SUV stavané podľa obrazu terénnych automobilov v bežnej cestnej premávke pomaly strácajú pôdu pod kolesami. Nadchádza éra cossoverov. Na vedomie ju vzala aj japonská značka Suzuki, ktorú inak sprevádza imidž výrobcu áut schopných popasovať sa aj s ťažkým terénom. Dnes však vidíme, ako v krátkom časovom slede uviedla na trh hneď dvoch reprezentantov zánovného vychyteného trhového segmentu – najprv S-Cross a najnovšie aj novú Vitaru.

Oba modely využívajú nielen jednotnú podlahovú plošinu, ale delia sa aj o dve pohonné jednotky – 1,6 VVT (88 kW/120 k) a 1,6 DDiS (88 kW/120 k). V ponuke figurujú s predným pohonom aj ako štvorkolky, no predsa sú iné. Vitara síce stráca na S-Cross 125 mm v dĺžke karosérie a o 100 mm zaostáva vo veľkosti rázvoru, no keď porovnáte výšku karosérie nad vozovkou, má 20 mm navyše.

Na prvý pohľad to možno vyzerá ako bratovražedný boj, bližšie k pravde však asi bude názor, že Suzuki súperiace značky v segmente kompaktných corssoverov prečísluje.

Diesel len s luxusnou výbavou

Vitara pripravená na test má pod prednou kapotou zakomponovaný 1,6-litrový turbodiesel. Hlási sa nápadne počuteľným voľnobežným „taktovaním“. Sekunduje mu šesťstupňová manuálna prevodovka, spriahnutá so systémom pohonu štyroch kolies AllGrip. Ak by ste ju zatúžili mať v rovnakej technickej konfigurácii, musíte akceptovať aj luxusnú výbavu Elegance. V prípade, že súhlasíte, vyjde vás na 21 500 €, a to sme už odrátali uvádzací bonus vo výške 2 000 €.

TREND test Suzuki Vitara 1,6 DDiS

Suzuki Vitara 1,6 DDiS Zdroj: Suzuki

Vie sa zapáčiť

Podľa nášho názoru sympatické auto. Kým S-Cross sa akoby nasilu pokúša zaujať, Vitara ponúka ľahkosť vyvážených proporcií a vyžaruje prívetivejšie posolstvo z každého zorného uhla – bez inotajov. Čo je podstatné – osobný kontakt odkrýva ešte viac plastickosť línií, ktorú fotografia čiastočne zatajuje. Pritom toto autíčko je dostatočne iné, aby si ho okoloidúci hneď všimli. Ich veľavýznamné pohľady a vzájomné upozornenia presviedčajú, že pozitívny názor TRENDU na fazónu exteriéru sa možno dá aj zovšeobecniť.

TREND test Suzuki Vitara 1,6 DDiS

Suzuki Vitara 1,6 DDiS Zdroj: Suzuki

Tak trochu konzerva

Pohodlné nastupovanie, vyšší posed za volantom a dobrý výhľad – to všetko ku crossoverom patrí a nechýba ani Vitare. Ba výhľadu do zákrut prekážajú stĺpiky karosérie menej ako pri väčšine áut podobnej koncepcie.

Aj keď veľkosť rázvoru Vitaru tlačí do segmentu malých cossoverov, priestorový komfort zažitý spoza volantu podsúva dojmy podobné k tým, ktoré sme nadobudli v kompaktoch. Bude to asi pričinením relatívne subtílnej palubnej dosky. Tá z kokpitu ukrajuje menej ako v prípade niektorých priamych konkurentov.

Škoda, že fazóna zóny vodiča schladzuje sympatie nadobudnuté pri inšpekcii exteriéru. Dosť konzervatívna, navyše v ponurých odtieňoch, tie sa však dajú napraviť farebnou individualizáciou – samozrejme, za príplatok. Aj tak pozornosti neujde disharmónia medzi nadštandardným poťahom sedadiel, kombinujúcim kožu so syntetickým semišom (patrí k výbave Elegance), úzkymi výplňami dverí a odleskom tvrdých plastov všade tam, kam oko dohliadne. Problém je, že ich máte viac na očiach ako tie sedadlá.

