Najnovší pokus hlási Volvo. Svoje kompaktné hatchbacky V40 s novými benzínovými (T2) a naftovými štvorvalcami (D2) ovešala akciovými balíkmi výbav Edition Start, Edition a Edition Plus. Na „koštovku“ sme získali motorizáciu T2. Toto typové označenie znamená, že máme tú česť s prepĺňaným benzínovým štvorvalcom kubatúry 1,6 litra. Cenový základ Edition Start sa predáva za 19 990 eur, na nami testovanom deriváte s výbavou Edition visela cenovka 21 500 eur.
Typické Volvo
Boli časy – nie až tak vzdialené – keď Volvá sedlali skôr tie usadlejšie typy z prostredia lepšie situovanej society. Ako príklad krátka parafráza: „Kupuješ Volvo? A čo vari sa už chystáš do dôchodku?“ Veru bývavalo. Dnes táto švédska značka v čínskych rukách oblieka svoje modely sviežo a pritom originálne. V40 je len jedným z dôkazov.
Nám tento kompaktný hatchback imponuje v prvom rade štíhlou nízkou siluetou, dlhou dozadu klesajúcou strechou zakončenou výrazným šiltom a športovo odsadenými blatníkmi. Také niečo sa občas podarí, keď úžitková hodnota netróni medzi položkami zadania na poprednom mieste. A potom tá originálne zalomená zadná partia a vydarená „volvácka“ improvizácia na tému svetelných rámp zakomponovaných do stĺpikov karosérie. Fakticky dobré, pritom typické súčasné Volvo.
Volvo V40 T2 1,6l Zdroj: Volvo
Takmer tak to má byť
Možno ste to zažili. Sadnete za volant a poviete si, to je ono. Čím to je? Možno slabosťou pre škandinávsku atmosféru vytvorenú úhľadným dizajnérskym rukopisom. Ale buďme praktickí. Z tohto zorného uhla imponujú napríklad predné sedadlá. Veľkoryso tvarované, potiahnuté vzdušným materiálom. Dobre držia telo a hoci sklon sedáka sa nedá regulovať, asi nie náhodou vyhovuje.
Volant fajnovo hutný, koža na venci nekĺže. Parkovačka a radiaca páka takmer v rovine – tak to má byť. Len lakťová opierka je až príliš vzadu. Pritom sa nedá posúvať ani výškovo regulovať. Ďalšia výhrada – výhľad dozadu za veľa nestojí. Zadné okno je malé, aj tie bočné sa smerom dozadu zužujú a medzi nimi clonia masívne stĺpiky karosérie. Ešteže sú sklopiteľné veľké zadné opierky hlavy.
Volvo V40 T2 1,6l Zdroj: Volvo
Klasika prahnúca po modernizácii
Konfiguráciu digitálneho interaktívneho prístrojového štítu si môžete nastaviť podľa nálady. Na výber sú príznačne označené módy Elegance, Eco a Performance. Kým Performance stavia do centra zorného poľa otáčkomer a tomu po pravici sekunduje ukazovateľ výkonu, módy Elegance a Eco miestom v strede favorizujú rýchlomer. Pôvodnú pozíciu teplomera chladiacej kvapaliny zas obsadzuje ukazovateľ hodnotiaci jazdu z hľadiska ekonomiky prevádzky.
Teraz opäť za hrsť kritických pripomienok. Každý mód má svoje vlastné farebné podsvietenie, škoda, že s ním nekorešponduje nemenný osvit centrálneho displeja. Je malý bezdotykový s ovládacími prvkami rozmiestnenými na „plávajúcej doske“. Klasika zjavne prahnúca po modernizácii. Podobne ako menu palubného počítača ani multimediálny systém si na intuitívnosť nepotrpí. Funkcie štyroch kruhových ovládačov sme si mýlili do konca testu, no nevylučujeme, že by sme si zvykli. Inak výkonná klimatizácia s elektronickou reguláciou teploty (len po celých stupňoch) sa tvári ako automatická dvojzónová, ale nie je. Zato produkcia audiosystému High Performance nemá chybu.
Volvo V40 T2 1,6l Zdroj: Volvo
Miesto na chvoste
Ak sa vám ujde pozícia na zadnej lavici, miesta po stranách odporúčame. Vyformované do dvoch kresiel telo podržia, stehná podoprú aj miesta je tu dosť – presnejšie tak akurát. Zhruba tých šesť centimetrov majú k dobru kolená a asi s trojcentimetrovou rezervou môžete rátať nad hlavou. To v prípade, že nedisponujete vyššou postavou ako 180 centimetrov a vodič je za volantom správne usadený.
Miesto v strede pomerne úzkej lavice má skôr symbolickú hodnotu. Zmestí sa tam dieťa, dospelý sotva. Niežeby V40 bolo úzke. Len krajné kreslá sú okázalo rozložité, pritom lavica nesiaha až po výplne dverí. Ustupuje dvom priečinkom po stranách, ktoré za to rozhodne nestoja. Kolorit interiéru kompletizuje sklená panoramatická strecha presvitajúca cez elektricky ovládanú roletu.
V disciplíne objem kufra sa V40 nemieni pretláčať s konkurenciou. Ako vidno z porovnávacej tabuľky, tých 335 litrov (bez rezervy) v tejto spoločnosti stačí len na posledné miesto. Detailisti si ešte možno „kopnú“ do vysokej nakladacej hrany a my ostatní sa čudujeme, že druhé dno, ktoré by eliminovalo schod na rozhraní s interiérom, nefiguruje už v štandarde.
Volvo V40 T2 1,6l Zdroj: Volvo
Jazdí úsporne
Zvedavosť prebúdza pohonná jednotka s trochu mätúcim označením T2. Skrýva sa za ním prepĺňaná benzínová tisícšestovka, hoci podľa nízkej hodnoty maximálneho výkonu (88 kW/120 k) by sa bez turba mohla aj zaobísť. V skutočnosti nemohla. Vysoký krútiaci moment pocítite v momente, ako sa pohnete z miesta. Tá ľahkosť. Vážnejšie začína ťahať v momente, keď strelka otáčkomeru pretne číslo 1 500 a od 3 000 sa mu „dýcha“ najlepšie.
Mohlo by sa zdať, že otáčkomeru zabudli vyznačiť hranicu maxima. Len čo sa ručička priblíži k 6 000, nad ňou sa to rozčervená. Šprint na stovku na úrovni desiatich sekúnd neohúri, ale radíme ho ešte k solídnym. Viac ako šprintérskymi schopnosťami však tento štvorvalec vyniká kultivovaným prejavom. Aj zásluhou bohato dimenzovaného výfukového traktu s dvoma ústiami. Pritom stavia na pružnosti. Sile motora zas zodpovedá nastavenie prevodovky s dlhými prevodmi na štvrtom až šiestom stupni. Napríklad pri rýchlosti 130 km/h so zaradenou šestkou motor dosahuje len 2 400 otáčok.
Dobrý predpoklad pre ekonomickú prevádzku. Či taká aj v praxi je, sme vyskúšali na testovacom okruhu. Palubný počítač v cieli nameral rovných 6 l/100 kilometrov v priemere. Kam zaradiť tento výsledok? K najlepším. História TREND testov totiž našepkáva, že BMW 114i rovnaký okruh absolvovalo s priemerom 6,1 l/100 km, 6,4 l/100 km zaznamenali Mazda 3 G100 a VW Golf 1,4 TSI, kým Ford Focus 1,0 EcoBoost SCTi okruh zvládol s priemerom 6,9 l/100 km.
Volvo V40 T2 1,6l Zdroj: Volvo
Nenáhlivo a prémiovo
Príjemný pocit z jazdy nie je len zásluha šepkajúceho pružného motora. Sekunduje mu komfortný podvozok. Akoby mal pneumatické pruženie. Ale nemá. Už sme si akosi zvykli, že importéri ponúkajú na testy modely s veľkými kolesami a nízkymi pneumatikami, pripomínajúcimi obruče. Fakticky dobre vyzerajú, ale radosť jazdiť s takto obutým autom končí s kvalitnou asfaltkou.
Na tomto akčnom Volve síce formát 205/55 R16 nevyzerá až tak výstavne, ale v spolupráci s rozumne nastavenou charakteristikou pruženia a tlmenia spoľahlivo filtruje drobné i väčšie nerovnosti. Aj prenos hluku od kolies solídne utlmí. A tak jazda nielen z pohľadu vodiča, ale aj posádky pôsobí vskutku prémiovo. V zákrutách sa už vyššie pneumatiky viac deformujú, takže blížiacu sa hranicu šmyku s veľkým predstihom avizujú intenzívnym kvílením.
