Kompakt z Wolfsburgu sa pravidelne umiestňuje na čele európskej hitparády, nuž nie náhodou ho zdobí neoficiálny punc etalónu nižšej strednej triedy, čo potvrdila aj nedávna parížska svetová premiéra siedmej generácie, ktorá bola tou z najočakávanejších. Importér dodržal slovo a nový Golf zavítal do značkových showroomov na Slovensku ešte pred záverom roka.
Predbežne ho sprevádza šesť trojvalcových a štvorvalcových pohonných jednotiek s výkonovým spektrom od 63 kW (85 k) do 110 kW (150 k). Sekunduje im takmer rovnako široká paleta prevodoviek manuálnych aj dvojspojkových automatických. Vyskúšali sme verziu so zážihovým prepĺňaným štvorvalcom kubatúry 1,4 l, šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a maximálnou úrovňou štandardnej výbavy. Táto položka oficiálneho cenníka vyjde zákazníka na 19 640 eur.
Nech si ho obzeráme akokoľvek, nič prevratné na ňom nevidieť. Jasný Golf, ako ho roky poznáme. Len fazóna karosérie má ostrejšie kontúry, osvetľovacie telesá sú tiež hranatejšie, tie predné aj viac prižmúrené. Opticky je maska chladiča užšia, naopak spodný otvor náporového chladenia sa otvoril.
Pohľad spredu a zozadu sprostredkuje rozkročenejšiu siluetu. A predok sa zdá akýsi štíhlejší. Medzigeneračne totiž narástol rázvor smerom dopredu, naopak predné sklo ustúpilo v prospech dlhšej prednej kapoty. Zmenu proporcií skôr cítiť ako vidieť, ale informáciu o zlepšených aerodynamických vlastnostiach „spresnený“ dizajn exteriéru zjavne vysiela.
Pracovisko vodiča
Úhľadná architektúra, kvalitné a precízne spracované materiály – taký dojem budí kokpit navyše vyšperkovaný položkami výbavy Highline. Do jej rámca zapadajú aj sedadlá označené ako športové. Hoci solídne vedú telo, spĺňajú predovšetkým nároky na komfort. Vyhovuje aj kombinácia textilu a Alcantary. Svetlý odtieň je atraktívny, no náročný na údržbu. Základný tón pracovisku vodiča udáva palubná doska so širokou strednou partiou orientovanou na vodiča a zaodetou čiernym klavírovým efektom. Smerom nadol sa zužuje a prechádza do štíhlej stredovej konzoly, aby nevytláčala sedadlá k výplniam dverí. To kvôli bezpečnosti.
Príjemný poddajný plast sa rozvaľuje na povrchu palubnej dosky aj na podokenných parapetách. Aká škoda, že tam, kde stredová konzola koliduje s kolenom pravačky, chýba. Sledujeme hlboko zapustené budíky v zornom poli. Aj rýchlomer s tradične kritizovanou nerovnomerne delenou stupnicou. V bohato navrstvenom menu palubného počítača Premium (+137 €) s farebným displejom v centre zorného poľa sa ľahko zorientujete. Nalistujete v ňom tiež údaj o teplote olejovej náplne motora. Len spínače na priečke inak elegantného volantu sú až príliš drobné. Pri ich ovládaní bez kontroly zrakom sme sa nevedeli zaobísť ani po týždni spolužitia.
Veľká centrálna farebná dotyková obrazovka už slúži cúvacej kamere (+201 €) aj ako farebné rozhranie pre rádionavigačný systém Discover Pro (+2 052 €) so 64 GB harddiskom. Dotyk s obrazovkou stačí aj na nastavenie jazdného profilu, reguláciu osvetlenia interiéru a voľbu režimu hlavných svetlometov. Žiaľ, hlasovým ovládaním navigácie sme sa dopracovali len k informácii, že v slovenčine nefunguje.
Inak výborná odozva na dotyk, skvelá grafika. A ešte zopár postrehov. DVD mechanika, sloty na SD karty aj konektor USB sú akosi od ruky – v uzatvárateľnej priehradke pred spolujazdcom. Elektrická parkovačka v cene už od základnej úrovne výbavy sa zdá ako zbytočný luxus. Kto o ňu stojí, nech si ju priplatí.
Malé okienka pri spodnom ukotvení predných stĺpikov karosérie ich majú spriehľadniť. Plnia však skôr estetickú ako praktickú funkciu. Zato absolutórium si zasluhujú objemné priečinky najmä v predných dverách. Pochvalu by dostala aj regulovateľná stredová opierka, ale na jej posuv treba poriadne napnúť svaly.
Kufor s variabilným dnom
Zadná delená lavica je sformovaná do dvoch kresiel a zvýšeného stredu. Po stranách sa sedí trochu nižšie ako v minulej generácii a pohodlnejšie. Nohy si môžete zasunúť pod predné sedadlá. Ak patríte k priemerne stavaným cestujúcim (asi 180 cm) vaše kolená delí od operadiel zhruba osem centimetrov. To znamená dobré dva centimetre k dobru. Ďalších šesť centimetrov nad hlavou medzigeneračne znamená o dva viac. A tak o dostatok životného priestoru sa nemusia strachovať ani dlháni.
Sedieť sa dá aj v strede, lenže hlavová opierka sa vysunúť vyššie nedá. Takže do úvahy prichádza len dieťa. Jedna z dobrých správ, ktoré nový Golf prináša, informuje, že jeho batožinový priestor má o 30 litrov väčšiu základnú prepravnú kapacitu ako ten minulý. Celkových 380 litrov považujeme v danej triede za nadpriemernú hodnotu. Ale pozor. Do štandardnej výbavy všetkých verzií (aspoň na Slovensku) patrí dojazdová minirezerva. Rozumné. Ale z využiteľného priestoru ukrajuje asi 15 litrov.
Nenápadne, no presvedčivo
Na úvod jedno sklamanie. V predprodukčnej testovacej verzii pracuje ešte pôvodný motor 1,4 TSI a nie modernizovaný so systémom odpájania valcov ACT. Nemôžeme preto potvrdiť ani vyvrátiť jeho hlavnú prednosť – pollitrový pokles priemernej spotreby v kombinovanom cykle.
Ostatné vlastnosti vrátane parametrov výkonu, krútiaceho momentu, akcelerácie aj maximálnej rýchlosti ostávajú v platnosti. Tento prepĺňaný štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu si motoristu získa svojím kultivovaným prejavom. Na voľnobeh navonok ticho šepoce a v interiéri ho ani nepočuť. S rastúcimi otáčkami mení akustické zafarbenie. V oblasti maximálneho výkonu neotravuje rámusom ani nenadchýna športovým echom. Páči sa mäkký prechod z voľnobehu aj preto, že v kolónach sa dá posúvať krokom bez trápenia spojky.
Vážnejší ťah prejavuje po prekročení 1 500 otáčok a ďalej konzistentne rastie. So zaradenou šestkou sa dá napredovať stotridsiatkou (2 800 otáčok) aj päťdesiatkou (1 100 otáčok). Stovka za menej ako 9 sekúnd, to sa ani nechce veriť. Ale takto vybavený Golf naozaj rezko akceleruje. A ešte viac boduje svojou pružnosťou a ekonomikou prevádzky. Odozva na pokyn akcelerátora závisí aj od zvoleného jazdného profilu (109 €). Nech sa páči, môže byť Eco, Normal, Sport aj Comfort.
Len v profile Eco treba plyn v záujme výkonu silnejšie osoliť, inak výrazné rozdiely nepociťujeme. Eco je tu na to, aby hospodárilo s palivom. Už počas týždenného spolunažívania sa priemerná spotreba držala často pod úrovňou šiestich litrov. A tak dobrý výsledok záverečného testu – 6,3 l/100 km ani neprekvapil.
Radosť z jazdy
Keď meníme jazdný profil, to nie je len o odozve motora. Mení sa účinok posilňovača riadenia, režim aktívnych svetiel, výkon klimatizácie, prípadne nastavenie aktívneho podvozka, ak je ním voz vybavený. Náš Golf skvele obstál aj bez neho. S obutím formátu 205/55 R16 je to celkom komfortne odpružené vozidlo. Pritom disky kolies sú bočnicami pneumatík tak chránené, že problematickejším miestam povrchu vozovky sa za každú cenu vyhýbame.
A jazda na technickej trati – klobúk dolu. Viacprvková zadná náprava a elektricky riadený diferenciál XDS vpredu – to je asi maximálna kombinácia, ktorú môžete v triede kompaktov získať. Ich zásluhou Golf krúži vysokým tempom oblúkmi zákrut celkom suverénne. Nenechá sa do nich nútiť, pod plynom mu predok nevynáša a keď už, potom ide do šmyku všetkými štyrmi kolesami naraz. Inak ako po koľajniciach.
Stačí sa sústrediť na precízne hľadanie ideálnej stopy. Kam namieri volant, presne tam ho nasleduje aj zvyšok auta. K tomu presné riadenie s optimálnym odporom, len viac spätnej väzby by mu neuškodilo. A páka radenia ide celkom hladko, aj keď dráhy radenia sú tesne vymedzené. Skrátka radosť jazdiť.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBV, ASR, EDS, MSR, ESC, asistencia rozjazdu do kopca, elektronicky riadený diferenciál, multikolízna brzda, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač Plus, audiosystém s farebným displejom, predné športové sedadlá, tempomat...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bočné airbagy vzadu, hi-fi audiosystém, palubný počítač Premium, bezkľúčový prístup a štartovanie, rádionavigačný systém s DVD prehrávačom, cúvacia kamera, nastavenie jazdného profilu, športový podvozok, podvozok do zhoršených podmienok, adaptívny tempomat...
+ | - |
vysoká úroveň výbavy | miesto v strede zadnej lavice vhodné len pre dieťa |
pružný a úsporný motor | |
skvelý podvozok | |
presné riadenie | |
komfortné predné sedadlá | |
priestor v oblasti zadných sedadiel | |
praktický kufor |
VW Golf VII 1,4 TSI Comfortline a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
VW Golf VII 1,4 TSI BMT Highline | Alfa Romeo Giulietta 1,4 T Distinctive | Ford Focus 1,6 EcoBoost SCTi Champion X | Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport | Opel Astra 1,4 Turbo Sport | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 395 | 1 368 | 1 596 | 1 798 | 1 364 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 103 (140)/4 500 – 6 000 | 125 (170)/5 500 | 110 (150)/5 700 | 104 (142)/6 500 | 103 (140)/4 900 – 6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 250/1 500 – 3 500 | 230 – 250/2 500 | 240/1 600 – 4 000 | 174/4 300 | 220/1 850 – 4900 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6 -st. manuálna | 6-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,40 | 7.8 | 8,60 | 8,7 – 9,7 | 9.9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 212 | 218 | 210 | 215 | 202 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,20 | 5.8 | 6 | 5,8 – 6,1 | 5.9 |
Rázvor (mm) | 2 637 | 2 634 | 2 648 | 2 595 | 2 685 |
Objem batožinového priestoru (l) | 380 | 350 | 363 | 477 | 370 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 19 640 | 19 490 | 19 390 | 19 290 | 15 790 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov |