Verzia s výkonným dvojlitrovým benzínovým turbomotorom a dvojspojkovým automatom cieli najmä na firemné autoparky. Boli sme zvedaví, čím že ich môže v aktuálnom konkurenčnom prostredí osloviť.

Kabáňove impulzy

Robustný, trochu neproporčne dlhý a úzky model strednej triedy pod rukopisom šéfdizajnéra Škoda Auto zjavne pookrial. Najviac kričí veselšia maska chladiča, potom atraktívnejšie všetky osvetľovacie telesá. Do tých predných si našla cestu Bi-xenónová technika a iskrivejší pohľad majú na svedomí aj LED-ky. Nové zadné svetlá tam mali byť od prvopočiatku. Niektorým ľahkovážnejším pozorovateľom sugerujú obraz Audi, čo hádam Škode nie je na škodu.   

TREND test Škoda Superb 2,0 TSI Ambition

Škoda Superb 2,0 TSI Ambition

Tvári sa ako evergreen

Na architektúre kokpitu vidno, že oproti tomu, čo sa v súčasnosti v strednej triede nosí, už morálne zastaráva. Kombinácia vysoko položenej subtílnej palubnej dosky s povinnou drevenou dekoračnou lištou a takmer kolmo k nej široký stredový panelu (mimochodom odtláča pravačku na akcelerátore) vyznieva dosť staromilsky. K tomu prehľadný ale strohý prístrojový štít s displejom palubného počítača s bohatým menu ale fádnou grafikou.

Jednu výhodu však konzervatívne poňatie určite má. Všetko je na svojom mieste, čo je veľká výhoda pre auto, ktoré ide z ruky do ruky.  Celkový dojem by zhodnotili masívne veľkoryso tvarované predné sedadlá. Lenže tieto sú v priestrannom interiéri skôr stratené. Telo nepohltia, sklon sedáka sa regulovať nedá, ani predĺžiť jeho sklon. Tak pochválime aspoň nový vzdušný poťahový materiál.

Vo výbave figuruje stále len klasický tempomat, kompatibilitu iPhonu s palubným systémom treba riešiť osobitným káblom a USB kľúč s nahratou muzikou, niet kam zastoknúť. Modernu reprezentuje napríklad farebná dotyková obrazovka multimediálneho systému so solídnou grafikou a rozumne rozvrstveným menu, systém štart/stop, potom Park Assist schopný zaparkovať aj do priečnej medzery a asistencia rozpoznania únavy vodiča. Medzi nami – veľmi senzitívna. Na krátkej trati z Bratislavy do Trnavy dvakrát alarmom vzbudila podozrenie posádky, že vodič zaspáva. Neprávom. Ale aby to nevyzeralo tak, že predchádzajúce riadky sú výplodom urazeného indivídua, pochvalu dostane nový volant aj stredová opierka, ktorá sa dá výškovo aj pozdĺžne regulovať a potom celkom dobrý výhľad všetkými smermi. To znamená, že aj dozadu.

Aby sa nezabudlo na famóznu vec – elektricky ovládané strešné okno by hádam ani nestálo za zmienku, keby neobsahovalo fotovoltaické články, ktoré pri zaparkovanom aute poháňajú ventiláciu. Škoda, že sme Superba neskúšali v parnom lete.

TREND test Škoda Superb 2,0 TSI Ambition

Škoda Superb 2,0 TSI Ambition

Kráľovstvo za kufor

O jeden rad sedadiel dozadu dojmotvorné podnety Superba sa prebúdzajú z letargie. Sadnete si a pred vami vodič vzdialený takmer ako v Rolls-Royce. Toto by sa mohlo páčiť ministerským úradníkom, ba aj úradníčkam. Natiahnuť si nohy, nech sú akokoľvek dlhé – no na nezaplatenie. Aj keď vlastne nič nové. Toto je prednosť Superba odkedy je Superbom. Zato strecha je dosť nízko, dlháni si musia podsadnúť.

A keď vzadu, tak maximálne vo dvojici, najväčšia Škoda je totiž na strednú triedu podpriemerne široká. Vyhrievané zadné sedadlá sú už v štandarde. Že by aj trojzónová klimatizácia? Len dvojzónová. Ten zadný displej klame telom. Informuje o aktuálnom čase a vonkajšej teplote. Nič viac.

Dvere patria k nespochybniteľnej a najväčšej konkurenčnej výhode tohto modelu – k batožinovému priestoru dostali separátne tlačítka ovládania systému Twindoor. Stačí si zapamätať, že to v strede otvára veko a pravé celú zadnú partiu aj s oknom. Nasleduje výhľad na impozantnú kapacitu. Hodí sa nielen na služobky, ale aj pre manželov s deťmi na cestu k moru (aj s kompletnou výbavou a stravou na dva týždne).

Sieť zakotvená v uchytávacích okách a vešiaky po stranách sa starajú, aby veci v poloprázdnom hangári počas jazdy nepoletovali. A keď zadné sedadlá môžete obetovať, horné poschodie príplatkovej medzipodlahy vytvorí so sklopenými operadlami rovnú plochu. Len prednostne musíte vyklopiť zadné sedáky, čo operáciu zbytočne komplikuje.

TREND test Škoda Superb 2,0 TSI Ambition

Škoda Superb 2,0 TSI Ambition

Vítaná zmena

Benzínové štvorvalce dvojlitrovej kubatúry v strednej triede začínajú vyprázdňovať svoje pozície. Niektoré značky na ne celkom rezignovali. Superb si širokú paletu pohonných jednotiek podržal a v jej rámci tiež 2,0 TSI. V tom pretlaku na test ponúkaných tubrodieslov vítaná zmena. Už pre tú akustiku. Navonok aj v interiéri a na voľnobeh si pradie takmer nečujne.

Prepĺňanému agregátu s priamym vstrekovaním benzínu robí spoločnosť dvojspojková prevodovka DSG. Na rozdiel od klasickej občas trhne a v automatickom móde vodiča od motora izoluje. V sekvenčnom režime radosť radiť. Ak si potrpíte na promptnú reakciu a pocit, že tam máte zaradený vždy taký prevod, aký práve chce, ste na správnej adrese. Na spodku spektra otáčok motor reaguje celkom spontánne, ťahom však za porovnateľným turbodieslom citeľne zaostáva. V stredných otáčkach už stratu vyrovnáva a tam kde naftiak končí, 2,0 TSI len začína finišovať. Len tá výkonová koncovka tesne pred preradením pri 6 500 otáčkach chýba. Nemá ju ani TDI, ale atmosféricky plneným benziňákom nechýba.

Podstatné je, že facelift motor obišiel oblúkom, čo znamená, že nezadusil jeho výkonový potenciál v prospech nižšieho obsahu CO2 vo výfukovom trakte. Na druhej strane aplikácia systému štart/stop k redukcii spotreby  pomáha skôr symbolicky. Zhruba 3 tisíc otáčok pri stotridsiatke a zaradenej šestke je celkom dosť na to, aby sa skromnejší apetít dal očakávať. Ale neteoretizujme. Superb 2,0 TSI testovací okruh zavládol za 8,3 l/100 km v priemere. Vlastne celkom dobre. Hyundai i40 kombi 2,0 GDI s výsledkom 9,3 l dopadol horšie. Naopak Mazda 6 2,0 Skyactiv-G  si zapísala podstatne lepší výsledok – 6,5 l/100 km.

TREND test Škoda Superb 2,0 TSI Ambition

Škoda Superb 2,0 TSI Ambition

Potrpí si na stopu

Tak ako tento veľký liftback vyzerá, tak sa na ceste aj správa. Komfortná charakteristika pruženia prekonáva nerovnosti dôstojným a mäkkým zhupnutím. Ostrejšie zlomy na ceste už tak suverénne nezdoláva.

Nadštandardné nízkoprofilové osemnástky (225/40) namontované na nešportovom korábe predsa len tvrdšie odskakujú. Ale na diaľničné úseky čo i len priemernej kvality ich môžeme doporučiť. Tam sa v dobrom svetle už po druhýkrát v tomto teste ukázal veľký rázvor (v pomere k rozchodu kolies). Superbu ordinuje čítankovú smerovú stabilitu. Z oblúkov mu svedčia skôr väčšie polomery. Do tých za roh sa nechá ponúkať a pre svoje rozmery si viac potrpí aj na správne zvolenú stopu. Na prahu zákruty si len mierne zakľakne,  vo výjazde pod plynom mu predok nevynáša.

Osemnástky držia ako prilepené a elektronický uzáver diferenciálu diskrétne posiela auto presne tam, kam sú otočené kolesá. V stiesnených pomeroch verejných parkovísk je to už trochu zložitejšie. Rázvor a previsy kazia obratnosť. Stojí za to zohrať sa so systémom Park Assist. Ten to má v oku. Len pozor, aby ste časom nestratili šoférsku kvalifikáciu.  

TREND test Škoda Superb 2,0 TSI Ambition

Škoda Superb 2,0 TSI Ambition

Záver

Modernizácia pomohla hlavne zovňajšku, zato interiér ostal zakonzervovaný vo svojej prekonanej nadčasovosti. Výbavu osviežilo len zopár položiek, širší diapazón asistenčných systémov až na dve výnimky v ponuke aj naďalej absentuje. Z palety motorov 2,0 TSI určite nie je ani nebude najžiadanejší, ale má svoje prednosti, ktoré dopĺňajú širokú mozaiku možností výberu.

To, čo robí Superb stále veľmi dobre obchodovateľným artiklom, je priestor na zadných sedadlách v pozdĺžnom smere. Objemný kufor mu ostáva. Facelift dopyt asi nevygraduje, ako jeho tvorcovia možno v kútiku duše dúfali, ale aspoň Superbu umožní v relatívnej pohode vyčkať skorý príchod svojho nástupcu.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ESC – ABS, MSR, ASR, MBA, EDS, DSR, deväť airbagov, palubný počítač,  dvojzónová klimatizácia, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, tempomat, systém štart/stop, Bi-xenónové svetlomety s denným svietením LED, predné hmlovky s funkciou svietenia do zákrut, zadné svetlá LED, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, sklá s vyšším stupňom tónovania, difúzne osvetlenie interiéru, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Asistencia rozjazdu do kopca, navigačný systém Amundsen, príprava pre telefón s Bluetooth GSM II, kožený multifunkčný volant s páčkami radenia, alarm, vonkajšie zrkadlá s automatickým stmievaním, asistencia rozpoznania únavy, vyhrievané dýzy ostrekovača čelného skla, elektricky ovládané strešné okno, medzipodlaha v batožinovom priestore, 18“ disky kolies z ľahkých zliatin... 

Hodnotenie
+
obrovský priestor na nohy vzadu morálne zastaraný kokpit
objemný batožinový priestor obmedzený priestor nad hlavami cestujúcich
dobre odhlučnený interiér menej miesta vzadu vo výške ramien 
komfortné pruženie absencia niektorých asistenčných systémov
pružný a kultivovaný motor
 Škoda Superb 2,0 TSI Ambition a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Škoda Superb 2,0 TSI Ambition Ford Mondeo 2,0 EcoBoost SCTi Titanium Mazda 6 2,5i Skyactiv-G Revolution VW Passat 2,0 TSI Highline Honda Accord 2,4 i-VTEC S
Zdvihový objem motora (ccm) 1 984 1 999 2 499 1 984 2 354
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 147 (200)5 100 – 6 000 149 (203)/6 000 141 (192)/5 700 155 (210)/5 300 – 6 200 148 (201)/7 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 280/1 700 – 5 000 300 – 320/1 750 – 4 000 256/3 250 280/1 700 – 5 200 230/4 200 – 4 400
Prevodovka 6-st. automatická 6-st. automatická 6-st. automatická 6-st. automatická 5-st. automatická
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7.7 7.9 9 7.6 9,4 – 9,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 240 232 211 238 227
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 7.9 7.7 6.3 7.2 8.4
Počet dverí 4 – 5 5 4 4 4
Rázvor (mm) 2 761 2 850 2 830 2 712 2 705
Objem batožinového priestoru (l) 565 528 489 565 467
Cena základného modelu s DPH (€) 32 027 30 070 32 690 34 800 27 350
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov

Foto - Škoda