Na športové vyžitie a utlmenie nedotáčavosti by sa hodil ešte jeden ultimatívnejší set pneumatík pripravený v garáži. Inak sa V40 vybavené viacprvkovou zadnou nápravou ľahko ovláda a k dobrému pocitu za jeho volantom prispieva tiež strmší prevod riadenia. Na druhej strane manévrovanie v obmedzených priestoroch sťažuje väčší polomer otáčania.
Volvo V40 T2 1,6l Zdroj: Volvo
Záver
Volvo V40 T2 Edition za 21 500 eur sa nám javí ako zaujímavá alternatíva. Na ceste vyzerá stále originálne, a tak nehrozí, že si ho pomýlite s iným kompaktným hatchbackom. Okrem dizajnu boduje ergonomickou zónou vodiča, pružným a úsporným motorom, komfortne naladeným podvozkom s viacprvkovou zadnou nápravou a ovládateľnosťou.
V porovnaní s konkurenciou za kratší koniec ťahá jeho nie najnovšie multimediálne rozhranie, pomerne úzka zadná lavica a pomenší batožinový priestor. Akčnú výbavu Edition chválime, že obsahuje väčšinu z toho, čo môže priemerne náročný motorista v danej cenovej kategórii požadovať včítane systému automatického brzdenie.
Možno budete súhlasiť s názorom, že väčšina motoristov by skôr uvítala automatickú dvojzónovú klimatizáciu namiesto manuálnej ako nadštandardný audiosystém. Tým sa dostávame k ďalšej výhode tejto akčnej výbavy. Neplatí totiž, ako to zvyčajne v podobných prípadoch býva, „že ber ako tu stojí, alebo nechaj tak“. Ak máte pocit, že k Edition by sa hodili ešte nejaké položky výbavy navyše, môžete si v cenníku vybrať. Je z čoho.
Volvo V40 T2 1,6l Zdroj: Volvo
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy Edition
ABS, DSTC, osem airbagov, systém automatického brzdenie do rýchlosti 50 km/h City Safety II, tempomat, digitálny prístrojový štít s 8“ aktívnym displejom a tromi režimami zobrazenia, HP audiosystém 4 x 45 W, 8 x repro, USB, Bluetooth, audiostreeminig, manuálna klimatizácia s elektronickou reguláciou teploty, trojramenný multifunkčný volant v koži, hliníkový dekor orámovania centrálnej konzoly a ovládacích tlačidiel, LED denné svetlá, asistencia parkovania vzadu, podsvietená hlavica radiacej páky, rozšírené osvetlenie interiéru LED, 16“ disky kolies z ľahkých zliatin...
Volvo V40 T2 1,6l Zdroj: Volvo
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Informačný systém o mŕtvom uhle, systém kontroly pozornosti vodiča, adaptívny tempomat, aktívne dual-xenónové svetlomety, navigácia, automatická dvojzónová klimatizácia, nezávislé kúrenie, dvojitá podlaha v batožinovom priestore...
Volvo V40 T2 1,6l Zdroj: Volvo
Volvo V40 T2 1,6l Zdroj: Volvo
Volvo V40 T2 1,6l a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Volvo V40 T2 1,6l | Alfa Giulietta 1,4T | Audi A3 Sportback 1,4 TFSI | BMW 116i | Mercedes-Benz A 180 | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 595 | 1 368 | 1 395 | 1 598 | 1 595 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 88 (120)/4 500 | 88 (120)/5 000 | 92 (125)/5 000 – 6000 | 100 (136)/4 400 | 90 (122)/5 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 240/1 600 – 3 000 | 215/2 050 | 200/1 400 – 4 000 | 220/1 350 | 200/1 250 – 4 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | zadný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9.9 | 9.4 | 9.4 | 8,50 | 9,20 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 195 | 206 | 210 | 202 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5.3 | 6.4 | 5.1 | 5,6 – 5,4 | 5,8 – 5,5 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 647 | 2 634 | 2 636 | 2 690 | 2 699 |
Objem batožinového priestoru (l) | 335 | 350 | 380 | 360 | 341 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 19 900 | 20 430 | 19 500 | 22 900 | 23 400 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Hodnotenie | |
+ | – |
atraktívny vzhľad | menší batožinový priestor |
tichý, pružný a úsporný benzínový motor | väčší polomer otáčania |
ovládateľnosť a stabilita | |
komfortne naladený a nehlučný podvozok | |
úroveň spracovania interiéru |