Navonok sa tvári tak trochu ako po generačnej zmene, v skutočnosti sa za novým obalom skrýva stará – pardon osvedčená technika. Ani toto konštatovanie však nie je presné. Faceliftovaného Yetiho totiž sprevádza pestrejšia paleta pohonných jednotiek, pohon štyroch kolies zhodnocuje novšia medzinápravová spojka Haldex piatej generácie....
Cena od Baťu
V základnom vyhotovení – to znamená s motorom 1,2 TSI a predným pohonom – si ho zadovážite za baťovských 13 999 eur. Na sporivého motoristu však v cenníku čaká plejáda nástrah nielen v podobe vejára už spomenutých siedmich motorov a troch prevodoviek, ale aj štyroch úrovní štandardnej výbavy, troch akčných cenníkov, balíkov a košatého zoznamu položiek za príplatok. Čert aby sa v tom vyznal. Ak máte na Yetiho chuť a nejaké peniaze nazvyš, čaká vás možno nejedna prebdená noc. Na jej konci sa rozhodnete trebárs pre niečo podobné testovanému exempláru. Základnej verzii dvojlitrového TDI a šesťstupňovej manuálnej prevodovke sekunduje pohon 4 x 4. K tomu balík Outdoor a akčná výbava Mont Blanc. Môže byť váš. Bez ďalšej výbavy zaplatíte 20 519 eur.
Škoda Yeti Outdoor 2,0 TDI 4x4 Zdroj: Škoda
Kabaňovo kopyto a dláto
Pozriete sa naň z profilu a poviete si, že sa vlastne nič nezmenilo – a máte pravdu. Jozef Kabaň si svojím dizajnérskym dlátom podal skôr prednú partiu. Presnejšie – nastokol ju na kopyto aktuálneho dizajnérskeho rukopisu značky Škoda, ktorý sám vytvoril. Je mu vlastná jednotná maska chladiča vyskloňovaná na rozmery konkrétneho modelu a hranatejší prejav. Nedá sa nevšimnúť si, že za obeť mu padli pôvodné kružnicové „kukadlá“ hmloviek. Vzadu zasa vidíme v škode už zdomácnený trikrát zalomený plech na veku piatych dverí. Nuž, máme pred sebou mužnejšieho Yetiho. Vystupňovaný prívlastok auta s terénnymi ambíciami mu pristane a balík Outdoor (za 170 eur) nasadzuje celku korunu. Jazdný prejav v teréne síce sám osebe neumocňuje, ale aspoň naň poukazuje.
Škoda Yeti Outdoor 2,0 TDI 4x4 Zdroj: Škoda
Ako doma
Samotný výrobca kvalifikuje Yetiho ako SUV a tak sa doňho aj nastupuje – pre vyšší podvozok ľahko. Tiež sa v ňom adekvátne sedí – vyššie s nohami spustenými nadol. S tým súvisí šikmejšie položený volant, ktorý napriek tomu, že sa osovo posúva v širokom rozsahu, predsa len núti k vzpriamenejšej pozícii. Nadišiel čas rozhliadnuť sa a nasleduje prvé konštatovanie. Ak ste mali staršiu verziu v novej sa budete cítiť ako doma z jednoduchého dôvodu – v kokpite ani v celom interiéri sa toho veľa nezmenilo. Ako nový do oka padne len fajnovejší trojramenný volant. Univerzálny multifunkčný a v koži. Premiéru mal v aktuálnej Octavii. Keď do kulisy zapadne spiatočka, centrálny displej sa rozžiari obrazom cúvacej kamery. Doposiaľ ju žiadna škoda nemala.
Škoda Yeti Outdoor 2,0 TDI 4x4 Zdroj: Škoda
Čo bolo, ostalo
Ďalej je to už len o tom, prečo sa nám kokpit staronového Yetiho páči a čo mu opäť vyčítame. Najprv negatíva. Kratučká radiaca páka stále ignoruje aktuálny trend prevzatý z rely špeciálov, že jej hlavica má byť čo najbližšie k vencu volantu. Aj preto si inak šikovnú lakťovú opierku na Jumbo boxe vo vzťahu k radiacej páke optimálne nastavíte. USB disk pokojne môže ostať vo vrecku nohavíc, aj tak ho niet kam zasunúť. Zato na SD kartu by sa slot našiel. A to je vlastne asi všetko. Dobré body inkasuje výhľad hlavne dopredu aj zásluhou subtílnych stĺpikov karosérie, palubný počítač informuje aj o teplote motorového oleja a jeho displej zobrazuje pokyny navigácie a po novom aj rýchlostné obmedzenia paralelne s centrálnou obrazovkou. Praktického motoristu majú v hrsti veľké priečinky vo dverách, zásuvka pod sedadlom spolujazdca a klimatizovaný box pred jeho kolenami.
Škoda Yeti Outdoor 2,0 TDI 4x4 Zdroj: Škoda
MPV blednú závisťou
Aj vzadu budete mať pocit tak trochu ako na kozlíku. Že prečo? Trojdielna lavica má kratšie sedáky a nízke operadlá. Kozlík pripomína aj jej vyššia pozícia. Aspoň že stehná majú slušnú oporu a dobrý výhľad posádka zvyčajne tiež ocení. Pokus usadiť sa za seba podľa očakávania neprináša nič nové, veď rázvor ostal nezmenený. Tých šesť centimetrov od kolien po operadlo platí a desaťcentimetrová rezerva nad hlavou tiež. Síce len pre 180 centimetrov vysokých pasažierov, ale druhý údaj dávame aj do pozornosti dlháňom. Keď sme už basketbalistov navnadili, tak maximálne vo dvojici. Yeti je predsa len dosť úzky, ako už malé autá bývajú, ani robustný tunel v strede podlahy mu nechýba. Jeho silným tromfom ostáva flexibilita. Sedadlá (plnohodnotne krajné aj užší stred) sa dajú relatívne ľahko vyberať (vážia 10 – 15 kg) a krajné aj pozdĺžne posúvať. Naozaj pohodlné zvezenie vo dvojici docielite, keď stredný diel ponecháte v garáži. Krajné sa potom dajú odsunúť od výplní dverí a to si už na svoje prídu tiež hmotnejší pasažieri. MPV, ktoré vo Fabii pripomínajú aj sklopné podložky v operadlách predných sedadiel, blednú závisťou.
Škoda Yeti Outdoor 2,0 TDI 4x4 Zdroj: Škoda
Kufor sa nezdá
Pozriete sa na Yetiho z profilu a viete, že toto auto súťaže v disciplíne objem batožinového priestoru vynecháva. A predsa tých 413 litrov bez rezervy rozhodne neurazí. Kufor bude ešte viac in, ak si doň zadovážite medzipodlahu (vyrovná dno so sklopenými zadnými operadlami) či fixačnú sieť alebo obojstranný – z jednej strany pogumovaný koberec. K tomu vodorovne sklopné sedadlo spolujazdca a môžete prevážať aj dlhé predmety. Ten kufor sa síce nezdá, však?
Škoda Yeti Outdoor 2,0 TDI 4x4 Zdroj: Škoda
Pre 4x4 rozumná voľba
Výkonovo najskromnejšie z trojice 2,0 TDI alternujúcich pod prednou kapotou Yetiho nevyniká ani mimoriadnou kultúrou chodu, napriek tomu k tejto štvorkolke subjektívne pasuje. Je to asi zvykom, ale k autu, ktoré má ambície aspoň občas zabŕdnuť mimo spevnené vozovky, trúfa si zdolať aký-taký závej alebo niečo na spôsob brodu, sa pýta nízko položený a dostatočne masívny krútiaci moment. Tento štvorvalec ho má, pritom imponuje nenáhlym plynulým záťahom tolerantným rovnako k teniske ako k okovanej baganči na akcelerátore. V praxi na štvorke slušne ťahá už od 1 300 otáčok, a keď treba, môžete ho na prvých troch prevodových stupňoch podržať až po 5 000. Ale zbytočne, lebo na maximálnu akceleráciu stačí 4 500. Tá fakticky poistky nevyráža – ba stovka za viac ako 12 sekúnd môže aj odradiť. Menej mu šmakuje predbiehanie do rýchlosti 100 km/h ako po jej prekročení. Šesťstupňová prevodovka je tu na to, aby z turbodiesla vydolovala to najlepšie a pritom Yeti nežral ako na sestrinej svadbe. Ani počas jazdy po diaľnici. A tak keď strelka rýchlomeru ukazuje 130 km/h, kľukovka sa prevaľuje tempom 2 400 otáčok za minútu. No ekonomike prevádzky dal vysvedčenie až test na okruhu. Yeti si vzal 6,2 l/100 km v priemere. Či veľa? Ako sa to vezme. Z tejto sorty sme doposiaľ testovali len menej výkonnú prednokolku Peugeot 2008 1,6 e-HDI. Vybavená robotizovanou prevodovkou na rovnakom okruhu spotrebovala presne o liter menej.
Škoda Yeti Outdoor 2,0 TDI 4x4 Zdroj: Škoda
Yeti nie je limuzína
Ak si vyberiete malý crossover, nečakajte, že sa bude po cestách pohybovať s plavnosťou limuzíny. Predsa len má vyššie položené ťažisko, pomerne malý rázvor, tvrdšie naladené pruženie a pneumatiky formátu 225/50 R17. Výsledok trochu nepokojný, občas poskakujúci, smerovo menej stabilný. Bočný vietor v ňom tiež dosť cítiť. Na druhej strane, športové zvezenie na kvalitnom asfalte aj solídne ujazdenej poľnej ceste mu vôbec nie je proti srsti. Milo prekvapuje stabilitou vo výjazdoch z oblúkov pod plynom. Áno, má viacprvkovú zadnú nápravu, ale tiež cítiť, že zadné kolesá sú v permanencii, zatiaľ čo pri bežnom tempe spojka Haldex posiela na ne len povinné skromné percento krútiaceho momentu. Dobrý pocit pretrváva tiež v komplikovanejších terénnych pasážach. V móde offroad elektronika uvoľňuje jazde opraty, v stúpaní po zastavení uľahčuje rozjazd, opačným smerom dovoľuje kráčať bez použitia bŕzd. Yeti je obratný, dobre zatáča, ťaží z krátkych previsov. Len relatívne malá svetlá výška (18 cm) predsa núti vložiť do zdolávania terénnych zlomov, ale aj vyjazdených koľají kus taktického myslenia.
Škoda Yeti Outdoor 2,0 TDI 4x4 Zdroj: Škoda
Záver
Bolo to dobré auto a nič zásadné na tomto konštatovaní nezmenila ani modernizácia. Nám sa hranatejšia fazóna viac pozdáva ako tá minulá, ale chápeme aj prejavy nostalgie. Šírkou ponuky výbavy Yeti ťažko hľadá medzi seberovnými konkurenciu. Vlastnosťami na nespevnenom povrchu tiež, čo však platí len pre verzie s pohonom štyroch kolies. Pritom na odbyt idú predovšetkým lacnejšie prednokolky. A čo hovorí trh? V triede malých crossoverov je Yeti naďalej jasne najžiadanejším produktom na Slovensku. O miesto v prvej desiatke absolútneho poradia podľa počtu registrácií súťaží plece pri pleci s o číslo väčšími modelmi Hyundai ix35 a Kia Sportage. Dobré vysvedčenie, nie?
Škoda Yeti Outdoor 2,0 TDI 4x4 Zdroj: Škoda
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ESC, ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, sedem airbagov, systém Offr Rad, balík Outdoor, dvojzónová klimatizácia, tempomat, palubný počítač, rádio s prehrávačom CD, trojramenný multifunkčný kožený volant, elektrické ovládanie okien vpredu aj vzadu a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, vyhrievané a výškovo nastaviteľné predné sedadlá, vyššie tónovanie okien od stĺpika B, kontrola tlaku v pneumatikách, parkovacie senzory vzadu, predné hmlovky s funkciou Corner, svetelný a dažďový senzor, zadný stierač, vyhrievané dýzy ostrekovača čelného skla, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Bočné airbagy vzadu, ochranný kryt motora a prevodovky, asistencia rozpoznania únavy vodiča, navigačný systém, Bi-xenónové svetlomety s funkciou AFS, denné svietenie LED, zadné svetlá LED, parkovacia kamera, parkovacie senzory vpredu, sklopné operadlo sedadla spolujazdca, strieborný strešný nosič, sklopné poličky na operadlách sedadiel, obojstranný koberec v batožinovom priestore, ťažné zariadenie s odnímateľnou koncovkou, ozdobná koncovka výfuku, medzipodlaha v batožinovom priestore a sieťový program...
Hodnotenie | |
+ | – |
pružný a úsporný motor | tvrdšie pruženie |
variabilný interiér | citlivosť na bočný vietor |
ovládateľnosť | |
výhľad z miesta vodiča | |
úroveň výbavy |
Škoda Yeti Outdoor Mont Blanc 2,0 TDI a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Škoda Yeti Outdoor 2,0 TDI | Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD | Mitsubishi ASX 1,8 Di-D 4WD | Nissan Qashqai dCi 130 4 x 4-i | Opel Mokka 1,7 CDTI 4 x 4 | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 968 | 1 995 | 1 798 | 1 598 | 1 686 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 81 (110)/4 200 | 100 (136)/4 000 | 110 (150)/4 000 | 96 (130)/4 000 | 96 (130)/ 4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 280/1 750 – 2 750 | 320/1 800 – 2 500 | 300/2 000 -- 3 000 | 320/1 750 | 300/2 000 -- 2 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,20 | 11.3 | 10 | 10.9 | 10.9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 174 | 181 | 198 | 190 | 184 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,80 | 5,7 – 6,0 | 5.6 | 4,90 | 4.9 |
Rázvor (mm) | 2 576 | 2 640 | 2 670 | 2 646 | 2 555 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 416 | 465 | 442 | 439 | 356 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 20 349 | 22 490 | 20 800 | 23 890 | 21 590 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |