Principiálne funguje tak, že v určitom režime posunie vačkový hriadeľ a sacie ventily dvoch valcov ostávajú zatvorené – teda bez prísunu paliva. Ambiciózne VW Polo Blue GT s päťdverovou karosériou a manuálnou prevodovkou už ponúkajú značkoví díleri. Cenia si ho na 15 850 €.
Podľa vzoru GTI
Malého Volkswagena v jeho súčasnej podobe poznáme už od roku 2009. Aby derivát s interesantnou, ale z vonku nepostrehnuteľnou pohonnou jednotkou na seba upútal, schytal od svojich tvorcov niekoľko štylistických podnetov, ktoré v ňom prebudili žiadanú dávku exhibicionizmu.
Od svojho ostrejšieho súrodenca GTI odkukal oba nárazníky – ten zadný s difúzorom nad dvojitou výfukovou koncovkou. Získal aj originálne prahové nadstavce a ľahkozliatinové sedemnástky s tiež svojským lúčovým dizajnom. Čo poviete, nevyzerá zle, však? Tvári sa ako diskrétnejšie GTI.
VW Polo 1,4 TSI ACT Blue GT Zdroj: Volkswagen
Volant ako báseň
Pohľad do interiéru najprv zavadí o farebne a materiálovo kombinované, no predovšetkým športové predné sedadlá. Bočnice telo držia a hlavne operadlo doslova obopne chrbát. Otázka znie, ako by prijalo statnejšiu postavu. Sklon sedáka vyhovuje len takmer. Doregulovať ho by nezaškodilo, ale niet čím.
A volant – veď to vidíte – jedna báseň. Ako dobre vyzerá, tak sa jeho úhľadne bacuľatý veniec aj drží. A fajnová koža nekĺže. Krátka radiaca páka vyzerá efektne, no dnes by už bola viac cenená, keby jej hlavica tesnejšie susedila s volantom. Na emocionálnu strunu ešte brnká čierne čalúnenie stropu. Ďalej už sledujeme architektúru pracoviska vodiča typickú pre Volkswagen. Vysoké umiestnené rámy okien, vysoko položená palubná doska, prístrojový štít takmer na úrovni očí.
Za volantom sa môžete cítiť máličko utopený. Fazóna pracoviska vodiča nesálala modernu ani pred štyrmi rokmi. Nadčasová klasika. Rýchlomer si podržal kritizovanú nepravidelne delenú stupnicu rýchlomeru, zato displej palubného počítača ponúka jeden údaj navyše. V momente, ako sa dva valce motora odpoja, vodiča informuje. Trebárs aj v slovenčine. A chýbajúci USB vstup VW stále rieši príplatkovou multimediálnou zásuvkou s redukčným káblom. Kvalita materiálov a presnosť lícovania si udržujú v triede nadštandardnú úroveň.
VW Polo 1,4 TSI ACT Blue GT Zdroj: Volkswagen
Vzadu len poskromne
VW Polo si asi málokto zadováži len preto, že potrebuje maximálne priestranné malé auto. A už vôbec nebude priplácať za prívlastok Blue GT. Aby bolo jasné, teraz ide o miesto na zadnej lavici. Demonštračný pokus posadiť sa za seba dopadol nasledovne — štyri centimetre nazvyš v oblasti kolien a zhruba rovnaká rezerva nad hlavou. Platí pre postavu s výškou 180 cm a ešte treba dúfať, že ten vpredu nejazdí s natiahnutými rukami a nohami ako pilot F1, ale sedí s dovolením... čítankovo.
Tam vzadu to nie je ani veľmi o pohodlí. Ak za pohodlný nepovažujete vzpriamený posed. Paradoxne na rozdiel od služobne novšieho Golfa, v Pole stredová hlavová opierka nehrá len dekoračnú rolu. Dá sa vysunúť nahor toľko, koľko treba. Pritom s miestom v strede pre dospeláka sa tu ráta asi len vo výročité sviatky, aj keď Polo má homologizovaných päť miest na sedenie.
Kufor? Nevybočuje zásadne z nepísanej normy. Slušný základný objem je kvalitne okobercovaný. K tomu dvojité dno s vyberateľnou hornou policou a na samom spodku mini rezerva. Ak potrebujete prepraviť väčší predmet, sklopíte zadné operadlá. A kto si potrpí na rovnú podlahu, musí prednostne vyklopiť zadné sedáky.
VW Polo 1,4 TSI ACT Blue GT Zdroj: Volkswagen
Valce na neplatenej dovolenke
Tento prepĺňaný štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu vás dostane už na svoj sluchu lahodiaci kultivovaný prejav. Ak o taký stojíte. Navonok na voľnobeh len ticho šepoce a v interiéri ho takmer nepočuť. S rastúcimi otáčkami stupňuje akustické zafarbenie, ale ani v oblasti maximálneho výkonu rámusom neotravuje. Čitateľ našej krvnej skupiny si už asi domyslel, že nenadchýna športovým echom ani koncovým záťahom. Boduje mäkkými prechodmi z voľnobehu do otáčok, v kolóne dovoľuje posun krokom bez trápenia spojky.
So zaradenou šestkou sa dá napredovať stotridsiatkou (2 800 otáčok) aj päťdesiatkou (1 100). Samozrejme, že zo samotného spodku nedokáže razantnejšie akcelerovať. Vážnejší ťah produkuje po prekročení 1 500 otáčok a ďalej konzistentne rastie. Už ste si asi všimli, že prevodovka má dlhšiu šestku. Nielen tú. Odpich pod plným plynom z miesta a radením pri 6 000 otáčkach vyzerá nasledovne: I – 55 km/h, II – 100, III – 140. Stovka pod 7 sekúnd, to sa už počíta a radostne predbieha. Len k tej papierovej maximálke (210 km/h) nie a nie sa dopracovať. Nepodstatné.
A čo tie dva valce? Krásne to funguje. Odpájajú sa len pri jazde ustálenou rýchlosťou, keď netreba prekonávať stúpanie alebo pri nútenom voľnobehu. To keď pri zaradenom prevode zložíte nohu z plynu. A brzdiaci účinok motora takmer ustane. Ale napríklad na diaľnici, keď sa rýchlosť pohybuje na úrovni limitu, očakávaná informácia neprichádza. Aerodynamický odpor sa stavia proti. V uzavretej osade zas škoda motor na šestku trápiť. Pod 1 300 otáčok systém aj tak nefunguje. A moment odpojenia či pripojenia naozaj prezradí len displej. Sluchom ho nepostrehnete, ani len minimálne trhnutie v pohonnom ústrojenstve necítiť. Na čo je to všetko dobré? Tiež sme horeli zvedavosťou, ako dopadne test spotreby na okruhu. Tu je výsledok: 5,6 l/100 km. Dovoľujeme si ho nazvať skvelý a zatiaľ medzi benzínovými motormi aj za rekordný. Pohľad do histórie TREND testov hovorí, že z benzínovej konkurencie sa najtesnejšie k tomuto rezultátu približuje Ford Fiesta 1,0 EcoBoost (6,0 l), nasledujú Honda CR-Z (6,3 l) Kia Rio 1,4 CVVT (6,5 l) a Peugeot 208 1,6 Vti (6,7 l).
VW Polo 1,4 TSI ACT Blue GT Zdroj: Volkswagen
Skvele drží, ešte lepšie zatáča
Keď sme v roku 2009 naposledy testovali VW Polo, vtedy ako horúcu novinku, posledná veta znela: „ Chcelo by to ešte výkonnejší motor, aby radosť z jazdy dostala komplexnejší rozmer.“ Prianie sa naplnilo takmer vrchovato. Nielenže pod prednou kapotou pribudli kilowatty, ale Blue GT, to je aj o 15 mm znížený športový podvozok, nízkoprofilové pneumatiky formátu 215/40 R17, a ak by toho bolo málo, potom aj elektrický riadený diferenciál XDS. Toto všetko mu vtláča čírejší charakter, ktorý už možno ocenia aj náročnejší vodiči.
A čo tí ostatní? Musia sa zmieriť s predstavou, že Polo, ktoré aj tak nepatrí k malým autám s najmäkším pružením, ešte pritvrdilo. Nie je to vyslovený kostitras, len problematický podklad podvozku mu nešmakuje. A o svoje dojmy z neho sa bez predsudkov delí s členmi posádky. Jedno mu však treba uznať. V segmente patrí k tým určite lepšie odhlučneným. Čo dokáže, najlepšie ukáže na slušnej asfaltke, ktorá sa frivolne kľukatí vidieckym chotárom.
Zvlnené pasáže karosériu nerozhodia, na sterilne presný nájazd do zákruty si nepotrpí, na jej prahu si len striedmo zakľakne. Do oblúka sa nenechá nútiť a potom to príde. Kam natočíte volant, tam mieri aj celé Polo. Ak presadnete z nedotáčavej prednokolky, pozor, aby ste od prekvapenia nezabudli včas vrátiť volant. Skrátka, Blue GT nielenže sadne do ruky, ale patrí k sorte áut, s ktorými si radi zajazdíte len tak, bez konkrétneho cieľa.
VW Polo 1,4 TSI ACT Blue GT Zdroj: Volkswagen
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, ASR, EDS, EBV, MSR, ESC, XDS, šesť airbagov, elektrohydraulický posilňovač riadenia, asistencia rozbiehania do kopca, tempomat, palubný počítač, indikácia manažmentu valcov motora, systém štart-stop, klimatizácia, rádio s prehrávačmi CD a MP3, predné športové sedadlá, športový podvozok...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bi-xenónové svetlomety, denné svetlá LED, ostrekovače svetlometov, predné športové sedadlá s koženými poťahmi, vyhrievané predné sedadlá, automatická klimatizácia, rádio s CD meničom, navigácia s dotykovým displejom, multimediálna zásuvka, alarm, mobilné pripojenie Bluetooth hands-free...
VW Polo 1,4 TSI ACT Blue GT Zdroj: Volkswagen
VW Polo 1,4 TSI ACT Blue GT Zdroj: Volkswagen
VW Polo 1,4 TSI ACT Blue GT Zdroj: Volkswagen
VW Polo 1,4 TSI ACT Blue GT Zdroj: Volkswagen
+ | - |
zaujímavý pomer výkonu a spotreby | tvrdšie pruženie |
výborné predné sedadlá | menej miesta na zadných sedadlách |
kvalitné materiály v interiéri | |
kufor s dvojitou podlahou | |
ovládateľnosť a stabilita |
VW Polo Blue GT 1,4 TSI ACT a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
VW Polo Blue GT 1,4 TSI ACT | Alfa Romeo Mito 1,4 T MultiAir | Peugeot 208 XY | Suzuki Swift Sport 1,6 VVT | Seat Ibiza 1,4 TSI FR | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 395 | 1 368 | 1 598 | 1 586 | 1 390 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 103 (140)/4 000 – 6 000 | 99 (135)/5 000 | 115 (156)/6 000 | 100 (136)/6 900 | 110 (150)/5 800 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 250/1 500 – 3 500 | 180 – 206/1 750 | 260/1 750 | 160/4 400 | 220/1 250 – 4 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 7-st. automatická |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7.9 | 8.4 | 7,30 | 8.7 | 7.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 210 | 207 | 215 | 195 | 212 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.6 | 5.6 | 5.8 | 6.4 | 5.9 |
Počet dverí | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 470 | 2 510 | 2 538 | 2 430 | 2 469 |
Objem batožinového priestoru (l) | 280 | 270 | 285 | 211 | 236 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 15 850 | 16 390 | 17 550 | 14 690 | 16 830 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |