Takto a podobne to občas na adresu Spacebacka zaznieva. Ale poznáte to – radšej raz skúsiť, ako stokrát počuť. Preto sme jeden exemplár vyskúšali. Presnejšie – verziu so základným turbodieslom 1,6 TDI spriahnutým s dvojspojkovou sedemstupňovou prevodovkou DSG.

V tejto kombinácii sa dá podľa oficiálneho cenníka kúpiť za 16 130 eur. Lenže ho zhodnocuje výbava AM Skyline so sklenenou strechou a zadnými dverami z rovnakého materiálu. V tejto podobe sa najčastejšie objavuje na reklamných plagátoch. Vyjde na 19 030 eur, prípadne viac, ak si vyberiete z položiek doplnkovej výbavy.

Bez Skyline to nie je ono

Keď vstúpil na trh Rapid liftback, charakterizovali sme ho ako nenápadného sympatiaka. Taký matnejší klon Octavie. Spaceback ukazuje akčnejšiu siluetu s kratším zadným previsom a štýlovejším bočným presklením. Ale bez Skyline by to nebolo ono. Skôr niečo na spôsob Fabie Combi.

Priznajme si, Spaceback robí Spacebackom okrem štýlovejšej zadnej partie hlavne to tmavé sklo, ktoré sa tiahne od začiatku strechy až pod zadné okno. Fotogenický podnet, ktorý však celok vzďaľuje od lacných áut. To, že tak pekne sedí na ceste, je už zásluha atraktívnych hliníkových sedemnástok. Tie k výbave AM Skyline neoddeliteľne patria.

TREND test Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP

Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP Zdroj: Škoda

Drahý lowcost

Skôr ako sa motorista v Spacebacku zabýva, narazí na zopár paradoxov. Kompakt s adekvátnou cenovkou, no postavený na hybridnej platforme je užší ako jeho súperi. Zadná lavica poslúži len dvom, prípadne aj tretiemu, ale v strede za cenu sebazapierania všetkých troch. Ani stredná hlavová opierka sa nedá vysunúť natoľko, koľko by priemerne stavaný pasažier potreboval. Ale to len mimochodom. S rovnakým problémom zápasí aj podstatne širší a urodzenejší koncernový súrodenec VW Golf.

Odlesk palubnej dosky naznačuje, čo dotyk potvrdí – tvrdý plast. Zadné okná fungujú len na ručný pohon, rovnako ako dvojdielne tienidlo panoramatickej strechy. Horšie je, že na jej zadnú časť z miesta vodiča nedosiahnete. Tú musí obsluhovať zvyšok posádky, ak sa práve v aute nachádza. Keď otvoríte prednú kapotu, zistíte, že turbodieslu chýba akustický kryt. To sú sekundárne znaky lowcostu, v našom prípade však za viac ako 19-tis. eur.

TREND test Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP

Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP Zdroj: Škoda

Pridaná hodnota

Ak Spacebacku napriek týmto faux pas udelíte milosť, ukáže svoju prívetivejšiu tvár. Jeho pomerne veľký rázvor už plní kritériá nižšej strednej triedy. Nás však zaujíma preto, že jeho zásluhou majú kolená cestujúcich vzadu slušnú priestorovú rezervu. Teda rovnakú ako v liftbacku. V porovnaní s ním však pasažieri vzadu získali viac priestoru nad hlavou. Strecha Spacebacku totiž tak strmo dozadu neklesá.

Vo výbave ešte registrujeme fajnovejší trojramenný multifunkčný volant z Octavie, na rozdiel od Liftbacku už cestujúcim slúžia aj nadokenné rukoväte. Dekoračné obklady vniesli do interiéru závan luxusu a anatomické predné sedadlá – súčasť výbavy AM Skyline – zasa bez falošných tónov hrajú na športovú nôtu. Páči sa nám aj polohovateľná stredová opierka s úložným priestorom, no pri obsluhe parkovačky prekáža. Ešteže sa dá odklopiť.

V prístrojovom štíte už nechýba teplomer chladiacej kvapaliny a v menu palubného počítača si nájdete tiež aktuálnu teplotu olejovej náplne motora. Niektoré dobré nápady z liftbacku majú reprízu – držiak výstražnej vesty pod sedadlom, úložné sieťky po stranách predných operadiel a odpadový kôš (49 €), plató v batožinovom priestore, ktoré sa dá zasunúť za zadné operadlá, a škrabka na okná pod vekom hrdla palivovej nádrže. S tým rozdielom, že práve kvôli škrabke sa veko hrdla po novom zamyká – spolu s dverami.

TREND test Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP

Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP Zdroj: Škoda

Kufor sa podaril

Objem batožinového priestoru nepatrí k silným stránkam kompaktných hatchbackov, no ako vidíte z porovnávacej tabuľky, krátky Rapid so svojimi 415 litrami základnej kapacity medzi vybranými konkurentmi kraľuje. Len tak mimochodom, možno ste si všimli, že veľký kufor k českému autu v novodobej histórii patrí.

Ak však budete trvať na plnohodnotnej rezerve (86 €), tá vám z objemu dobrých 30 litrov odkrojí. Aj praktické vešiaky na tašky po stranách spolu s fixovacími sieťami môžu byť vaše (107 €). Hodiť sa môže tiež medzipodlaha (214 €). Dobrá je hlavne na to, aby po sklopení operadiel nečnel na rozhraní kufra a interiéru schod. Ani nečnie, len operadlá nie sú aj tak s dnom kufra celkom v rovine.

TREND test Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP

Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP Zdroj: Škoda

Tandem pre nenáhlivých

Môžeme polemizovať, prečo sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG Škoda montuje k základnému naftovému motoru 1,6 TDI (66 kW) a nie k tomu výkonnejšiemu. Berme však veci také, aké sú. Náš turbodiesel si spokojne odpočítava svoje turbo takty. Keby mal už spomenutý akustický kryt napasovaný na hlave valcov, bolo by ho určite počuť menej. Pohľad na papierové parametre – skromný výkon, slušný krútiaci moment – naznačuje, že toto menu vyhovie skôr nenáhlivým povahám.

Vskutku. Žiadne hviezdne odpichy na zelenú sa nekonajú, každé predbiehanie si treba triezvo zvážiť. Uspokojí skôr pružnosťou ako dynamikou. Motor aj prevodovka sú tu na to, aby Spaceback (hoci športovo obutý) vlažným tempom prepravili z bodu A do bodu B. Pokiaľ možno za lacný groš.

TREND test Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP

Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP Zdroj: Škoda

Rekord zariadila prevodovka

Sedemstupňová dvojspojková prevodovka DSG drží kľukovku motora v nízkom tempe, keď takýto signál dostáva od pokojného chodidla na akcelerátore. V uzavretej osade štvorvalec dosahuje len 1 100 otáčok, pri stovke 1 800 a na úrovni diaľničného rýchlostného limitu 2 400. Na kickdown DSG reaguje promptným podradením aj o dva-tri stupne. Pod plným plynom strelka otáčkomeru pendluje medzi číslicami 3 200 a 4 600. Možno vám napadne, či nie je škoda takej prevodovky v záprahu s predsa len dýchavičným motorom. A viete, že nie?

Práve ona dáva zabudnúť na skromný výkon motora, lebo vždy mu umožní predviesť sa z tej lepšej stránky. Neustále ho drží v optimálnom režime, či už mienite šetriť palivo alebo zdolávate stúpanie. A ako je to so spotrebou? Fakticky skvelé. Na testovacom okruhu sme takto vybavenému Spacebacku namerali 4,5/100 km. Je to top výsledok dosiahnutý v TREND testoch. O desatinku litra lepší ako na rovnakom okruhu zaznamenala doposiaľ kraľujúca dvojica Hondu Civic 1,6i-DTEC a Renault Clio 1,5 dCi.

TREND test Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP

Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP Zdroj: Škoda

Prekvapenie na účet konkurencie

Pri pohľade na atraktívne obutie formátu 215/40 R17 si asi poviete, tento Rapid musí byť poriadny kostitras. Veru nie! Ten pocit, že musíte oblúkom obchádzať každú nerovnosť a spomaľovacie retardéry prekonávať krokom, sa jednoducho nedostavuje. Milo prekvapuje najmä naladenie charakteristicky zadnej vlečenej nápravy. Peruje, nebúcha, neklope a drží stopu. Počas dynamickej jazdy na technickej trati dobrý dojem robí riadenie a evidentne vypomáhajú nízkoprofilové pneumatiky. Výrazne potláčajú nedotáčavosť.

Takto vybavený Spaceback svojimi zadnými vlastnosťami vniká do tej lepšej spoločnosti v rámci nižšej strednej triedy. Za tým si stojíme. Jedno je však jasné, na štandardných pätnástkach nemôžete od neho čakať takú suverenitu, ako predviedol TRENDU. A na margo aerodynamického hluku len toľko. Nenápadný. Máme podozrenie, že zásluhu na tom majú aj menšie vonkajšie zrkadlá.

TREND test Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP

Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI AP Zdroj: Škoda

Záver

Škoda zaradila do svojho výrobného programu Rapid Spaceback, aby ponúkla praktický hatchback za rozumnú cenu. S motorom 1,2 MPI sa dá kúpiť už za 11-tis. eur a s agregátmi 1,2 TSI za 12- až 13-tis. eur, čo vytvára rozumný pomer medzi úžitkovou hodnotou a cenou. Motorizácie 1,4 TSI a 1,6 TDI a vyššie úrovne výbavy už tlačia toto vozidlo do tvrdšieho konkurenčného prostredia veľkostne plnohodnotných modelov nižšej strednej triedy. Tam už chladná kalkulácia nemusí vyznieť v prospech Škody.

Niekto sa môže spýtať, prečo má chcieť za rovnaké peniaze užší interiér a tvrdé plasty. Dobým protiargumentom môže byť napríklad objemnejší kufor alebo aj spomienka, že štyroch dospelých som vo svojom aute viezol naposledy v jeseni 2010. Luxusná výbava AM Skyline s atraktívnym presklením a obutím – to sa ako teplé rožky predávať nebude. Ale svojím atraktívnym vzhľadom dokáže aspoň prilákať do výstavných priestorov. Čo ďalej? Dosť záleží na obratnosti personálu.

Hodnotenie
+
priestranný interiér v pozdĺžnom smere užší interiér
relatívne objemný kufor ovládanie zadných okien kľukami
stabilný podvozok tvrdý povrch palubnej dosky
skvelá prevodovka hlučnejší motor
úsporný motor menšie vonkajšie zrkadlá 
dobrý výhľad dozadu
Škoda Rapid Spaceback Skyline 1,6 TDI a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI 7 AT DSG Citroën C4 eHDi 115 ETG6 Renault Mégane 1,5 dCi EDC Seat Leon 1,6 TDI Ecomotive DSG Toyota Auris 1,4 lD-4D MM
Zdvihový objem motora (ccm) 1598 1 560 1461 1 598 1 364
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 66 (90)/4 800 84 (114)/3 600 81 (110)/4 000 77 (105)/3 000 66 (90)/3 800
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 230/1 500 – 2 500 270/2 000 240/1 750 250/1 500 – 2 750 205/1 800 – 2 800
Prevodovka 7-st. automatická dvojspojková DSG 6-st. manuálna robotizovaná 7-st. automatická dvojspojková EDC 7-st. automatická dvojspojková DSG 6-st. automatizovaná manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12.1 11,20 11.7 10.7 14,70
Maximálna rýchlosť (km/h) 182 190 190 190 180
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.5 4,20 4.2 3.9 4,20
Rázvor (mm) 2 602 2 608 2 641 2 636 2 600
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 415 408 372 380 360
Cena základného modelu s DPH (€) 16 130 17 590 16 990 19 900 17 590
PRAMEŇ: výrobcov a importérov

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ESC vrátane ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, šesť airbagov, tempomat, automatická klimatizácia, rádio s prehrávačmi CD a MP3, panoramatická strecha, presklené piate dvere, Sunset – vyšší stupeň tónovania skiel od stĺpika B, predné hmlovky s funkciou Corner, elektrické ovládanie okien vpredu a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, parkovacie senzory vzadu, kotúčové brzdy aj vzadu, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin, predĺžená záruka na štyri roky do 60 000 km... 

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Xenónové svetlomety, výsuvné integračné ostrekovače svetlometov, Mobile Device Interface, alarm, interiérový balík, ďalšie dva reproduktory, rezerva na oceľovom disku, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, asistencia rozjazdu do kopca a kontrola tlaku v pneumatikách, športové sedadlá, balík do batožinového priestoru, medzipodlaha v batožinovom priestore...