzené len na platformu Android
- Aké sú výhody mobilných platieb pre klientov a čo získajú banky
Hoci o tom, že mobily nahradia plastové karty, existuje medzi finančníkmi už pár rokov presná predstava, masívne využívanie mobilov v obchodoch sa skutočnosťou nestalo. Táto možnosť chytila za srdce skôr technologických nadšencov. Tí praktickejší nevideli dôvod, prečo vyvinúť extra námahu a platbu mobilom si vôbec vybavovať.
Zmenu v správaní by mohli zažiť klienti Tatra banky. Minulý týždeň banka predstavila už tretiu generáciu riešenia pre platby mobilom. Tá sa už konečne javí taká jednoduchá, že by mohla osloviť širšie publikum - hoci je obmedzená len na platformu Android.
Ako hovorí šéf slovenskej a českej odnože kartovej spoločnosti Visa Marcel Gajdoš, ani ostatné banky sa nevyhnú trendu presunu platobného prostriedku do mobilu či iných zariadení. Ak tak neurobia a aj na Slovensku spustí platobné služby čo i len jeden z veľkých hráčov, ako je napríklad Google či Apple, môžu zistiť, že im pri platení mobilom ušiel vlak. A slušné výnosy z poplatkov.
Prvé dva len opatrne
Tatra banka sa snaží byť najinovatívnejším finančným domom v krajine, a tak sa nemožno čudovať, že snaha dať klientovi možnosť platiť nielen plastom, ale aj mobilným zariadením sa začala u nej. Už v roku 2012 skúšala osloviť touto možnosťou klientov s iPhonom, no vtedy k tomu museli získať aj špeciálne zariadenie, ktoré platby iPhonom dovoľovali. Prídavný modul zároveň narúšal elegantný dizajn telefónu (vtedy ešte 3GS a 4) a nútil ich používať plastový kryt, ktorý fungoval zároveň ako anténa.
Nová appka nevyžaduje návštevu banky, podpis nových zmlúv ani výmenu SIM karty. Stačí ju stiahnuť, aktivovať a funguje
Neskôr spustila mobilné platby aj pre klientov s Androidom, no len tých, čo využívali služby operátorov O2 a Orange. Popri NFC čipe, ktorý vôbec nebol štandardom, bolo treba vymeniť si aj SIM kartu. Ani jeden pokus nebol veľmi úspešný, dohromady si tieto možnosti obstaralo len 12-tisíc z vyše pol milióna klientov.
„Treba pamätať aj na to, že zo začiatku tam bolo veľa obmedzení. Málo smartfónov obsahovalo potrebné technológie a bolo treba sa dohodnúť aj s operátormi,“ vysvetľuje produktová špecialistka banky Ľubica Gubová. Aj tak to neboli úplne zlé výsledky. Slovak Telekom s vyše dvoma miliónmi klientov získal na svoje riešenie mobilných platieb len zhruba tisícku klientov. Tento rok fyzickú kartu MyWallet zastavil.
Tretí pokus
Na tretí pokus ponúka Tatra banka riešenie, ktoré už nezávisí od operátorov. Zatiaľ však má obmedzenia: je určené len pre zariadenia
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?