Doplnkové dôchodkové spoločnosti (DDS) začali od roku 2008 konečne vykazovať zaujímavejšie zhodnotenia. Bol to dôsledok spustenia nových, dynamickejších fondov, v ktorých je však stále len minimum všetkých účastníkov. Potom prišla kríza a prudký pokles ich hodnoty, z ktorých sa za ostatné dva roky ako-tak spamätali. No hlavne prestal rásť počet klientov – práve od času, keď začali byť zhodnotenia a investičné stratégie v DDS konečne zaujímavé. Tento rok sa k DDS s novými akciovými fondmi pridala ako posledná aj košická Stabilita. Akurát to vyzerá, že klienti už nemajú veľký záujem doplnkovo sporiť. Zo systému ich vlani odišlo takmer desaťtisíc a pridala sa len polovica z tohto počtu, väčšina do dynamickejších fondov. Zmenšil sa taktiež výber firiem poskytujúcich DDS – najmenšiu z nich Aegon zavrel jej akcionár uprostred minulého roka.
Odchádzajú
Odhliadnuc od zrušenia daňových úľav pritom podmienky sporenia v DDS neboli nikdy v minulosti voľnejšie a výhodnejšie. Poplatky, predovšetkým tie za prestup a odchod, zredukovala ešte prvá vláda Roberta Fica. To otvorilo možnosti presunu klientov medzi DDS, aj keď výraznejší pohyb medzi spoločnosťami nenastal. Najčastejšie sa klienti presúvajú, ak zmenia zamestnávateľa.
Najdôležitejším lákadlom pre vstup a zotrvanie v tomto type sporenia sú práve ich príspevky. Preto sa DDS oveľa viac obávali zavedenia odvodov z platieb než zrušenia daňových úľav. Zmena nakoniec neprešla, aj vplyvom masívnej kampane a petície za zachovanie súčasného stavu DDS.
Medzičasom však časť klientov zobrala svoje úspory a preniesla ich inam, napriek vysokým poplatkom za predčasné ukončenie zmluvy. Za odchod pred dohodnutým dátumom zaplatil klient pätinu celých úspor. Väčšina z tejto sumy nie je príjmom DDS, ale rozdeľuje sa rovným dielom medzi všetkých ostávajúcich klientov.
Správcovia vidia dve vysvetlenia: sporiteľov zlákali namiesto mínusov či biednych rastov na treťopilierových účtoch relatívne vysoké úroky na vkladoch v bankách. Druhým faktorom je potreba peňazí v ťažších časoch.
O rušení zmlúv z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov v posledných rokoch hovoria i životné poisťovne. V oboch prípadoch pritom ide o nevýhodnú operáciu: v DDS klient dostane len 80 percent úspor, v životnej poisťovni sa mu zas ušetrená suma zníži o náklady na uzavretie zmluvy.
Motivácia na sporenie
Nízke výnosy hlavných fondov DDS riešia, aj keď ich viažu historicky nastavené konzervatívne stratégie. DDS Tatra banky napríklad vlani ponúkla možnosť zvýšiť si výnosy až o 2,5 percenta – ak klient vloží jednorazovo 150 eur a mesačne aspoň 15 eur. Výška bonusu závisí od typu fondu: k zaistenému dostane klient iba jedno percento, k rastovému maximum. Prísľub platí len na nasledujúce tri roky a možnosť vkladu navyše sa končí k 31. marcu 2012.
Predstavitelia DDS tiež pripomínajú, že produkt má naďalej špecifiká, ktoré neponúka žiaden iný druh sporenia. Príspevky zamestnávateľov nepodliehajúce odvodom znamenajú, že klientovi sa zaratúvajú do úspor aj peniaze, ktoré by inak zaplatil štátu. A žiadna z finančných inštitúcií zatiaľ neponúka možnosť kúpiť si súkromný dôchodok, teda postupne vyplácané úspory, ktorých zostávajúca časť sa naďalej zhodnocuje. Na druhú stranu treba povedať, že pre jednorazovú výplatu úspor sa rozhodujú takmer všetci klienti, ktorí túto možnosť dostanú.
Samotný trh s anuitami zatiaľ na Slovensku nejestvuje, pritom s ním počíta druhý pilier. A DDS predpokladajú, že ten nakoniec povedie k tomu, že anuity sa budú dať kúpiť aj z tretieho piliera. Zákon, ktorý by upravoval podobu anuít, malo ministerstvo práce predstaviť tento rok v lete – práca na ňom zatiaľ pokračuje, ale situácia sa môže zmeniť po nástupe novej garnitúry. Aj tak treba počítať s tým, že anuity sa budú predávať len veľmi ťažko. Jennifer Berlin zo svetovej asociácie sprostredkovateľov LIMRA vysvetľuje, že ľudia sa nechajú presvedčiť na anuity najviac v tých krajinách, kde im to ukladá zákon. Inak je to veľmi ťažký produkt na predaj: „V zásade musíte ľuďom povedať, aby vám dali veľký balík peňazí a dostanú za to násobne menšie sumy, hoci na dlhé obdobie.“
Klientov nepribudne
Po vlaňajšku, keď sa priemerné zhodnotenie pohybovalo rovnako ako v roku 2009 znova pod nulou, klientom neznehodnotili peniaze len konzervatívne fondy. Naopak, rastové padli o 5 až 12 percent, aj keď s vyhliadkou rýchleho zlepšovania – v druhom polroku 2011 sa držali nad nulou. Ak dokážu tempo rastu tento rok udržať, mohli by vedieť prilákať nových klientov. Prípadne privábiť časť existujúcich k presunu. Veľkou prekážkou bude oslabenie distribučnej kapacity DDS – na predaj produktov musia mať sprostredkovatelia licenciu, pričom o tú pre DDS bol medzi 15-tisíc predajcami oveľa najmenší záujem. Vybrala si ju len pätina z nich. Do budúcnosti to preto vyzerá, že situácia z posledných rokov, keď odchody prevyšovali prísun nových klientov, sa bude nasledujúce roky len opakovať. Neprospejú ani úsporné opatrenia firiem, ktoré budú obmedzovať príplatky zamestnancom a menej tak motivovať na sporenie.
Zhodnotenia príspevkových fondov DDS
(%)
PRAMEŇ: NBS
Článok bol zverejnený v samostatnej prílohe TREND Špeciál - Finančné služby, ktorá je súčasťou aktuálneho vydania týždenníka TREND 13/2012
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Ilustračné foto na titulke - Flickr.com