Prístrojový štít už boduje maximálnou transparentnosťou, je aj dobre tienený. Ale čo tie dve tenké tyčinky zastoknuté doň (slúžia na pohyb v menu palubného počítača)? Kritike by sa neubránili ani pred pätnástimi rokmi. Vraj Japonci riešia len to, čo nefunguje, a ony stále fungujú. Naopak, multimediálny systém Suzuki Smartphone Audio s funkciou MirrorLink, navigáciou a 7" farebnou dotykovou obrazovkou s modernou grafikou nemá zjavnú chybu. Služby obrazovky využíva aj spätná kamera.

TREND test Suzuki Vitara 1,6 DDiS

Suzuki Vitara 1,6 DDiS Zdroj: Suzuki

Kufor bez rezervy

Ani vzadu vás neopantá stiesnený pocit z malého auta. Sedí sa tu pohodlne so solídnou oporou stehien a aj sklon operadla vyhovuje. Kolená majú šesť centimetrov pred sebou a hlavu od stropu delí o centimetrík menšia rezerva. Čo už viac potrebujete (platí v pozícii pasažiera s výškou 180 centimetrov usadeného za seba)?

Svojou 375-litrovou kapacitou rozhodne neurazí ani batožinový priestor. Obsahuje dvojitú podlahu s hornou vyberateľnou palubou a na samotnom spodku ešte úložný priestor s lepiacou súpravou. Rezerva? Ani za príplatok. Po sklopení delených operadiel síce získate plynulý prechod medzi kufrom a interiérom, takto predĺžená ložná plocha však má od žiadanej roviny už na pohľad ďaleko.

TREND test Suzuki Vitara 1,6 DDiS

Suzuki Vitara 1,6 DDiS Zdroj: Suzuki

Motor v hlbokej diéte

Už sme spomenuli, že srdce Vitary – vznetový štvorvalec od Fiata – bije na diesel a náš vkus dosť hlasno. Bude to aj tým, že tvorcovia nového crossoveru si dali záležať na nízkej hmotnosti svojho produktu (1 185 kg), a tak aj na tlmiacich materiáloch evidentne šetrili. To je však popri ospalejšej akcelerácii na stovku asi jediný hendikep tohto agregátu. Inak si nás v kombinácii s „ťažkou“ šesťstupňovou manuálnou prevodovkou naklonil svojou pružnosťou a hlavne ekonomikou prevádzky. Samozrejme, že sme museli najprv charakteru prevodovky prispôsobiť schému radenia. Veď so zaradenou štvorkou a päťdesiatkou na rýchlomere dosahuje len 1 250 otáčok a počas diaľničného tempa so šestkou v kulise strelka otáčkomeru vystúpi na sotva 2 300. Ale tá odmena! Pri bežnom tempe sa priemerná spotreba usadí hlboko pod päť litrov a nad šesť sa palivomer neposúva vôbec. Jazda na testovacom okruhu dojmy z týždenného spolužitia potvrdila výsledkom 4,7 l/100 km v priemere. Jeden z najnižších rezultátov, aký sme kedy v TREND testoch namerali a z triedy crossoverov (navyše s pohonom 4 x 4) sa mu žiaden ani len nepriblížil.

TREND test Suzuki Vitara 1,6 DDiS

Suzuki Vitara 1,6 DDiS Zdroj: Suzuki

Zdedený talent obojživelníka

Mäkšie naladený podvozok obutý vo formáte 215/55 R17 je tu na to, aby sa dalo aj po nekvalitnej ceste rezko napredovať bez sprievodných protestov utrmácanej posádky. Zato závesy kolies dosť počuť.

Ani počas dynamickej jazdy na kľukatej asfaltke lesk Vitary nebledne, musíte však akceptovať, že pod vplyvom mäkšieho podvozka sa karoséria predsa len viac nakláňa. Stačí aj režim Auto a pohon 4 x 4 s medzinápravovou spojkou vo výjazdoch zo zákrut pripája zadné kolesá do záberu dostatočne na to, aby Vitara nebola ťažká na predok. Priestor dostáva mód Sport, zvyšujeme tempo a efekt štvorkolky sa ešte prehlbuje. Až tak, že pri prvom pokuse zákrutu zdolávame na dvakrát pre až nečakaný odstredivý efekt zadnej nápravy. Aj mimo spevnenej cesty si Suzuki vedie suverénne. Prekypuje obratnosťou a k dobrému pocitu prispieva aj presné riadenie. Svetlá výška v kombinácii s veľkými nájazdovými uhlami a relatívne krátkym rázvorom dovoľujú napredovať aj tam, kde niektorí súperi zapierajú nárazníkmi. V snehu a v blate sa určite uplatní režim Snow (jemnejšie dávkuje krútiaci moment) alebo aj uzáver medzinápravovej spojky, ale také podmienky počas letného týždňa Vitaru nestretli.

TREND test Suzuki Vitara 1,6 DDiS

Suzuki Vitara 1,6 DDiS Zdroj: Suzuki

Záver

Keby toto auto malo nápaditejšie stvárnený interiér, ktorý s výnimkou multimediálneho systému  a sedadiel vyznieva trochu konzervatívne aj trochu plebejsky, keby jeho motor produkoval o pár decibelov menej a stíšil by sa tiež podvozok, potom toto auto vo svojom segmente nenájde súpera. Zvonku dobre vyzerá, je ľahko ovládateľné a obratné na asfaltke aj v teréne a jazdí aj s pohonom 4 x 4 takmer zadarmo.

Sprístupniť naftovú motorizáciu aj s nižšou úrovňou výbavy (z ďalších dvoch možných), to už považujeme za perspektívny priestor pre importéra na ďalšie zvyšovanie konkurenčnej schopnosti Vitary.

TREND test Suzuki Vitara 1,6 DDiS

Suzuki Vitara 1,6 DDiS Zdroj: Suzuki

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BA, EBD, ESP, sedem airbagov, asistencia rozjazdu do kopca a udržiavania rýchlosti jazdy z kopca, automatická klimatizácia, audiosystém s dotykovým displejom, cúvacia kamera, navigácia, prepínač jazdných režimov, adaptívny tempomat s obmedzovačom rýchlosti, vyhrievanie predných sedadiel, elektrický predohrev kúrenia, poťahy sedadiel koža + syntetický semiš,  denné svietenie LED, stretávacie svetlomety LED, predné hmlovky, kontrola tlaku v pneumatikách, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...

TREND test Suzuki Vitara 1,6 DDiS

Suzuki Vitara 1,6 DDiS Zdroj: Suzuki

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Rámčeky denných svetiel, bočné ochranné lišty, strešný spojler, predný a zadný ochranný kryt nárazníka, zliatinové disky kolies v rôznych dizajnových vyhotoveniach, športový volant, farebná individualizácia interiéru, vanička do kufra, sieťka v batožinovom priestore... 

Hodnotenie
+ -
sympatický vzhľad hlučnejší motor
dobrý výhľad z miesta vodiča závesy kolies dosť počuť
optimálne naladený podvozok kvalita niektorých materiálov v interiéri
obratnosť a priechodnosť terénom
nízka spotreba
Suzuki Vitara 1,6 DDIS 4WD a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Suzuki Vitara 1,6 DDIS 4WD Fiat 500 X 2,0 MJ 4 x 4 Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD Opel Mokka 1,6 CDTI 4 x 4 Škoda Yeti 2,0 TDI 4 x 4
Zdvihový objem motora (ccm) 1 598 1 956 1 995 1 598 1 968
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 88 (120)/3 750 103 (140)/4 000 100 (136)/4 000 100 (136)/ 3 500 – 4 000 81 (110)/ 3500
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 320/1 750 350/1 750 320/1 800 – 2 500 320/2 000 -- 2 250 250/3 000
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12.4 9,30 11.3 10.3 12,20
Maximálna rýchlosť (km/h) 180 190 181 188 175
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.2 4.9 5,70 4.5 5,30
Rázvor (mm) 2 500 2 570 2 640 2 555 2 575
Svetlá výška (mm) 185 179 175 131 180
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 375 350 465 355 416
Cena základného modelu s DPH (€) 21 500 22 200 22 580 21 790 18 320
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov