V spoločnosti Trinity Hotels, do ktorej patrí hotel Senec v Senci, Sitno vo Vyhniach a Atrium v Novom Smokovci, sa už sezóna začala v polovici novembra. Ako vraví Patrícia Pytlová z marketingu, záujem je vo všetkých regiónoch: „Jediný rozdiel je v tom, že v Senci máme viac večierkov bez ubytovania. Inak platí, že poďakovať sa zamestnancom a klientom chcú firmy po celom Slovensku – bez ohľadu na miesto podnikania.“
Spravidla sa zíde sto až dvesto hostí, čo je nielen nápor na kuchyňu. Večierky prinášajú aj dobré čísla v obsadenosti hotela, ktorú mnohí hotelieri považujú za všeobecne prioritný cieľ. V Trinity Hotels neprejde štvrtok, aby sa tam až do Vianoc nevečierkovalo. Podľa štatistiky je to najžiadanejší deň v týždni.
V bratislavskom hoteli Arcadia k tomu dodávajú, že na posledný štvrtok-piatok pred Vianocami by potrebovali aj trojnásobné kapacity. A to sa aj predtým stáva, že jeden firemný večierok je v reštaurácii, iný v bare a tretí v ďalších priestoroch hotela. Samozrejme, ide vtedy o menšie partie než v Trinity. „Niekedy sa zíde päť ľudí, inokedy sto, ale väčšinou tri až štyri desiatky hostí,“ hovorí sales & marketing manager Karin Michálková-Laliková.
Vianoce v hoteli Zdroj: Soňa Hudecová
Pred večerou aj bilancujú
Lokálne firmy sa tam chcú najmä v pokoji porozprávať, pohostiť pozvaných, posedieť si. Medzinárodné však často spájajú večierok so školením a pracovným mítingom. Pre účastníkov z rôznych končín sveta je pridanou hodnotou historické zákulisie päťhviezdičkovej Arcadie, jej krásny dizajn s množstvom zaujímavých detailov.
Každý rok víta hostí šesťmetrový vianočný strom vo foyeri a atmosféru podčiarkuje vôňa cigánskej z neďalekých vianočných trhov v centre hlavného mesta. Tie sú často dôvodom, prečo si niektoré firmy objednávajú aj nocľah.
Dataprojektor na vianočnom večierku často nesmie chýbať ani v nitrianskom hoteli Mikado. Firmy ho potrebujú, aby mohli zhodnotiť uplynulý rok. Niektoré sa však práci vyslovene vyhýbajú. Dávajú prednosť divadelným predstaveniam a koncertom v priestoroch hotela. Na želanie firiem už hotel pozýval Desmod, Gladiator, Andreu Zimányiovú, saxofonistu Rudyho Gogu, ale aj miestnych hudobníkov či DJ-ov.
Zdroj: Soňa Hudecová-Podhorná
Bežia na plný plyn
Za sezónu v Mikade zrežírujú niečo vyše dvadsiatky večierkov. Ak ide o stretnutia do 50 hostí, je ich aj niekoľko denne. „Viac však nedokážeme prijať. Firmy majú záujem o štvrtok a piatok a tých je v decembri len šesť,“ opisuje večierkovú štatistiku riaditeľka Anna Labošová. Zároveň tým vysvetľuje, prečo si firmy rezervujú termíny už od septembra alebo aj skôr.
Zvláštnosťou je, že hoci im ide o vianočnú výzdobu v tradičnej červeno-zeleno-zlatej kombinácii, vyberajú si radšej jesennú kulinársku klasiku – jedlá z tekvice a gaštanov, kačacinu a husacinu, divinu, zabíjačkové špeciality... Najčastejšie ide o dvoj-, trojchodové menu v cene 15 až 20 eur na hosťa.
Zdroj: Trinity Hotels
Podľa riaditeľky Hotela sv. Ludmila v Skalici Ivy Stöhrovej si zatiaľ všimli zmenu vo veľkosti večierkov. Kým v minulosti išlo o menšie akcie, teraz sú „v kurze“ predvianočné párty so sto hosťami. Ešte netušia, či sa majú tešiť. Doteraz totiž platilo pravidlo, že pri väčších podujatiach sa šetrí, pri malých si firmy doprajú viac.
„Prvý večierok máme 26. novembra a potom to v jednom kuse beží až do Vianoc. Bez ohľadu na deň. Už sme obsadili všetky dni v týždni vrátane soboty. Polovica firiem si objednala aj nocľah,“ číta v rezervačnej knihe I. Stöhrová. Zahraničné spoločnosti využívajú výhodnú geografickú polohu Skalice, keďže je do nej blízko z Českej republiky, z Rakúska aj z Maďarska.
Zdroj: Soňa Hudecová-Podhorná
Trendy volajú po zážitkoch
Najobľúbenejším programom ostáva dobré jedlo a tanec, trendy však velia firmám zabaviť svojich hostí aj inak. V srdci skalickej časti Malokarpatského vinohradníckeho regiónu na to idú cez biele a červené moky. „Predvianočné posedenia spestrujeme degustáciami vína, o ktoré sa starajú samotní producenti. Je to pre hostí zaujímavejšie a autentickejšie.“ I. Stöhrová dodáva, že atmosféru podčiarkuje aj klenbová pivnica, ktorá sa náhodne objavila pri vydlážďovaní hotelového parkoviska.
Klasická večera s krátkymi vystúpeniami je na ústupe. Aspoň také sú skúsenosti v Trinity Hotels. Klienti požadujú neformálnejšie Hawai párty priamo vo „vodnom svete“, black&white párty alebo večierky na motívy známych filmov. Ťahákom je zapojenie hostí do varenia a pečenia v kulinárskom štúdiu Foodie, ktorý v smokoveckom Atriu funguje už dva roky, v Sitne rok a na jeseň ho otvorili aj v Senci.
Zdroj: Trinity Hotels
Preferujú ho aj menšie kolektívy, ktoré si doteraz vystačili s posedením v šport baroch s prenájmom bowlingu, ale bez večere. „Hostia večierkov sa radi zabávajú najmä prípravou steakov a mäsových špecialít v réžii nášho executive chefa Luboša Rychvalského. Bavíme ich aj rôznymi súťažami, barmanskou šou, prípravou firemného drinku.“ Podľa P. Pytlovej z Trinity sú aktívne poňatia večierkov omnoho žiadanejšie.
S nástupom tohto trendu súhlasí aj K. Michálková z Arcadie. Spomína na vydarený večierok na tému casino, klienti si však môžu zvoliť aj Hollywood, cabaret či 20. a 30. roky. A aj keď si pozývajúce firmy prinášajú pre hostí vlastné darčeky, radi túto povinnosť prenesú na bedrá hotela. Tak sa napríklad ujali aj škatuľky domácich praliniek z dielne šéfkuchára Jaromíra Štefanoviča, ku ktorým je pripojený voucher do hotelového jacuzzi v slávnostnom šate – s fľašou sektu, ovocím a romantickou výzdobou.
Do koncoročných párty zavial ešte jeden trend. Keďže obdobie pred Vianocami je preplnené večierkami a hosť občas doslova lieta z jedného na druhý, niektoré firmy sa rozhodli pre „uhorkové obdobie“. Mnohé vianočné stretnutia vymenili za novoročné.
Hotel Arcadia Zdroj: Arcadia
Firemné večierky inak
- Hotel Hviezda, Dudince: Spomedzi desiatky tém sa najpopulárnejšími stali ukážky remesiel od pletenia z prútia až po výrobu rôznych druhov olejov. Hostia si sami môžu pod dohľadom majstrov z Hontu vyrobiť kvetinové šperky, syr, med, maslo a ďalšie zaujímavé výrobky, spravidla sa viažuce ku gastronómii. Alebo súťažia v zdobení vianočných medovníkov.
- Camelot steak house, Košice: Pre hostí firiem pripravujú trištvrtehodinovú exkurziu do svojho pivovaru, spojenú s kvízom a degustáciou čerstvých vianočných pív z tankov. Z večierka si potom pozvaní odnášajú fľaškové pivo s etiketou hosťujúcej spoločnosti.
- Hotel Podhradie, Považské Podhradie: Na jeden z večierkov pozývali aj kúzelníka, aby „pričaroval zamestnancom dobré koncoročné prémie“. Vďaka spolupráci s miestnou materskou školou sa tam o vianočnú atmosféru starajú aj malí koledníci.
- Altitude Restaurant, Bratislava: Firmy si môžu zvoliť tému „folklór“, do ktorého patrí obsluha v krojoch, tóny fujary, heligónky a gájd, vystúpenie tanečníkov a ženského speváckeho zboru, klobúkový tanec hostí a krátky kurz základných krokov tanca z rôznych regiónov Slovenska. Počas večere hrá do uška ľudová hudba.
- Restaurant 70, Ostrov: Na večierky volia celkom iné jedlá než počas roka. Vôňu sviatkov zakomponovali do kačacích prsičiek s orechovo-cesnakovou kôrkou, pancettou, slivkami a makovou polentou, srnčích medailónikov v čokoládovo--brusnicovej omáčke so zemiakovo-hríbovou štrúdľou a vyprážanou gaštanovou kapustou či perníkového parfé s karamelizovanými orechmi a brownies s punčovými višňami.
- Hotel Turiec, Martin: Pozýva firmy a ich hostí do teambuildingového centra Arena, kde si môžu okrem obľúbeného bowlingu vyskúšať aj golf, zažiť virtuálnu poľovačku prostredníctvom projekcie na trenažéroch, súťažiť v adrenalínovej, no bezbolestnej „laser game“ alebo tímovo riešiť hlavolam uzamknutej izby „escape room“.
- Hotel Partizán, Tále: Evergreenom je rozdávanie darčekov „pod stromčekom“. K pozornostiam vo svojej réžii hostiteľ často pribalí aj medy z hotelovej farmy v Mýte pod Ďumbierom alebo biodžemy z produkcie hotelovej kuchyne, do ktorých zamestnanci hotela zbierajú horehronské čučoriedky a brusnice.