Ak vás Suzuki SX4 S-Cross zaujme, môžete ho mať s predným pohonom (2WD) alebo ako štvorkolku (4WD). Aj pohonnú jednotku si môžete vybrať HOCI len z dvoch možností. Pod prednú kapotu sa pýtajú benzínová 1,6 l a turbodiesel rovnakej kubatúry.
- Čítajte tiež: Porovnanie piatich malých crossoverov
Vyskúšali sme verziu s maximálnou štandardnou výbavou, pohonom 4 x 4 a zážihovým štvorvalcom. Na rozdiel od základnej verzie s náborovou cenovkou 13 900 eur by vás tento exemplár vyšiel na 21 750 eur. V oboch prípadoch dojmotvornosti ceny pomáha už zakalkulovaný uvádzací bonus vo výške 2 000 eur.
Lúštenie posolstva dizajnérov
V úvode píšeme, že SX4 S-Cross je väčší ako jej rodná sestra – stará dobrá SX4. Znamená to asi toľko, že má o 150 mm dlhšiu a o 10 mm širšiu karosériu. Aj keď porovnáme rázvory, novinka dostala rovných 100 mm navrch. Aby však bola informácia kompletná, musíme na S-Cross prezradiť nižšiu siluetu (-30 mm) aj znížený podvozok (-25 mm). A či sa nám páči? Podľa nášho názoru kombinácia lamelovej masky chladiča s obrovskými svetlometmi vyznieva tak akosi nasilu nápadne.
Pravdepodobne to chce dlhšie sa na predok zahľadieť asi tak, ako keď si viackrát prečítate ťažko pochopiteľné súvetie. Až potom sa začínajú vynárať súvislosti a zapadať do harmonického celku. Možno je to len individuálny skúsenosť. Naopak profil neprovokuje. Možno si poviete – klasický hatchback so všetkým čo k nemu aktuálne patrí, vrátane aerodynamicky skloneného čelného skla a splývajúcej strechy. Zato zadná partia zaujala na prvý aj ixtý pohľad.
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 l Elegance + 4WD Zdroj: Suzuki
Kolíkový relikt
Napriek luxusnej výbave Elagance + kokpit ladený v čiernom odtieni z miesta vodiča vyznieva trochu ponuro a skromne. Kontrastné lišty v dizajne matného hliníka a farebné stupnice prístrojového štítu absenciu veľkoplošnej obrazovky, ktorá sa už pomaly stáva povinnou jazdou, nedokážu opticky kompenzovať. Zato s kvalitou použitých materiálov, medzi ktorými nechýba koža na sedadlách a volante a mäkčený plast na exponovaných plochách palubnej dosky, vládne spokojnosť. Rovnako pozitívne dopadlo hodnotenie opracovania a lícovaní dielcov interiéru.
Volant sa už dá nastavovať v oboch rovinách, čo komentujeme jediným slovom – konečne. No komunikácia s palubným počítačom prostredníctvom muzeálneho kolíčka v prístrojovom štíte prekvapuje. Ak už multifunkčný volant k spínačom audia, telefónu a tempomatu ďalší neznesie, dala by sa využiť jedna z páčok pod jeho vencom. Vyšší posed ku crosoveru pasuje. K plnšej spokojnosti chýba vari len výraznejšia opora bočníc. Ak však zvolíte výbavu s textilným poťahom sedadiel namiesto hladkej kože, aj kritika bočného vedenia stratí opodstatnenie.
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 l Elegance + 4WD Zdroj: Suzuki
Bez okna viac miesta
Zadná lavica vyzerá na pohľad plochá, ale sedí sa vyššie a tým aj s dobrou oporou stehien, teda nie až tak pohodlne, ale stabilne. S výškou 180 centimetrov nemôžete reklamovať nedostatok miesta na kolená. Za čítankovo sediacim rovnako vysokým vodičom si narátate ešte dobrých 10 centimetrov k dobru.
Horšie to asi dopadne s rezervou nad hlavou. Aj s pričinením splývajúcej strechy a potom elektricky ovládaného „šíbra“ sa scvrkla na nulu. Ak nepatríte k fanúšikom astronómie, potom nejaký centimetrík získate, ak sa luxusného skla nad hlavou zbavíte voľbou nižšej úrovne výbavy. Inak vám neostáva iné, len postihnutým členom posádky poraďiť, aby si podsadli.
Doposiaľ sme skúšali sedadlá po stranách. Miesto v strede odporúčame len pre deti. Niežeby tam bolo na výšku ešte menej miesta, len hlavová opierka sa nedá dostatočne vysunúť. A aby sme nezabudli na delené operadlo. Môžete ho ukotviť v jednej z dvoch polôh – štandardne a kolmejšie. Tá druhá pridá zopár litrov kapacity batožinovému priestoru.
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 l Elegance + 4WD Zdroj: Suzuki
Kufor môže byť
Ak ste doposiaľ nepochopili, prečo vymeniť starú SX4 za nový S-Cross, možno presvedčí batožinovým priestorom. Široký, hlboký a so 430 litrami kapacity prekonáva kufor svojho staršieho súrodenca o 160 litrov a aj v širšom spektre súperov je konkurencieschopný. Navyše má praktickú dvojitú podlahu a polohovateľné horné dno. So sklopenými zadnými operadlami vytvára takmer vodorovnú predĺženú ložnú plochu.
Batožinovému priestoru k dobru rátame ešte štandardne dodávanú minirezervu, závesné háčiky a priehradky po stranách, ako aj elektrickú prípojku.
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 l Elegance + 4WD Zdroj: Suzuki
Natruc turbománii
Atmosférická tisícšesťstovka s maximálnym výkonom 88 kW (120 k) patrí k stále vzácnejšiemu druhu, atakovaného čoraz väčšou prevahou turbomotorov. Nemá to ľahké. V tomto Suzuki je odkázaná na spoluprácu s „len“ päťstupňovou manuálnou dlhou prevodovkou. Tých, čo si potrpia na akustiku si získa, šepotavým voľnobehom aj športovejšie zafarbenými decibelmi, keď otáčky vyskočia do hornej polovice využiteľného spektra.
Prekvapuje tiež ochotou pohybovať sa v zápche krokom voľnobežnými otáčkami bez trápenia spojky aj mäkkými prechodmi. Vážnejšie však ťahá až po prekročení 2 500 otáčok ale potom čoraz lepšie. Akurát zvýraznená výkonová špička tomuto štvorvalcu chýba. Namiesto nej v momente ako sa strelka otáčkomeru dotkne čísla 6 000 (začína červené pole), zaúraduje obmedzovač. Nie postupne, ale naraz.
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 l Elegance + 4WD Zdroj: Suzuki
Kto šetrí má za tri
Chcete jazdiť dynamicky? Musíte často radiť. A ak úsporne, potom radiacu páku zamestnávajte čo najmenej. Zasuňte tam päťku, kedykoľvek je to možné. Motor sa odvďačí. A možné to je aj keď plachtíte päťdesiatkou (1 200 otáčok). Pri trvalej deväťdesiatke si pýta necelých 5 litrov a keď atakujete diaľničný rýchlostný limit 130 km/h (3 250 otáčok), priemerná spotreba sa pohybuj v okolí siedmich litrov. Aspoň takýmito údajmi nás zásobuje palubný počítač.
Vo viere, že neoplýva planým optimizmom, sme s S-Cross-om vyrazili na testovací okruh. Na jeho konci na displeji svieti údaj 6,5 l/100 km. Pozoruhodný výsledok. Jeho hodnota rastie pri porovnaní. Z možných konkurentov vybavených benzínovým motorom sme na rovnakom okruhu testovali Peugeot 3008 1,6 THP aj Kia Sportage 1,6 Gdi. Prvý zaznamenal priemerných 7,4 l a ten druhý 8,2 l/100 km. Pritom sú to, na rozdiel od Suzuki, len prednokolky.
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 l Elegance + 4WD Zdroj: Suzuki
V gejzíroch bahna
S-Cross svojou ovládateľnosťou drží krok s dobrými hatchbackami nižšej strednej triedy. Na otočenie mu stačí malý „pľac“ a na technickej trati sa s ním dá z chuti zajazdiť. Väčšinu možných konkurentov tromfuje novo vyvinutým systémom pohonu štyroch kolies Allgrip. Otočným ovládačom umiestneným v susedstve rukoväte parkovačky stačí zvoliť jazdný režim (Auto, Sport, Snow a Lock) a riadiaca jednotka rozdeľuje záber na kolesá podľa uloženej mapy. Volíme Auto a ak o nič nejde, krútiaci moment sa prenáša len na predné kolesá. Aj preto S-Cross dosahuje také výsledky v spotrebe paliva.
Tempo stúpa a do oblúka treba nedotáčavé Suzuki nútiť. Následne systém situáciu vyhodnotí, zapája zadný pohon a auto opúšťa oblúk ako neutrálne. Tú istú pasáž absolvujeme v móde Sport. Motor ožije, Suzuki zdoláva trať rezkým tempom so všetkými štyrmi v záprahu. Pritom vyšívanie oblúkov mu ide (takmer) čítankovo. Samozrejme že aj s prispením obutia 205/50 R17. Tomu však menej chutia rozbité cesty. Podvozok je hlučnejší a zadná náprava občas dosť odskakuje.
Zdolávame aj rozbahnené úseky pre istotu s uzavretým medzinápravovým diferenciálom (Lock). Napriek nie práve najvhodnejším pneumatikám na takéto extempore kolesá dravo hrabú. Striekajúce blato pokryje aj strechu. No Suzuki napreduje v pasážach, na ktoré SUV s len jednou hnanou nápravou nemajú. Len neuviaznuť „na bruchu“. To by sa ľahko mohlo prihodiť. Pohyb v hlbokých vyjazdených koľajniciach totiž odhaľuje limity pomerne malej svetlej výšky. O to viac treba pri zdolávaní nástrah taktizovať.
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 l Elegance + 4WD Zdroj: Suzuki
Záver
Povedzme si to na rovinu. Toto auto svojím zjavom nevybíja poistky všade, kam zavíta. Ani neohromuje dekoratívnym multimediálnym vychytávkami so svietiacimi obrazovkami ako velín jadrovej elektrárne. Body začína zbierať v hojnom počte, až keď prichádza k slovu praktickosť, či ekonomika prevádzky. A má to, o čo sa všetci potrebujeme oprieť, ak o niečo ide – charakter. Ten prejavuje nielen počas jazdy po kvalitnej asfaltke, ale aj v sekciách, kde už treba mať guráž.
Vítaná je široká ponuka piatich línií výbavy, tiež diapazón tej najvyššej Elegance + vrátane dvojzónovej klimatizácie, tempomatu a systému Allgrip. Väčšina potenciálnych zákazníkov si asi povie – zbytočný luxus. Nemusí byť. S-Cross-a si môžete zadovážiť s identickým motorom a systémom Allgrip aj v cene pod 20 tis. eur. Na druhej strane škoda, že k najvyššej úrovni štandardnej výbavy sa už nedá prakticky nič objednať – ani navigácia.
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 l Elegance + 4WD Zdroj: Suzuki
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BA, EBD, ESP, asistencia rozjazdu do kopca, sedem airbagov, systém auto štart-stop, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, voľba režimov pohonu, tempomat a obmedzovač rýchlosti, autorádio s prehrávačmi CD/MP3, Bluetooth handsfree, bezkľúčové odomykanie a štart, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, poťahy sedadiel koža/syntetická koža, nastavenie sklonu zadných sedadiel, vyhrievanie predných sedadiel, panoramatické strešné okno, elektromagnetické otváranie zadných dverí, obrysové svetlá LED, predné hmlovky, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin...
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 l Elegance + 4WD Zdroj: Suzuki
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 l Elegance + 4WD Zdroj: Suzuki
Hodnotenie | |
+ | – |
úsporný motor | vzadu menej miesta nad hlavou |
ovládateľnosť | málo pružný motor v kombinácii dlhou prevodovkou |
priechodnosť v teréne | |
vysoká úroveň štandardnej výbavy |
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 Elegance + a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Suzuki Sx4 S-Cross 1,6 Elegance + 4WD | Chevrolet Trax 1,4 Turbo LT+ AWD | Nissan Qashqai 1,2 l Dig-T Tekna | Peugeot 3008 1,6 THP Allure | Škoda Yeti 1,8 TSI 4 x 4 Mont Blanc | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 586 | 1 364 | 1 197 | 1 598 | 1 798 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 88 (120)/6 000 | 103 (140)/4 900 – 6 000 | 85 (115)/4 500 | 92 (125)/6 000 | 118 (160)/4 500 – 6 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 156/4 400 | 200/1 850 – 4 900 | 190/2 000 | 240/1 400 | 250/1 500 – 4 500 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | predný | predný | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12 | 9.5 | 11.3 | 8,90 | 8.4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 196 | 185 | 202 | 200 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,70 | 6 | 5.6 | 6.9 | 7.8 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 600 | 2 555 | 2 646 | 2 613 | 2 576 |
Objem batožinového priestoru (l) | 430 | 356 | 401 | 432 | 416 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 21 750 | 21 550 | 22 950 | 21 420 | 22 189 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |