Ako príklad môže slúžiť nemecká automobilka Volkswagen: už štvrtý rok za sebou sa umiestnila na prvom mieste spomedzi spoločností s najväčším objemom prostriedkov investovaných do výskumu a vývoja.
Priemyselné podniky sa bez neustálych inovácií nezaobídu. Tie idú naprieč viacerými činnosťami. Inovovať treba nielen produkt, ale aj riadiace procesy, výrobné a montážne technológie, nákup, IT, riadenie ľudí či finančný manažment. Bokom by nemal ostať ani manažment výroby, vývoj nových výrobných systémov, aplikácia informačných a telekomunikačných technológií (ICT) alebo vývoj nových materiálov.
Bez plánu to nejde
Celá táto séria inovačných odvetví musí vzájomne súvisieť, byť navzájom prepojená a vytvárať ucelený komplexný živý celok v rámci podniku. Inovácie sa stávajú strategickým pilierom podniku, pričom je veľmi dôležité, aby sa všetci jeho zamestnanci učili inovačne a kreatívne myslieť. Budovanie inovačne mysliaceho podniku však nie je jednoduchá záležitosť. Táto iniciatíva musí mať dobre premyslenú víziu, kam má podnik smerovať, aký má byť cieľ inovačného snaženia ako celku. Okrem toho je potrebné pripraviť inovačný projekt rozvoja podniku s vlastným plánom a inovačným tímom.
Etablované podniky na Slovensku sa postupne presúvajú do vyššej úrovne inovačného rozvoja, ktorou je navrhovanie a budovanie výskumno-vývojových a inovačných centier. Výskum a vývoj sa na Slovensku najviac koncentrujú v priemyselných sektoroch, ako sú strojárstvo, automobilový a elektrotechnický priemysel.
Na Slovensku je mnoho etablovaných firiem s výrobnými alebo montážnymi kapacitami, čo je dobrý základ na budovanie lokálnych výskumno-vývojových centier, ktoré sú pre materskú spoločnosť veľmi dôležité. Mnohokrát je presun vybraných výskumno-vývojových aktivít odrazom ekonomickosti výskumu a vývoja. To znamená, že materským spoločnostiam sa viac oplatí mať niektoré tieto aktivity v iných krajinách, či už z dôvodu nižších cien, lepších logistických podmienok alebo lepšej koordinácie aktivít siete dcérskych spoločností, ale aj požiadaviek zákazníkov na danom lokálnom trhu a rýchlej reakcie na tie požiadavky.
Firmy na Slovensku postupne získavajú projekty vo výskume a vývoji a spolu s nimi aj také potrebné kapacity a know-how. Ak sa ukáže, že to zvládnu, dostanú z materských koncernov potrebnú dôveru a s ňou prídu aj ďalšie projekty. Príkladom je výrobca snímačov pre automobily IEE Sensing Slovakia, ktorý plánuje vo svojom závode vo Veľkej Ide okrem rozšírenia výroby aj zriadenie vývojového centra. Spišskonovoveský výrobca kompresorov pre chladenie Embraco sa v rámci skupiny prepracoval na pozíciu lídra v segmente komerčného chladenia a následne si v centrále vydobyl aj zriadenie vlastného technologického centra.
Roboty vo fabrikách
Nasadzovanie robotov a automatizácia liniek nie sú pre slovenské podniky žiadnou novinkou. Motorom sú najmä tunajšie automobilky. Pohľad na zástup robotov v zvarovni žilinskej Kie vyráža dych aj viac ako desať rokov od ich inštalovania. Dnes ich už má automobilka vo svojom závode viac ako päťsto.
Bratislavský Volkswagen vo svojich halách v súčasnosti využíva viac ako dvetisíc robotov a ďalšia poltisícka pribudne v novej karosárni Porsche Cayenne. V stovkách ráta roboty aj trnavský PSA Peugeot Citroën. Celkovo bolo podľa posledných dostupných údajov predvlani do slovenských podnikov dodaných 337 priemyselných robotov. Pri odhadovanej priemernej cene 35-tisíc za zariadenie ide o investície za dvanásť miliónov eur.
Nezavádzajú sa len veľké roboty, ale čoraz viac firiem na Slovensku automatizuje vybrané procesy menších pracovísk linky. Ide o inovácie, ktoré výrazne pomôžu plynulosti toku na linke, znížia výrobný čas a zvýšia bezpečnosť v problematických miestach linky.
Masívna robotizácia a automatizácia sa v slovenských podmienkach nepredpokladá, skôr to bude nasadzovanie robotov pri problematických procesoch, ktoré sú extrémne náročné pre ľudskú prácu. Či už kvôli monotónnosti a neergonomickosti alebo preto, lebo predstavujú riziko v bezpečnosti. Tento typ automatizácie a robotizácie sa môže efektívne využívať aj v laboratórnych priestoroch výskumno-vývojových centier najmä pri testovaní komponentov, dielcov, modulov.
Ďalším smerovaním je potreba
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?